Zhruba 275 km dlouhý závod, zima, déšť, úzké silnice ve městě. To vše a nejen to čeká na účastníky závodu s hromadným startem v rámci MS v silniční cyklistice, který se uskuteční v neděli 24. září v norském Bergenu. Na startu bude i Jiří Polnický z týmu Elkov Author Hradec Králové, jenž bude k ruce českému želízku v ohni Zdeňku Štybarovi a dalším našim jezdcům.

Vaší formaci Elkov Author brzy končí sezona, v níž jste posbírali řadu úspěšných výsledků. Panuje tedy v hradecké stáji spokojenost s tímto rokem?
Určitě. Myslím si, že tato sezona dopadla nad očekávání, byla nejlepší za poslední roky. Takže v týmu je velká spokojenost co se týká výsledků.

Vy jste do týmu naskočil až těsně před prvními závody. Dařilo se i vám osobně podle představ?
Ano. Domnívám se, že jsem k úspěchům celého týmu také přispěl, ať už jsem pomáhal třeba Kaňourovi (Kaňkovskému – pozn. aut.) či někomu jinému a nějaké výsledky jsem také udělal. Řekl bych, že se nám sešla dobrá parta, všichni jsme si sedli a z toho pak i pramenilo, že se nám dařilo.

Právě parta asi ukazuje, že cyklistika není jenom o jednotlivcích, ale jde také o týmový sport, že? I domestici mají svoji úlohu.
Určitě. U nás to sice není třeba jako v sérii WorldTour, že by byl někdo domestik a někdo lídr. My to prostě nějak prostřídáme podle typu závodu a samozřejmě i podle aktuální formy. Hodně vyhraných závodů bylo i díky tomu, že nás bylo na startu pět šest silných jezdců z týmu a ostatní tam měli třeba jenom jednoho nebo dva. Takže když už jsme třeba nebyli fyzicky lepší, byli jsme zase v početní převaze, čehož jsme dokázali využít.

Na českých závodech jste dominovali a spoustu dobrých výsledků jste posbírali i třeba v Polsku či jinde za hranicemi. Kde se vám nejlépe jezdilo?
Závodní program je v posledních letech dost podobný. Troufnu si říct, že v Českém poháru jsme neměli moc konkurenci. V Polsku jsme dříve také občas něco vyhráli, ale letos se nám tam dařilo nejvíc a v podstatě z každého závodu jsme si nějaký dobrý výsledek odvezli. Ale podařilo se nám dobře zajet i třeba závody Okolo Slovinska či Okolo Slovenska, kde jsme minimálně nějaké dílčí výsledky udělali. A to ve Slovinsku byl závod velmi dobře obsazený.

Když je řeč o Polsku, v loňské sezoně jste jezdil v tamním týmu Verva ActiveJet. V jakém budete vzpomínat na tuto roční zahraniční štaci?
Rozhodně to pro mě byla dobrá zkušenost. Jsem hrozně rád, že jsem tam ten rok byl. Podívali jsme se na velké závody. Možná je trochu škoda, že to byl jenom rok. Teď v Hradci jsem také spokojený, ale jsem určitě rád, že jsem v polské stáji aspoň ten jeden rok byl.

V příštím týdnu vás čeká mistrovství světa, na které se podíváte potřetí za sebou. Dá se tedy říct, že už asi víte, co v Norsku očekávat od mistrovského závodu s hromadným startem? Určitě to bude dlouhý a především nesmírně těžký závod.
Trochu tuším, co nás tam čeká. Bude to pro mě třetí mistrovství světa, ale každé úplně jiné. Loňský Katar (v Dohá – pozn. aut.) byl úplně specifický. Před dvěma lety v americkém Richmondu byla trať v podstatě celá po městě. Letos v norském Bergenu je trať také celá ve městě, ale nedá se to srovnat s počasím. V Richmondu bylo teplo a takřka ideální podmínky. Tady bude na devadesát procent déšť (podle statistik z posledních let v Bergenu v září 25 ze 30 dnů proprší – pozn. aut.) a když nebude pršet, tak bude „jenom“ zima. Ovšem nejspíš bude pršet také. Na to, že závod má zhruba 275 kilometrů a když bude nějakých 13 stupňů s deštěm, tak nejdůležitějším faktorem bude počasí, které bude závod rozhodovat. Navíc je to ve městě, není to v Americe, tedy nejsou tam silnice tak široké, takže to bude i hodně o pozicích, neboť více než dvě stě lidí se na městský okruh jen těžko srovná.

Trať v Bergenu by měla vyhovovat takovým jarním klasikářům jako je Zdeněk Štybar, který by měl být českým lídrem. Mohla by se naše republika na šampionátu dočkat po dlouhé době nějakého úspěchu? Mohlo by to případně i cinknout?
Já pevně věřím, že ano. Aby byla třeba i medaile, k tomu je potřeba také trochu štěstí v tom závodě. Štyby je výborný závodník a dokáže finišovat v Top 3 na velkých klasikách. A mistrovství světa je stejný závod jako ty velké klasiky. Určitě je to možné i tady, což by byl super úspěch. Myslím si, že třeba alespoň do Top 10 šance určitě je, takže doufám, že už se to konečně povede.

Co další naši jezdci? Třeba Petr Vakoč či Roman Kreuziger. Kdyby byl třeba nějaký únik, je možné se do něj připojit?
Domnívám se, že Petr Vakoč a Roman Kreuziger budou v takovém záložním plánu a třeba by mohli skočit do nějakého úniku, neříkám od startu, protože ten má takřka nulovou šanci na úspěch, ale někde třeba osmdesát kilometrů před cílem už ty úniky mohou začít být trochu nebezpečné. Takže i oni se mohou prosadit. Myslím, že oba jsou v dobré formě, navíc dokážou závodit v dešti a chladu, tolik jim to nevadí.

Co vy a Josef Černý z hradeckého týmu Elkov Author? Budete především k dispozici třem zmiňovaným našim jezdcům?
Přesně tak, my tam hlavně budeme k dispozici našim dalším cyklistům. Až těsně před závodem uvidíme, co přesně po nás budou chtít. Rozhodně se od nás dvou nečeká, že bychom v Norsku jeli na nějaký výsledek. My tam jedeme kvůli tomu, abychom jim pomohli jak jen to půjde a bude v našich silách.

Koho řadíte k největším favoritům? Slovák Peter Sagan bude jistě útočit na třetí triumf v řadě. Kdo další by mohl vyhrát?
Peter Sagan, Greg Van Avermaet a Edvald Boasson Hagen. Tak nějak bych řekl, že tihle tři jsou pro mě největší favorité.

Jezdci hradecké stáje jsou každý rok v nominaci
Hradec Králové - Stáj Elkov Author HK je dlouhodobě nejlepší v ČR. Svědčí o tom fakt, že její jezdci s pravidelností každý rok figurují v nominaci na MS. Letos jsou to Josef Černý a Jiří Polnický, loni to byli Alois Kaňkovský a Vojtěch Hačecký, předloni Tomáš Bucháček a Jiří Polnický. Předtím se na MS podívali Stanislav Kozubek, Martin Hunal, Petr Benčík, Leopold König a další.