Předchozí
1 z 3
Další

Jsou za námi dvě třetiny roku. Už můžete odhadnout, jaký bude letošní trh s novými auty v České republice?
Je třeba říci, že trh je stále v dobré kondici. Pomáhá k tomu fungující ekonomika, což vede k tomu, že si koupi nového vozu může dovolit stále větší množství privátních zákazníků, což je dobrá zpráva. Oproti minulému roku prodáváme nyní privátním klientům o 10 procent více našich aut.

Na druhou stranu registrujeme pokles dynamiky ze strany fleetových kanálů, která byla v minulých letech tahounem celého trhu. To jednak proto, že leasingové společnosti prodlužují doby pronájmů, a navíc ve firmách dnes jezdí poměrně mladá auta, takže zatím není zapotřebí je měnit.

Škoda Vision RS
Škoda naznačuje, jak bude vypadat auto, které přijde po rapidu. Vyroste....

Také už někteří dovozci pomalu opouštějí dříve často používané metody, že auta sice zaregistrovali v ČR, ale následně je vyvezli. V loňském roce bylo zaregistrováno 271 tisíc aut, ale ve skutečnosti jich na silnicích podle našeho propočtu zůstalo a jezdí jen 230 až 235 tisíc.

V konečném důsledku bude proto velikost trhu letos zhruba stejná jako vloni. 

Fabia má za sebou facelift. Je to vlastně jediná výraznější letošní novinka Škody. Jak ji zákazníci přijímají?
Určitě dobře, tato modernizace totiž nebyla jen o změně vzhledu, ale přinesla i řadu nových technologií a prvků výbavy. Nová fabia je vzhledem k dodatečné výbavě k dispozici za lepší cenu než předtím. Fabia spadá do segmentu malých vozů, který v podkategorii aut s klasickými karosériemi obecně neroste.

Nárůst dělají především auta ze segmentu malých SUV a crossoverů, kde zatím zastoupeni nejsme. Přesto má Škoda v segmentu A tržní podíl přes 45 procent a letos jsme ho zvýšili o více než dvě procenta. 

Jaký podíl má karosérie kombi?
Konkrétně v případě fabie je to 50 procent. Tento typ karosérie je totiž u Škody velmi dobře zapsán. Už proto, že i fabie kombi jsou zastoupeny ve vozových parcích různých firem, kterým pro jejich účel kombi vyhovuje mnohem lépe než nyní oblíbené SUV. Totéž samozřejmě platí i o octavii nebo superbu kombi.

Takže bychom byli hloupí, kdybychom kombi v budoucnosti přestali nabízet. Škoda je značkou kombi a bude i nadále.

Martin Hrdlička
Konstruktér Martin Hrdlička: Se škodovkou už celý svět neobjedete. Kvůli normám

Když už jste na SUV narazil, bude jejich boom ještě pokračovat?
Určitě bude pokračovat v segmentu menších a středních vozů, kde již dnes máme své zástupce, resp. již brzy mít budeme. Vidíme to především v segmentu A, kde zatím máme jen karoq a kodiaq.

Díky nám roste tento segment meziročně více než o 18 procent. Naopak už neroste zájem o velké a prémiové SUV. Navíc, jak jsem již řekl, korporátní klienti nepodléhají módnímu trendu a zůstávají u karosérie typu kombi.

Karoq by se vám asi dařilo prodávat ještě lépe, kdyby na něj nebyly tak dlouhé čekací lhůty….
Ano, to je pravda, nicméně máme příslib, že příští rok se situace ve výrobním závodě v Kvasinách i v Mla-dé Boleslavi zlepší a vyrobí se tolik aut, kolik budeme pro český trh požadovat.

KAŽDÁ ČTRNÁCTÁ OCTAVIA JE RS

Jak dlouhá je tedy v současnosti čekací doba na karoq? A jaká na další modely?
O karoq je skutečně ohromný zájem. Čeká se na něj nejméně půl roku, ale někdy třeba také deset měsíců až rok, velmi záleží na konkrétní specifikaci.

V řadě případů se potýkáme s omezeními i na straně našich dodavatelů. V případě ostatních vozů to už je výrazně lepší, zpravidla do 10–12 týdnů. Mírně se vymyká rapid, kde je to zhruba 15 týdnů.

Musím však objektivně říci, že Škoda nebude mít nikdy rekordně krátké dodací lhůty. Jsme hrdí na to, že téměř všechna auta vyrábíme na základě konkrétních požadavků zákazníka. Neděláme to, že bychom vyrobili nějakou velkou sérii na sklad a pak se ji snažili udat.

Škoda Kodiaq RS
Škoda prozradila výkon Kodiaqu RS. A také jeho siluetu

Také se z ceníků, které jsou vystavené na internetu, vytratily některé motorové varianty vozů. Je to natrvalo, nebo jde pouze o jev, který souvisí s homologačními procesy v souvislosti se zaváděním nové emisní normy?
Natrvalo jsme z nabídky vyřadili pouze dieselové agregáty v případě modelových řad fabia a rapid, kde však stejně hrály naprosto minoritní roli.

V ostatních případech jde o dočasný jev a konkrétní informace o jednotlivých požadovaných motorizacích se zájemci dozvědí u našich dealerů. Ti přesně vědí, kdy a jaká kombinace motoru a převodovky bude k dispozici.

Jak dlouho bude tento trošku zmatečný stav trvat?
Ve většině případů už jen pár týdnů a zhruba v průběhu října bude už drtivá většina dříve prodávaných verzí nebo jejich adekvátní náhrada k dispozici.

V případě určitých specifických kombinací se to ale může protáhnout až do samého závěru letošního roku.

SVOU CESTU na sever, která začala v Mladé Boleslavi a vedla přes Prahu, Berlín a Rujánu do Stockholmu, má za sebou Škoda Karoq, mladší bratr Kodiaqa a nástupce Škody Yeti.
Škodovce se daří. V červenci prodala téměř sto tisíc aut

Prezentovali jste inovované logo pro vozy RS a v Paříži bude studie naznačující vizáž budoucích sportovních škodovek. Jak výrazný podíl RS verze nyní z celkového objemu hrají a budou hrát?
Momentálně nabízíme v této oblasti pouze Octavii RS, a o tu je i na českém trhu stále větší zájem. Letos se například dostane přes sedm procent z celkového objemu všech prodaných octavií.

U Kodiaqu RS, který vstoupí po pařížské pre-miéře na náš trh v prvních týdnech příští roku, to bude zhruba 5 procent podle našeho očekávání.

Škoda zatím nenabízí elektromobily. Neváháte s jejich uvedením trošku moc dlouho?
Nemyslím si. Chceme totiž uvést na trh až vozy s dostatečným dojezdem, což znamená s bateriemi nové generace. V tuto chvíli můžu sdělit, že náš první elektromobil se začne vyrábět ve druhé polovině příštího roku a jeho dojezd bude přes tři sta kilometrů. Už na jaře začneme s informační kampaní.

Ovšem naše hlavní „elektroofenzíva“ začne až v roce 2020. A bude dostatečně důrazná. Už v roce 2025 totiž chceme mít v České republice alespoň 20 procent prodejů s elektrickými automobily z celkového počtu prodaných vozů.

V tu dobu už budou dieselová auta zcela mrtvá?
Rozhodně ne. Diesel má před sebou ještě dlouhý život. Ne samozřejmě v malých vozech, tam už nedává smysl, ale v těch větších stále ještě ano. Už jen proto, že z hlediska ekonomiky dává firmám a klientům, kteří najíždějí velké porce kilometrů, ohromný benefit. V ČR není v tomto směru zdaleka taková hysterie jako třeba v Německu.

Český bestseller je rovněž nejčastěji pořizován se vznětovým motorem.
Nová auta na českém trhu zdražují, můžou za to i přísné emise

Je to vidět na našich prodejích za celý rok 2017, kde byl podíl 61 procent benzinových a 39 dieselových agregátů, což je prakticky stejné jako v letech minulých. Letos pak sice klesl podíl dieselů na zhruba 33 procent, ale na to mělo částečně vliv také vyřazení dieselů z fabií a rapidů. A například v případě superbu se dokonce podíl dieselů o tři procenta navýšil. Navíc mohu veřejnost ujistit, že současná generace dieselových motorů je ve vztahu k životnímu prostředí opravdu o světelné roky napřed, než tomu bylo před několika lety.

Proto budeme diesely nabízet stále, ale současně také benzinové vozy, hybridy, čisté elektromobily nebo také auta spalující stlačený zemní plyn.

I v jejich případě se nabídka rozšíří?
Ano, kromě octavie, u které se dojezd na jedno načerpání tohoto paliva navýší na více než pět set kilometrů, budeme brzy nabízet CNG verze také pro další modely značky. 

Věřím, že nová auta, která prodáváte, jsou už skutečně ekologická, v České republice je však průměrné stáří vozového parku přes 15 let. Dá se s tím něco dělat?
Česká republika potřebuje dlouhodobou strategii obnovy vozového parku. V posledních letech se rozpracovalo mnoho scénářů, které je nutno nyní implementovat. Velmi pomůže zákaz stáčení kilometrů. To omezí dovoz některých problematických ojetin. Tím to ovšem nesmí skončit. Mám na mysli třeba podvádění s DPF filtry (filtry pevných částic zejména u dieselových aut – pozn. aut.).

Ilustrační foto
Volkswagen a Ford plánují spolupráci. Dotkne se i Škody Auto?

My jsme v tomto směru udělali zásadní vstřícný krok. Například pro Octavii 2,0 TDI se dá tento náhradní díl koupit již za necelých třináct tisíc korun, což je oproti dřívějším cenám o mnoho desítek procent méně.

Měl by ale zasáhnout také stát. Nelze přece donekonečna trpět, aby se sem mohla legálně dovážet auta, která plní pouze normu Euro 3. Mimochodem, vozů plnících emisní normy Eu-ro 0 až Euro 3 jezdí po republice z celkového počtu stále 60 procent. Statisíce nemají ani katalyzátor.

NABÍZÍME I OBJEDNÁVKU PŘES INTERNET

Část lidí se zřejmě vždy nechá nalákat na dovezenou ojetinu, byť je u ní velké riziko, že bude mít stočený tachometr, bude neodborně opravená třeba po havárii a podobně. Stoupá ale zájem o prověřená auta, třeba o ta, jež prodáváte v síti Škoda Plus?
Ano, určitě. Letos takto prodáme už téměř padesát tisíc automobilů a v naší nabídce je v tuto chvíli 6500 vozů. Tomu může jen málokdo konkurovat.

V porovnání s loňským rokem se naše prodeje ve Škoda Plus od ledna do srpna navýšily o 14 procent. Je to určitě i díky tomu, že jsme na přelomu loňského a letošního roku dokončili přeměnu prodejních míst u našich partnerů a spustili poměrně intenzivní reklamní kampaň. Ke dnešnímu dni disponujeme 124 prodejními místy a u 44 z nich si dokonce ojetý automobil můžete vybírat v moderních krytých showroomech.

Projevuje se lepší stav ekonomiky také v tom, že lidé lépe udržují svá auta a jezdí ke skutečným odborníkům, tedy do autorizovaných servisů?
Ano, tak to opravdu je. Souvisí to ale i s tím, že se mění generace našich zákazníků. Ti mladší už vyžadují jiný standard služeb, než jim nabízí pestrý alternativní trh. Nárůst je navíc způsoben i tím, že máme pětiletou záruku na naše modely a v důsledku toho jezdí více aut na předepsané prohlídky.

V ČR máme v současné době 230 servisních partnerů, a určitě si na nedostatek práce nemůžou stěžovat. Naopak jim scházejí lidé, aby mohli rostoucí poptávku uspokojovat.

Škoda Rapid Monte Carlo v Indii
INDIA 2.0: Volkswagen a Škoda Auto rozjíždí projekt za miliardu eur

A co produkt Škoda bez starostí, tedy vlastně operativní leasing pro soukromé osoby. Nevyčerpal se již potenciál?
Ne, blížíme se k počtu pět tisíc uzavřených smluv za rok. Navíc, a to mě velmi těší, jsou tito zákazníci v průměru o 15–17 let mladší, než je průměr při běžném způsobu nákupu vozu. Navíc jsou zvyklí žít a fungovat v digitálním světě, a proto jsme připravili i možnost objednat si tento vůz přes internet.

Za měsíc budete vystavovat některé své novinky v Paříži. Co to bude konkrétně a kdy se objeví v prodeji?
Hlavní hvězdou se stane Kodiaq RS, záhy po autosalonu zveřejníme jeho ceny. Na pařížském veletrhu představíme také designovou studii Vision RS, která poodhalí naše směřování v oblasti modelů RS. Bude to takové zahřívací kolo před naší novou modelovou ofenzívou, která přijde už v příštím roce. Chybět nebudou ani další SUV deriváty – modely Karoq sportline a Karoq scout.

A ta ofenzíva bude vypadat jak, pokud můžete alespoň naznačit?
Už jsem zmínil nástupce modelu Rapid, tedy zcela nový a svébytný vůz, připravena je také modernizace naší vlajkové lodi, modelu Superb, stejně jako předprodejní fáze prvního elektromobilu značky Škoda. Velké plány máme také v SUV segmentu a ke konci životního cyklu se už zvolna chýlí náš bestseller – Octavia. Myslím, že je na co se těšit.

Gurpratap Boparai, který je odpovědný za expanzi Škody v Indii
Škoda dostala na starost veškeré aktivity koncernu VW v Indii a Rusku