Rozhodující bude celý rok

“Je to trošku i náhoda, byli jsme úspěšní v soutěžích na sklonku minulého roku. Ale takový výsledek potěší,“ řekl listu jednatel SOR Libchavy Petr Hájek.

Čísla Sdružení automobilového průmyslu ukazují, že firma, která v devadesátých letech začínala nejprve s výrobou maringotek, má na českém trhu s autobusy čím dál silnější podíl. Od ledna do března úřady zaregistrovaly 49 nových autobusů SOR, jejich hlavní konkurent Iveco jich měl 35. Celkem úřady zaregistrovaly 153 nových autobusů.

Iveco takové výsledky příliš neřeší. „Česká republika pro nás není hlavní trh, většinu exportujeme. Od února jedeme na plnou možnou kapacitu a řešíme, jak ji ještě zvýšit,“ uvedl obchodní ředitel Iveco Czech Republic Petr Rusek. Podle něj výsledky za celý rok ukážou, že i bývalá Karosa na českém trhu prodává více vozů. Loni jich doma prodala 291, zatímco SOR 211. SOR se prosadil díky tomu, že jeho autobusy jsou mírně levnější a navíc jsou i lehčí, a mají tak menší spotřebu. „Z nových autobusů kupujeme více právě tuto značku. V soutěži nabídla komplexnější nabídky včetně třeba šestileté záruky,“ uvedl ředitel Veolia Transport Petr Moravec. Firma SOR Libchavy vyrábí autobusy střední kategorie v třech délkách v provedení městském, meziměstském, turistickém, nízkopodlažním městském a nízkopodlažním meziměstském pro 25 až po 51 sedících cestujících. Autobusy vznikají na základě vlastního vývoje a vlastní konstrukce. Nově také připravuje vozy s vlastním typem pohonu na zemní plyn (CNG).

Obrat zvýšili o víc než polovinu

Společnost exportuje autobusy do čtrnácti zemí světa, stále významnějším zahraničním trhem je Slovensko. Firma posiluje svou pozici také v Rusku, zejména na Sibiři, kam dodává speciální autobusy s označením Arktik, vyhovující tamním náročným klimatickým podmínkám. Nové a perspektivní trhy se společnosti loni otevřely v Litvě, Lotyšsku a Estonsku.

Libchavská firma SOR, který nyní ovládá skupina J&T, loni zvýšila obrat o více než šedesát procent na 1,5 miliardy korun. Firma vyrobila 412 autobusů, nejvíce jich dodala do České republiky a Slovenska, úspěšný byl také export do Ruska a Srbska. Letos chce společnost vyrobit 420 autobusů.