Koluje vám v žilách palivová směs místo krve? Máte rádi ohlušující řev motorů a hrdiny v helmách, kteří si to mažou více než stokilometrovou rychlostí mezi stromy do kopce? Pomalu přichází váš čas. Příští víkend (24. – 25. května) se v Ústí pojede tradiční závod automobilů do vrchu – Ústecká jedenadvacítka. Ředitel závodu MIROSLAV URBAN si s námi projel trať, kterou i okomentoval, což můžete shlédnout v galerii na našich webových stránkách. V cíli závodu se potom rozpovídal o celém závodu, dopadu nedávné tragické nehody na jezdce a divákům doporučil, odkud mají závod sledovat.
Kdy začínají přípravy na závody?
Dá se říct, že ještě dříve, než skončí ty aktuální, začínáme pracovat na těch, které se budou konat příští rok.
Jak vzniká termín závodů?
Kalendář závodů sestavuje FIA, nejprve jsou na řadě formule jedna, následuje mistrovství světa v Rallye, ME v závodech do vrchu a potom jsme na řadě my. Datum závodů vybere naše federace, ale musí respektovat termín přidělený od FIA.
Ústecká jedenadvacítka jsou mezinárodní závody, jak se na ně dívají v zahraničí?
Myslím si, že naše závody mají velice dobrý zvuk. Vždyť třeba Rakušané zde v loňském roce odzkoušeli svoje mistrovství a bezprostředně po závodě požádali o to, zda by mohli jet i v roce 2008.
Nepotýkáte se s problémy, že trať je především v horních pasážích úzká?
Ne, trať vyhovuje mezinárodním sportovním řádům. Minimální šířka tratě je šest metrů, což naprosto vyhovuje. Navíc velmi dbáme na bezpečnost jezdců, takže v řadě úseků máme zdvojená svodidla.
Na kolik přijde pořádání ústecké jedenadvacítky?
Rozpočet závodu je někde mezi milionem dvě stě, milionem tři sta tisíc. Je pravda, že téměř čtyřicet procent činí vklady jezdců, ale my jim peníze zase vrátíme v podobě cen a pohárů. Rozdáme za dva dny kolem dvou stovek pohárů. K medailovému místu se potom v každé třídě dává ještě cena.
Přijede Plasa i Pregartner
Na jaké hvězdy se mohou letos diváci těšit?
Určitě na start českých formulových jezdců. Určitě přijede Krámský, Nevěřil, Svoboda, Beneš a řada dalších. Atraktivní budou bezesporu i sportovní prototypy skupiny N. Třešničkou na celém závodě bude evropský pohár, který se započítává do mistrovství Evropy. Toho se budou účastnit například Plasa či Pregartner.
Najde se nějaké auto ve skupině veteránů, na které se těšíte nejvíc?
Na Hakar Franty Čečila, to je několikanásobný mistr Evropy. Skvělá podívaná bude i na Josefa Michla, jenž pojede s krásnou a rychlou Škodou 130. Jsem také zvědavý na tři chorvatské Opely.
Kdybyste byl obyčejný divák, na jaký úsek trati byste se postavil?
Vyšel bych nahoru a šel bych z cíle ke startu. Trať totiž protíná tzv. křížová cesta, kde když diváci uposlechnou pořadatele, bezpečně přejdou vozovku. Vychutnal bych si všechny úseky trati.
Přesto, kdybyste měl vybrat konkrétní úsek, který by to byl?
Hezká podívaná je v osmnácté zatáčce. Velký úsek je vidět ze šesté zatáčky a po Emmě (orkán) toho je vidět ještě více.
Německý pilot si zlomil klíční kost
Přidělal vám vichr velké problémy?
Bohužel, hlavně ve spodní části poničil asi dvě stě metrů svodidel, ale vše je již opraveno. Muselo se vytěžit i mnoho stromů. V sobotu jsme měli brigádu, kdy jsme vytahovali z příkopu větve, aby při případné havárii nepíchla jezdce do obličeje nebo do těla.
Nedávno se stala v Náměšti nad Oslavou tragická nehoda, při které zahynul Miroslav Fajkus. Jak je na tom trať v Ústí nad Orlicí co se týče bezpečnosti?
Se Šternberkem je náš vrch jedním z nejbezpečnějších. Trať je ideálně rovná. Před čtyřmi lety jsme pokládali nový koberec za deset milionů korun a povrch jako máme my mají málokde v Evropě.
Jaká se na Andrlově chlumu stala nejvážnější nehoda?
Zlomená klíční kost německého pilota, který vypadl v sedmnácté zatáčce. Dále jsme tady měli naštípnutý kotník jedné jezdkyně, která ale udělala bohužel jezdeckou chybu a narazila do stromu. Vloni jsme měli opět po vlastní jezdecké chybě naraženou páteř formulového jezdce.
Diváci jsou v Ústí také v bezpečí?
Určitě, diváci musí stát na zvýšených místech. Ale samozřejmě se podceňovat nemůže nic. Pořadatelé musí, i když to pro fanoušky možná působí jako otravování, poslat všechny diváky z nebezpečných prostorů pryč.
Kolik diváků závody navštěvuje?
Je to hodně vázané na počasí, ale dá se říci, že od čtyř do šesti tisíc. Minulé roky na závody vždy pršelo. Bylo to nepříjemné jak pro diváky, tak pro jezdce, snížila se přilnavost vozovky a docházelo k častým haváriím.
Ale bohužel jsou i tací diváci, kteří právě kvůli takovým momentům chodí na motoristický sport…
Co se dá dělat, někteří lidé takoví bohužel jsou. Mrzí mě to, ale často to zavání až odporným hyenismem.
Minuta ticha za Fajkuse
Dovedete si představit, že by se závody musely z nějakého důvodu úplně zrušit?
To se právě stalo v Náměšti, kdy při první nedělní jízdě tragicky havaroval Fajkus a jezdci nechtěli kvůli nebezpečné trati startovat.
Budete na počest Miroslava Fajkuse pořádat nějaký pietní akt?
Původně jsme chtěli nechat jeho místo v depu neobsazené a dát tam stolek s fotkou a květinou. Po poradě s několika zkušenými lidmi jsme ale došli k závěru, že bychom tak akorát jezdcům celou nehodu připomínali a to by nebylo dobré. Oni se potřebují soustředit. V sobotu při zahájení provedu rozloučení s jezdce Fajkusem a vyhlásím minutu ticha na jeho počest. To předpokládám, že v parkovišti nebude tolik slyšet, jezdci budou natáčet motory. Nechceme je psychicky rozhodit.
Ochránci přírody nedělají potíže
Nemáte žádný problém s ochránci přírody? Závody se konají v lese…
Problémy nám nedělají. Dříve jsme je s nimi měli, ale došlo jim, že když autoklub nepřipraví tuto trať, tak by zde všechno zarostlo. Zbývá sice ještě více jak týden do závodů, ale už jsou vyčištěné příkopy, nalajnovaná trať a bude se sekat tráva a mýt svodidla.
Lidé v panelácích, kteří bydlí několik metrů od depa si nestěžují?
Ale ano, někteří si stěžují, ale není jich tolik. Jeden rok jsme jeli dvakrát, ale potom jsme se jim zaručili, že závod bude jenom jednou do roka.
Má trať v Ústí nějakého domácího jezdce?
Dá se říci, že Otakar Krámský. Sice bydlí v Krkonoších, ale cítí se více spjat s Pardubickým krajem. Vozí nám na svém autě i po závodech v celé Evropě naši reklamu.
Rekord trati drží Španěl Vilariňo, myslíte, že by letos mohl padnout?
Nemyslím.
Padne podle vás někdy?
Musel by se narodit někdo, jako byl Vilariňo. Ten zde udělal tři traťové rekordy. Nyní už ale vrchy nejezdí.
www.orlicky.denik.cz/ustecka21