Ještě na začátku dubna to vypadalo, že se ve všech závodech mladoboleslavské automobilky (Vrchlabí, Kvasiny) zastaví na několik dní stroje a zaměstnanci vstoupí do stávky. Posledním březnovým dnem totiž vypršela kolektivní smlouva a nová byla v nedohlednu. Vedení automobilky, ani odboráři, nechtěli ustoupit ze svých požadavků. Odboráři dokonce sestavili stávkový výbor. Ten ale po středě rozpustí. Obě strany nakonec našly kompromis a dojednaly novou kolektivní smlouvu. Podle ní se tarifní mzdy nově zvednou o 12 procent. Nová „kolektivka“ platí zpětně od 1. dubna 2018 a vyprší 31. března 2019. V dubnové výplatě navíc Škodováci obdrží jednorázovou platbu sedm tisíc korun. Tím jim však tok peněz na účet neskončí. Tarifní zaměstnanci v květnu obdrží spolu se mzdou i bonus 60 tisíc korun. Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodovce v roce 2017 činila 45 385 korun, s vyjednaným navýšením by měla nová průměrná mzda v automobilce přesáhnout 50 tisíc.

Vyjednávání o nové kolektivní smlouvě, která by se dotkla osmi a půl tisíc zaměstnanců v Kvasinách a přes tisícovku ve Vrchlabí, běžela od ledna. Po vypršení stávající smlouvy (31. března), přišla automobilka Škoda Auto s poslední nabídkou 5. dubna. Tu minulý pátek výbory odborových organizací předběžně schválily. Ve středu pak dala souhlas i podniková rada. „Novou kolektivní smlouvou završujeme dlouho a intenzivně vedené vyjednávání se sociálním partnerem KOVO. Je to dohoda uzavřená ve smyslu vyrovnání všech zájmů,“ uvedl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. Kromě 12 procent a bonusu byla v rámci vyjednávání dohodnuta ještě další prémie 2 tisíce korun s možností dalšího jednání o ní podle výsledku firmy. „V případě plného nároku na variabilní a zaručený bonus a s přihlédnutím k mimořádné jednorázové platbě tak bude průměrný roční bonus činit více než 110 tisíc korun,“ dodal za automobilku člen představenstva Bohdan Wojnar. Chtěli jsme znát i názor odborářů na vyjednávání, ale ti prozatím nechtějí výsledek komentovat.

Automobilka původně chtěla spojit jednání o nové kolektivní smlouvě také se zavedením vícesměnných provozů (V současné době je v automobilce většinou 15 směn. Jen v Kvasinách má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnný provoz). Spojení vyjednávání o mzdách a provozech však odboráři od začátku odmítali a vedení automobilky od této podmínky ustoupilo.