Dnešní rubrika se bude zaobírat tématem „Kdy mohu požadovat výměnu výrobku nebo vrácení peněz“. Podle Občanského zákoníku vzniká právo na výměnu věci nebo odstoupení od kupní smlouvy v případě, že nelze věc pro opětovnou vadu po opravě řádně užívat, přičemž přesný počet závad není nikde uveden.

„Podle ustálené soudní praxe však uvedený nárok vznikne při výskytu třetí stejné nebo čtvrté různé závady, případně při výskytu tří různých vad současně a dále v případě vady, kterou nelze odstranit,“ řekl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů. Volba mezi výměnou věci za novou a odstoupením od kupní smlouvy a tedy vrácením je vždy na straně spotřebitele a prodejce ho nemůže nutit k určité volbě větou, která je oblíbená téměř u všech prodejců „ale musíte si u nás za to něco vybrat“.

„Velice často se stává, že první dvě nebo tři závady jsou prodejcem uznány bez problémů, ale jakmile se vyskytne ta poslední, kdy by již spotřebiteli vznikl nárok na vrácení peněz, tato závada najednou není prodejcem s nejrůznějšími výmluvami uznána. Jako příklad uvedu případ, kdy závadu si spotřebitel způsobil sám nevhodným používáním věci, závada se v servisu neprojevila nebo vznikla běžným opotřebením a podobně. V tomto případě nezbývá než si nechat vyhotovit soudním znalcem nezávislý posudek,“ uvedl Josef Černý.

Znalec posoudí, zda se jedná o vadu výroby nebo materiálu, na které se záruka vztahuje nebo jestli se jedná o běžné opotřebení, případně nevhodné používání, na které se záruka nevztahuje. Posudek musí spotřebitel nejprve uhradit, ovšem pokud vyzní v jeho prospěch, má nárok na jeho úhradu od prodejce. Ceny posudků se pohybují u jednodušších případů, jako je obuv, v řádu několika stokorun, u složitějších (například automobily) je to podstatně více. Seznam znalců je k dispozici u každého soudu, případně na www.justice.cz.