V žádném případě se nenechte odbýt námitkami prodavajícího, že nemáte nárok na výměnu zboží. „Prvních šest měsíců od koupě může totiž spotřebitel požadovat místo opravy zboží jeho výměnu. Ovšem nelze žádat vrácení peněz,“ radí Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Od kupní smlouvy můžete odstoupit teprve tehdy, pokud oprava nebo výměna není možná.

Svá práva si musíte uhlídat

Když už dojde ke sporu, je třeba vyřizovat věci vždy písemně. Řešit se musí v tzv. reklamačním řízení, které se může maximálně natáhnout na třicet dnů. „Pokud prodejce tuto lhůtu nedodrží, a vůbec nezáleží na důvodu, kvůli kterému je porušena, pohlíží se na závadu jako na neodstranitelnou. Zákazník může teoreticky hned první den po uplynutí této lhůty od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz,“ přibližuje Černý.

Zákon pamatuje ještě na třetí možnost řešení takového sporu, a to v případě, že nedojde k výměně, opravě ani vrácení peněz. „Pak nezbývá, než kontaktovat soudního znalce, který vyhotoví posudek. V něm rozhodne, zda se jedná o vadu materiálu, výroby nebo třeba zavinění zákazníkem. Ceny za posudek se pohybují v řádu stokorun. Pokud vyzní ve prospěch spotřebitele, má nárok na jeho proplacení od prodejce,“ dodává Černý.

Naopak prodávající riskuje, že místo pouhé částky za zboží bude muset platit třeba i podstatně více. „Doporučuji proto s tímto záměrem i jeho důsledky seznámit prodejce předem,“ uzavírá Josef Černý ze sdružení obrany spotřebitelů.

Seznam znalců mohou zájemci najít na internetové adrese www.justice.cz. S posudkem se šance na úspěch samozřejmě zvyšuje.