„Už deset let usilujeme o zpřísnění kontroly práce STK. Vedli jsme na toto téma s ministerstvem dopravy poměrně obsáhlou korespondenci. Dokonce jsme navrhli systém, který funguje v několika zemích, například v Maďarsku. Tam během dvou let se snížil počet aut se změněnými identifikátory z původních třiceti tisíc na osm tisíc,“ řekl Martin Pajer, jednatel společnosti Cebia, která je odborným partnerem sdružení. Tyto dvě společnosti napsaly a rozeslaly příručku pro zájemce o bezpečnou koupi ojetiny, která by měla i pracovníkům STK pomoci odhalit řadu triků, používaných pro legalizaci autovraků. Nový systém bude mimo jiné spočívat v on–line kontrole fyzické přítomnosti vozu na stanici STK. Do systému investovalo ministerstvo dopravy zhruba deset milionů korun. „Myslíme si, že současná evidenčně technická prohlídka je chybná. Dnešní technologií se nedá přijít na změněné identifikátory. Nedávno zjednodušený dovoz ojetin vede k různému páchání trestních činností. Nový systém by pro občana znamenal, že když koupí auto, má jistotu, že o peníze nepřijde,“ objasnil Pajer.

Tento systém by u nás během jednoho až dvou let mohl snížit počet aut se změněnými identifikátory ze současných 24 tisíc na přibližně šest tisíc.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA brání práva spotřebitelů – zákazníků autobazarů a uživatelů ojetých vozů. Na stránkách www.sdruzeni–sova.cz si lidé mohou stáhnout příručku o bezpečné koupi.