Nová lokomotiva ČME 3M 4464 je vyrobena podle norem Evropské unie a je tedy maximálně ohleduplná k životnímu prostředí. Její komponenty se vyrábějí a kompletují ve dvou závodech CZ Loko v České Třebové a v Jihlavě, a jako ucelené moduly se převážejí do Rigy, kde se lokomotiva montuje a oživuje.
Nová lokomotiva vychází z modernizace už technicky zastaralých, ale stále hojně rozšířených někdejších československých lokomotiv ČME 3. Po celkové modernizaci zákazník získává nejmodernější stroj poháněný americkým naftovým motorem Caterpillar. Provoz je pak i při výkonu 1550 kW velmi ekonomický. Ve srovnání s původní lokomotivou například klesají náklady na palivo o 35 procent. Ještě vyšší je úspora u spotřeby oleje. Lotyšské státní železnice proto očekávají, že se jim celý projekt zaplatí do tří let. Předností je i dokonalá ergonomie kabiny strojvedoucího.
„V době ekonomické krize jde o nesporný obchodní úspěch, na němž jsme dlouhodobě pracovali. Pomohly nám k němu i reference ze sousední Litvy,“ říká Josef Bárta, generální ředitel společnosti CZ Loko. Ta do Litvy dosud dodala dvacet dva modernizovaných lokomotiv ČME a devatenáct lokomotiv TMX 002. Rovněž v sousedním Bělorusku nyní běží kontrakt na dodávku čtyřiceti devíti ČME, z nichž dvanáct jich bude dodáno letos.
Díky úspěchu na zahraničních trzích se export, který loni dosáhl stovek miliónů korun, letos zvýší o sto procent. „Nebýt světové ekonomické krize, zřejmě bychom toho dosáhli o dva, tři roky dříve, protože firmy měly problémy s financováním. Těžko se v době, která destabilizovala banky, dostávaly k úvěrům,“ říká Josef Červený, obchodní ředitel pro východoevropské trhy.

(zun)