Supermarket Lidl se ve městě prozatím stavět nebude. Zastupitelé zamítli záměr prodeje pozemků, o které měl řetězec zájem.
Náměstí v Králíkách nedávno přesvědčivě zvítězilo v anketě Orlického deníku o „nej“ náměstí Orlickoústecka. Je malebné, útulné. Jeho příjemnou atmosféru bezesporu dotvářejí obchůdky místních živnostníků, které mají oproti supermarketům výhodu osobního přístupu k zákazníkům. V malém pohraničním městečku se jich „po boku“ řetězců Coop a Penny market stále „drží“ na čtyři desítky. Nedávno ale jejich majitelé vyjádřili nesouhlas s možnou výstavbou dalšího marketu. O pozemky ve městě totiž opakovaně projevil zájem obchodní řetězec Lidl. A bylo po idylce, dalo by se říct ve zkratce.

Protest s „křížkem po funuse“?

Asi dvě desítky podnikatelů se obrátily na obyvatele s prosbou o podporu, nasbíraly přes šest set podpisů. Na radnici se živnostníci setkali s vedením města. Obě strany si ujasnily priority a ujistily se, že se nebudou vzájemně napadat. Rada města zastupitelům nedoporučila schválit záměr prodeje. To minulý týden prodej skutečně zamítlo. Na jednání zastupitelů ale nakonec přišlo jen pár obchodníků. Proč? „Místostarosta v dubnovém Králickém zpravodaji publikoval vlastní článek proti naší petici a článku v Orlickém deníku,“ vysvětluje Jana Kutláková, vedoucí samoobsluhy firmy Falta, a hlasem ještě teď plným lítosti dodává:

„Moje vyjádření označil jako laciné a populistické.“

I přes tuto osobní rovinu sporu se zdá, že je to vítězství podnikatelů. Starostka Jana Ponocná ale vliv vzbouřených obchodníků na rozhodnutí města vidí jinak: „Myslím, že to nehrálo žádnou roli. Rada nedoporučila prodej, teprve následující týden začali podnikatelé rozvíjet svou aktivitu. Byla to zbytečná práce.“