Miloslav Hlavsa.Proč se Konzum rozhodl stát partnerem České pošty?
Poprvé nás tato myšlenka napadla v roce 2011, když se v obci Třebovice u České Třebové uzavřela pošta a my jsme zjistili, že nemáme kam odvádět tržbu z naší prodejny. Zároveň jsme od našich zákazníků i od starosty obce slyšeli, že je to trápí. Přitom jsme od obchodníků z Velké Británie, Dánska, Norska, Rakouska či Německa věděli, že je zcela běžné, že se pobočky pošt přesouvají do prodejen potravin, kde jsou provozovány formou franšízy. Například německá Deutsche Post v té době již předala všechny své pobočky franšízantům.
Tak jsme si řekli, když to umí jinde, proč bychom to nezkusili také. Navíc jsme družstvo, které patří pěti tisícům rodin z našeho okresu a okolí. V každé vesnici máme mnoho našich členů – spolumajitelů družstva, které nechceme nechat na holičkách. Také první, koho jsme se velkou dotazníkovou anketou ptali na to, zda se máme pustit do „poštovního dobrodružství", byli naši členové. Drtivá většina nám odpověděla, že by byli rádi, kdybychom v jejich obci tuto službu zajistili. Tak proto.

Jaký je přínos projektu Pošta Partner pro Konzum samotný a především pro zákazníky?
Ekonomický přínos pro Konzum je velmi diskutabilní. V podstatě celou provizi, kterou od České pošty na provoz získáme, věnujeme na pokrytí mezd spojených s výkonem této služby. Někdy je to přilepšení stávajícím zaměstnancům, někdy musíme přijmout dalšího člověka. Takže, jak se říká, nula od nuly pojde.
Daleko důležitější pro nás však je vědomí, že jsme naše zákazníky na menších obcích nenechali na holičkách. Oni prostě ví, že když je problém, tak se na Konzum mohou spolehnout. Okamžitě nám to sice nic nepřinese, ale věříme, že dlouhodobě nám to lidé oplatí svojí věrností.
A co se týče přínosu pro zákazníky, tak paradoxně ve většině případů pro ně došlo ke zlepšení poštovních služeb, protože kromě oficiálních tří až pěti hodin pro veřejnost, kdy poskytujeme veškeré poštovní i bankovní služby Poštovní spořitelny, jsme z vlastní iniciativy nad rámec podmínek Pošta Partner zavedli výdej zásilek a balíčků včetně dobírkových z e-shopů po celou otevírací dobu příslušné prodejny. To znamená od rána do večera včetně soboty a někde dokonce i v neděli. Takže například v Bystřeci, Klášterci, Kunvaldu, Nekoři, Sopotnici či Třebovici si klidně můžete vyzvednout svoji zásilku i v neděli dopoledne, zatímco ve větších městech, jako je Ústí nad Orlicí, Česká Třebová či Lanškroun, kde jsou klasické pobočky České pošty, to musíte stihnout nejpozději v sobotu. Myslíme si, že největší význam naší služby je ve zvyšování kvality života v obcích, kde působíme.

Nedávno byla otevřena čtrnáctá pobočka v Nekoři, kde finančně přispěla i obec – daří se spolupráce s obcemi i jinde?
Někde ano, někde ne, ale většinou je přístup obcí velmi konstruktivní. Nekoř je ukázkou, jak se obec umí postavit k zajištění základních služeb, jako je potravinová a poštovní obslužnost pro své obyvatele. Po několika diskuzích jsme společně se zastupitelstvem obce dospěli k tomu, že jsme zcela zrekonstruovali naši zastaralou prodejnu potravin na malý supermarket, v jehož prostorách jsme vybudovali i novou provozovnu Pošta Partner. Na nákladech, které překročily 2,3 milionu korun, se obec podílela částkou 1 milion. Taková rekonstrukce bez podpory obce by byla zcela nerealizovatelná, protože ekonomická návratnost by nebyla ani za dvacet let. Obec za svůj příspěvek získala zcela nadstandardní úroveň služeb a zároveň od Konzumu i garanci na zajištění provozu prodejny i pošty na příštích minimálně deset let. S obdobným velice vstřícným přístupem jsme se setkali například v Orličkách, Ostrově u Lanškrouna a Dlouhé Třebové.

Jaký je výhled do budoucna – připravujete další pobočku Pošty Partner? Kolik by jich mohl Konzum provozovat?
Celkový počet obcí v našem regionu, v nichž je pošta, která by se podle rozhodnutí vlády měla přeměnit na Partnera, a zároveň zde má Konzum prodejnu, je asi 35, takže potenciál je ještě velký. Aktuálně jednáme například v Řetové, ale my k tomu nepřistupujeme tak, že chceme provozovat Partnera za každou cenu. Naopak vždy říkáme starostům, že jsou-li schopni si provozovat poštu sami třeba na obecním úřadě vlastními zaměstnanci, tak je to nejlepší, protože nám odpadá jedna velká starost se zajištěním provozu u nás. Ale v případě, že to obec nedokáže, nebo z nějakého důvodu nechce řešit, tak se může spolehnout na Konzum.
Navíc je ideální, když se spojí vybudování Pošty s rekonstrukcí prodejny a obec s Konzumem na tom spolupracují. Pro nás je zásadní, abychom „byli chtění", nemáme zájem se nikam vnucovat silou, protože ono to pak stejně nefunguje. Obchod i pošta jsou na vesnici spíše veřejnou službou než podnikáním a tak se k tomu snažíme i přistupovat.