Každý z nás má nejspíš zkušenosti s reklamací či opravou výrobku. Proto se dnes zaměříme na reklamační lhůty, tedy, jak rychle je prodejce nebo servis povinen naši reklamaci vyřídit. Samozřejmě se budeme bavit o výrobku, který je v záruce.

Obecně je mezi občany známa lhůta třiceti dnů, kterou nám více upřesní Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů. „Zákon o ochraně spotřebitele opravdu ukládá prodejci jako maximální lhůtu pro vyřízení reklamace třicet dnů. Pokud se s kupujícím nedohodne na lhůtě delší,“ sdělil Josef Černý.

Toto prodloužení lhůty by však musel kupující písemně odsouhlasit. Nestačí tedy pouze oznámení prodejce, že oprava bude trvat třeba šedesát dnů. „Z tohoto důvodu nedoporučuji podepisovat reklamační protokol, protože na jeho zadní straně bývá některými prodejci možnost prodloužení drobným písmem uvedena. Spotřebitel, který si většinou protokol řádně nepřečte, tento souhlas nevědomky podepíše a potom mu nezbývá nic jiného než čekat,“ uvedl Josef Černý.

Teď každého z vás jistě napadá, jak se těchto třicet dnů počítá. Především je důležité vědět, že se jedná o dny kalendářní, nikoliv pracovní, jak se nám snaží někteří prodejci namluvit. „Jako první den této lhůty je den následující po předání výrobku k reklamaci, odpočítá se třicet dnů včetně sobot a nedělí a poslední den do konce pracovní doby musí být naše reklamace vyřízena. Pokud tento den připadne na neděli nebo jiný svátek, je posledním dnem pro vyřízení reklamace nejbližší následující pracovní den,“ objasnil Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Jestliže například přijdeme do prodejny 31. den a naše reklamace z jakéhokoliv důvodu není vyřízena, máme stejná práva, jako by měl výrobek vadu neodstranitelnou. To znamená, že můžeme požadovat jeho výměnu nebo můžeme od kupní smlouvy odstoupit. A to opět podle vlastní volby. Stejná lhůta pro vyřízení reklamace platí i u služeb nebo zhotovení věci a podobně.