A to přes skutečnost, že do nich kraj vkládá miliony. Pasy navíc spravuje společnost, která je „vymyslela“. Jaké máte zkušenosti s rodinnými pasy vy? Diskutujte pod článkem.

Rodinné pasy, síť uživatelů a poskytovatelů zákaznických slev, by měly fungovat již v obou krajích regionu. Realizace však vázne a neodpovídá vynaloženým prostředkům: chybí propagace, lidé o možnosti nevědí a zájem podnikatelů o zařazení do sítě je slabý.

Program, do kterého Královéhradecký kraj (KHK) přitom hodlá dát 1,7 milionu korun, logisticky zabezpečuje agentura Sun Drive. V Pardubickém kraji (PK) mohou lidé pasů využívat od loňského září. Kraj do nich investoval dva miliony korun. I tady jsou pasy v rukou Sun Drive.

Tato brněnská firma v obou případech zvítězila ve výběrovém řízení. Předtím ovšem krajům účast v programu sama nabídla. Rodinné pasy jsou jejím produktem.

Princip rodinných pasů se zdá být jednoduchý: Přihlášená rodina s průkazkou požaduje slevu na službu nebo zboží. Poskytovatele našli ve speciálním seznamu. Firma zařazení do něj, a tedy reklamu, splácí právě slevou.

V Královéhradeckém kraji se ale o „spuštění projektu“ dozvěděli asi jen novináři. Jak je to však s propagací?

„Nápadu chybí reklama. Jsem denně na webu, ale ještě jsem nenarazil na nějakou upoutávku,“ je rozhořčen Milan Kubíček z Bystrého, jeden z poskytovatelů slev v PK.

„Podnikatelé se k zařazení do sítě staví rezervovaně. V záplavě jiných nabídek systému nevěří. Mají mě za dealera a velmi často účast neurčitě odmítají. Chtělo by to větší propagaci ze strany krajů,“ připustil pověřený pracovník, který firmám a organizacím účast v programu v obou krajích nabízí.

Když zjara Deník v Pardubickém kraji zjišťoval, jaká je odezva veřejnosti, výsledek byl tristní. Lidé o pasech nevěděli, k poskytovatelům až na výjimky noví zákazníci nepřicházeli.

Třebaže KHK obyvatelům navíc slíbil možnost zařazení do programu od začátku června, Sun Drive se k závazku staví s časovou rezervou. „Program teprve rozjíždíme, přihlášení lidé dostanou slevové průkazky až začátkem září. O prázdninách s nimi nemohou počítat,“ sdělila Jana Hrubá ze Sun Drive.
Rodinné pasy stojí na internetu.

Zaregistrovaní sice dostanou také tištěný katalog pro svůj region, ale jak informovala Jana Hrubá, je aktualizován za rok až půl druhého. „Pro Královéhradecký kraj zatím katalog nepřipravujeme,“ byla další její zpráva.

Držitelé pasů dostávají jednou měsíčně aktualizovaný seznam poskytovatelů slev. Jen elektronicky. Kdo nemá e-mail, má smůlu. Rodinné pasy přitom najde na netu pouze ten, kdo je cíleně vyhledá.

„Pro větší propagaci jsme požádali o spolupráci například mateřská centra v kraji,“ odpovídá krajský radní KHK Miroslav Uchytil. Ale co kdo ví o mateřských centrech? „Dále jsme požádali starosty, aby myšlenku podpořili slevou v obecních zařízeních,“ pokračuje. I tady je ale efekt diskutabilní.

Starostové by rovněž měli o pasech informovat v obecních periodikách. „Vyčlenili jsme peníze na propagaci. Chceme ji vést dravěji než v sousedním kraji. Nenecháme to jen na organizační agentuře,“ ujišťuje Uchytil.

A jak je to se samotným výběrem této agentury? Sun Drive je společnost s ručením omezením. Rodinné pasy obhospodařuje v sedmi krajích republiky. Pardubický radní Miloslav Macela i jeho hradecký kolega Uchytil sdělili, že brněnská firma získala zakázku ve výběrovém řízení.

„Oslovili jsme asi pět firem. Sun Drive nabídla nejlepší podmínky,“ vysvětluje Uchytil. Zároveň nepopírá, že jim ideu pasů agentura sama předložila, a tudíž nejlépe ví, jak ji realizovat. „Rodinné pasy jsou jejich produkt, jejich know how,“ řekl radní.

Sun Drive se na svých webových stránkách označuje za hlavního koordinátora rodinných pasů. Jak k tomuto titulu přišli?

„To nemohu komentovat,“ neví Uchytil. „Každopádně budeme jejich činnost kontrolovat. Máme určité požadavky. A zaplatíme jim až po jejich splnění,“ ubezpečuje.