Hypermarkety útočí

Nejvíce hypermarketů má letos vyrůst ve městech s počtem obyvatel pod padesát tisíc. V loňském roce bylo otevřeno šest nákupních center, podle průzkumu Deníku jich je dalších 103 ve výstavbě a další desítky jsou v plánech obchodních řetězců. Celkem jich v republice podle našich zjištění funguje 1113.

„Že se hypermarkety stěhují do malých měst, je způsobeno tím, že ve větších městech ubývá volných ploch k nové výstavbě a tržní potenciál je už téměř vyčerpaný,“ vysvětluje František Diviš ze společnosti Incoma Research.
Pro města s menším počtem obyvatel se samozřejmě počítá s menšími projekty, než jsou běžné ve velkých metropolích. Zatímco pro Prahu jsou obvyklé hypermarkety s rozlohou okolo deseti tisíc metrů čtverečních, pro malá města by to mělo být zhruba třikrát méně.
Na novou konkurenci se v současné době připravují menší regionální prodejny, které se spojily pod jednotnou značku COOP.
Své zákazníky chce oslovit paletou doprovodných služeb, a to třeba zavedením terminálů, jejichž prostřednictvím si mohou lidé dobít telefon nebo zaplatit složenky.

Patnáct provozoven

Plus, Penny Market, Billa, Albert, Lidl a Tesco, to jsou supermarkety, které působí v regionu.
Nejpočetněji je zastoupen Albert, a to čtyřmi prodejnami: v Lanškrouně, Vysokém Mýtě, České Třebové a Ústí nad Orlicí. Po třech provozovnách má Penny (Vysoké Mýto, Ústí a Lanškroun), Lidl (Česká Třebová, Vysoké Mýto a Ústí) a Plus (Vysoké Mýto, Ústí a Žamberk). Poslední jmenovaný řetězec bude stavět další provozovnu v České Třebové. Zde také řadu let funguje jediná Billa v okrese a Tesco. To se nyní staví v Ústí nad Orlicí.

Živnostníkům přibývají vrásky

I když se supermarkety v regionu dají jen těžko srovnávat s obřími hypermarkety ve velkých metropolích, jejich nabídka i ceny oslovují stále širší okruh zákazníků.

Útočí na ně také záplavou reklam, které jsou denně cpány do schránek. Pro mnohé lidi se stává už doslova sportem porovnávání cen, sledování nejrůznějších akcí a následné obíhání či objíždění marketů s cílem co nejvýhodnějších nákupů.

Mění se tak často i jejich životní styl, který se zaměřuje především na konzum. A tak stále častěji rodiny vyrážejí na sobotní či nedělní „výlety“ po marketech a na jiné smysluplnější aktivity jim už nezbývá mnoho času.

A zatímco lidé nakupují a chválí si nízké ceny, přibývají vrásky malým živnostníkům. To je ovšem už otázka pro další téma Deníku.

(miš, vj, ký)