U jehličnanů z výřezu platí, že jde o spotřební zboží, čili by se na ně dala uplatňovat záruka dvouletá, nicméně jde o specifickou věc, rostlinu, která samozřejmě nemůže vydržet dva roky, takže není možné třeba po dvou měsících uplatnit vadu jako takovou. „Tady vycházejme ze specifických vlastností výrobku, takže pokud by jehličí ze stromku opadalo například do druhého, třetího dne, bylo by možné jej reklamovat,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková.

SOS oslovilo řadu prodejců, kteří v pražských ulicích stromečky nabízejí, většinou vůbec netušili, jaká záruka platí. SOS se neztotožňuje s názorem České obchodní inspekce, že záruka na řezaný vánoční stromek končí druhý den po koupi. Podle názoru SOS nejde o produkt podléhající rychlé zkáze jako například řezané květiny. Nicméně dát za pravdu jednomu či druhému právnímu názoru by mohl pouze soud.

Mezi povinnosti prodávajícího patří výrobek spotřebiteli na jeho žádost předvést. Spotřebitelé by tedy měli trvat na vybalení řezaných stromků ze sítí a jejich předvedení. „Obal totiž není zábranou, která by znemožňovala předvedení výrobku, jen při vybalení z něj spotřebitelé zjistí, zdali kupují opravdu čerstvý, rovný stromeček podle svých představ,“ připomíná mluvčí SOS. „Pokud prodejce odmítá stromek předvést, je lépe jít nakupovat jinam a vybrat si. Není důvod, aby prodejci stromků balili jednotlivé stromky předem, jak se s tím setkáváme, a omezovali tak spotřebitelům jejich prohlídku,“ dodává Ivana Picková.

Ihned po zakoupení se doporučuje jehličnan skladovat v chladu, postavený ve vědru s vodou. Na jehličnany, které jsou prodávány jako živé rostliny v květináčích, platí podle zákona č. 219/2003 Sb. roční záruční lhůta. Spotřebitelé by se měli informovat, jak o takový stromek pečovat a v žádném případě jej nevysazovat do volné půdy v zimních měsících. Na umělé vánoční stromečky platí dvouletá záruční lhůta, jde o klasické spotřební zboží. Spotřebitelé by měli uchovávat doklad o jejich zakoupení. V případě, že stromečky zakoupí přes katalog nebo internet, lze zboží vrátit zpět prodejci do 14 dnů od jeho obdržení, a to bez udání důvodu.

(vab)

Zdroj: Sdružení obrany spotřebitelů