Není divu. Jeho jezdci byli v plné přípravě na novou sezonu, od níž si slibovali nemalé úspěchy, absolvovali i první závody v zahraničí a nyní se propadli do období nejistoty.

„V podstatě nevíme, kdy se k vrátíme k našemu nářadí, tedy k motorkám,“ zdůraznil Kovář, který ve své bohaté závodnické i manažerské kariéře zažil mnohé, ale totální stopka veškerým aktivitám zaskočila i jeho. „Trénování na motorce je složité, vlastně nemožné, protože oficiální tratě jsou zavřené. Podobnou situaci nepamatuji, to ostatně asi nikdo, ale nedá se nic dělat, zdraví lidí je samozřejmě přednější. Nám nezbývá než se připravovat individuálně a čekat, jednou to skončit přece musí,“ věří litomyšlský manažer.

Jeho jezdci Petr Bartoš, Jonáš Nedvěd, Petr Rathouský a Barbora Laňková dělají, co lze, alespoň v domácích podmínkách. „Závodníky se snažím kontrolovat, komunikujeme spolu, mají náhradní plán, který s nimi po telefonu probírám. To znamená, že běhají, jezdí na kole, doma mají posilovny, tak posilují. Zkrátka každý den musí něco dělat, aby nevypadli z rytmu,“ vypočítává Kovář.

Přitom v zimním období šlo všechno podle představ reprezentantů Orion Teamu. „Myslím, že jsme byli na rok 2020 dobře nachystáni. Bartoš a Nedvěd byli několikrát na tréninku v Itálii, Rathouský tam dokonce v únoru odjel i jeden ze závodů tamního mistrovství na trati v Mantově,“ uvedl manažer. V italském Trentu měli na začátku dubna startovat v podniku mistrovství Evropy 250 ccm 2T, který byl vloženou součástí světového šampionátu MX GP. To samozřejmě rovněž padlo.

Lavinovitě se překládají také další závody tuzemských i mezinárodních seriálů, takže kdy a zda vůbec odstartuje motokrosová sezona nikdo netuší. Domácí mistrovství určitě nezačne podle plánu v Pacově, překládat se zřejmě bude z 26. dubna i Loket nad Ohří a jestli bude možné závodit na konci května v Opatově, na to si také nikdo netroufne vsadit.

S počtem odložených závodů vyvstává pochopitelně další problém zvaný termíny. „Pokud by se začínalo třeba až ve druhé polovině roku, nemohly by se tam nahustit všechny podniky mistrovství světa, Evropy, republiky, německý seriál ADAC a tak dále. Logicky vzniknou termínové kolize a jezdci nebudou moci zvládnout všechno. Kromě toho nikdo netuší, kdy a do jaké míry budou otevřeny hranice státu. Takže se může klidně stát, že budeme rádi, když odjedeme nějaké závody ne mezinárodního, ale jen českého mistráku,“ přemítá Kovář.

Když už jsme u Orion Teamu, dodejme, že v podobné situaci jako litomyšlští motokrosaři je také automobilový závodník Martin Doubek. Také jemu odpadly úvodní podniky NASCAR Euro Whelen Series ve Španělsku i Velké Británii a může jen doufat, že na konci června na autodromu v Mostě všechno vypukne. Zatím musí vzít zavděk jen domácí přípravou zaměřenou v rámci možností na fyzickou kondici, trénovat na okruhu se nedá.

Orion Racing Team tak zatím zažívá „rok hrůzy“ . Nejprve se kvůli nedostatku sněhu nepodařilo odjet ani jeden závod mistrovství republiky v motoskijöringu, jehož je litomyšlský tým promotérem. Následně odvedli jeho členové mnoho práce při přípravě Dakarské show na zámku v Litomyšli, tu ale museli z koronavirových důvodů zrušit (nápadu se ovšem nechtějí vzdát a věří v úspěšnou organizaci v příštím roce). Nyní je zastavena motokrosová sezona a „Orioňáci“ mohou jen pevně doufat v optimističtější budoucnost.