VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Felgr: Letos jsme nedojeli jen jednou, právě v Brně.

ÚSTÍ NAD ORLICÍ - Po čtvrtstoletí se na startu závodu mistrovství světa objevil motocykl české výroby. Pochází z Ústí nad Orlicí.

25.8.2007
SDÍLEJ:

Miroslav Felgr, majitel Moto FGRFoto: archiv Moto FGR

Místní stáj Moto FGR se v nedávné době nesmazatelně zapsala do myslí českých fanoušků silničních motorek. Na podniku mistrovství světa, který se jel na brněnském Masarykově okruhu, představila po pětadvaceti letech stroj ryze české výroby a dokázala s ním postoupit do hlavního závodu. S majitelem týmu Miroslavem FELGREM jsme se povídali nejen o závodění.

Jak dlouho trval projekt, výroba a testování vašeho motocyklu? Jakou má tým podporu v regionu?

Psal se rok 2001, když jsem poprvé přijel za bývalým konstruktérem ČZ Strakonice panem Kreuzem, jestli by byl ochotný mi nakreslit motor o objemu 125 ccm. Dohodli jsme se a ve stejném roce práce začala. S projektem nám také hodně pomohl pan inženýr Špindler. Kompletně se nám ho podařilo zhotovit počátkem roku 2003, v tomto roce také proběhla první testování na mosteckém a brněnském okruhu a také první sezóna. S jezdcem Michalem Březinou jsme byli největším překvapením, hned na úvod se nám podařilo umístit celkově na druhém místě v mezinárodním mistrovství ČR, první vítězství si tým Moto FGR odvezl z královéhradeckého letiště. V tomto kraji již máme spoustu fandů, ale finanční podpora pořád pokulhává. I když téměř všechny sponzory máme z blízkého okolí, hlavní ovšem pořád chybí … Za rok 2005 náš tým získal ocenění starosty města za vývoj a výrobu motocyklu a podporu města. Potěšilo, že někdo ocenil naši mravenčí práci.

Co pro vás znamená to, že se váš motocykl mohl zúčastnit závodu seriálu mistrovství světa?

Manažer týmu Jirka Šrámek navrhl zažádat o divokou kartu, ale já jsem ještě pár týdnů před závodem v Brně váhal, jestli o ni budeme usilovat. Nakonec jsem přikývl, divoká karta byla federací IRTA Karlu Májkovi přidělena a my jsme se začali na tento prestižní podnik připravovat. Testování, ladění motocyklu v Itálii a spousta příprav. Pro mě je to určitý mezník v krátké historii naší české značky FGR, vždyť naposledy jel motocykl tuzemské výroby mistrovství světa před 25 lety, na novém Masarykově okruhu v Brně jsme byli dokonce první! Je to obrovská prestiž, poprvé jsme poznali zvýšený zájem médií, spousta rozhovorů, natáčení pro televizi. Samozřejmě tento závod znamenal i reklamu a zviditelnění značky FGR, do našeho stanu se také přišlo podívat i několik jezdců z Moto GP, zaujala je nová značka na startovní listině v záplavě aprilií a hond.

Čím se liší od ostatních strojů, které v Brně soutěžily o vavříny? Jedná se opravdu o ryze český stroj, nebo používáte komponenty zahraničních výrobců?

Motocykl FGR je opravdu český výrobek, motor, rám, kyvná vidlice, kapoty a několik set dalších komponentů nesou naši značku. Samozřejmě věci, jako kola, elektronika, řetězy, vidlice, karburátor si, objednáváme z různých konců světa. Dokonce se nám stalo, že po závodě v Brně za námi přišli novináři a chtěli vidět, jestli jsme opravdu jeli s naším motorem.

S jakými očekáváními jste šli do brněnského závodu? Berete postup z páteční kvalifikace jako dostatečný úspěch?

Samozřejmě, že hlavní cíl byla kvalifikace do závodu, která se podařila již v pátek, takže z týmu opadla prvotní nervozita. Rok od roku jsou časy lepší, tudíž ti, co jedou na divokou kartu nemají lehkou úlohu! „Propustnost“ trati je 107 %, kvalifikační čas tedy nakonec 2:15,7, náš jezdec zajel v nejrychlejším kole 2:15,1 minuty. Dalším cílem bylo dokončit závod a nechat za sebou nějaké jezdce, což tak po startu vypadalo, když Kája jezdil před dalšími dvěma piloty na divokou kartu Michalem Práškem a Karlem Peškem.

Závod skončil pro váš tým už v šestém kole, Karla Májka zastavily technické potíže. Podařilo se vám zjistit jaké?

Došlo k zadření motoru na pístu. Letos to bylo naše první nedojetí z technických důvodů v závodě, bohužel v ten nejnevhodnější okamžik, jakým je mistrovství světa.

Mohl byste mi něco dále povědět o účinkování MOTO FGR na domácí, evropské či světové scéně? Jakých podniků se v dohledné době zúčastníte?

V letošní sezóně nás čekají ještě tři závody, druhého září na maďarském Hungaroringu a devátého září v Brně (oba Mezinárodní mistrovství ČR), na závěr jedeme na ME do španělské Cartageny. Především na republiku do Brna bych chtěl tímto pozvat naše fandy, bude to naše poslední letošní představení na domácí půdě. V neděli po závodě 125 ccm bude na tribuně C autogramiáda, každý, kdo přijde, dostane plakát a kartu podepsanou Kájou Májkem. Prvních sto, kteří přijdou do brněnského depa, dostane zdarma fans triko FGR.

Jak byste hodnotil výkon Karla Májka v Brně?

Na to, že mu bylo teprve před měsícem 15 let, zajel velmi slušnou kvalifikaci. Myslím, že to byla pro něho dobrá škola a obrovský zážitek. Odstartoval také velmi slušně, takže jsem spokojený. Svým věkem se zařadil do historie nejmladších účastníků světového šampionátu

Myslíte si, že je v České republice dostatečná podpora mladých závodníků?

Dostatečná podpora zcela jistě není. Začínající jezdce vedou a financují odmalička rodiče, přejdou většinou přes minibiky, ale když chtějí přestoupit do vyšší třídy, zpravidla neseženou dostatek peněz a jejich ratolest většinou skončí. To je docela škoda, protože mezi nimi končí i spousta talentů. Ti, kteří vynikají už v minibikách, mají samozřejmě větší šanci, že si jich někdo všimne a vezme do týmu. Takové štěstí má ovšem jen hrstka jezdců. Tento sport by potřeboval větší medializaci a podporu od státu, jako je to například v Itálii, Španělsku, Francii a Anglii.

25.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 150 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) KUCHAŘ/KA - POTRAVINÁŘSKÁ VÝROBA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 150 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro provoz velkokapacitní kuchyně v Žamberku přijmeme pracovníka: Kuchař/ka - potravinářská výroba , MÍSTO VÝKONU: Orlická kasárna č.p. 733, 564 01 Žamberk, NÁSTUP MOŽNÝ IHNED, PRACOVNÍ DOBA: Po - Pá, 4.00 - 12.30 hodin , POŽADUJEME:, - pečlivost práce, zájem o práci, - vyučen - nevyučené zapracujeme, - praxe v oboru předností, - pravidelné docházení do zaměstnání, - solidní vystupování při jednání se zákazníky, - zdravotní průkaz pracovníka v potravinářství, KONTAKT: zaslání životopisu na uvedený email, nebo je možná osobní návštěva každý pracovní den 9.30 - 10.00 hodin. Pracoviště: Imari spol. s r.o., Orlická kasárna, č.p. 733, 564 01 Žamberk. Informace: Petr Kaplan, . Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel odborných předmětů 25 020 Kč Učitelé odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) UČITEL/KA ODBORNÉHO VÝCVIKU OBORU KUCHAŘ. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25020 kč, mzda max. 29400 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Zámecká č.p. 1, 564 01 Žamberk, - platová řída 10, platový stupeň dle praxe, - po zkušební době osobní ohodnocení, odměny, - možnost prodloužení pracovní smlouvy, - příspěvek na stravování z FKSP, Kontakt: telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Střední škola obchodu, řemesel a služeb žamberk, Zámecká, č.p. 1, 564 01 Žamberk. Informace: Zuzana Pecháčková, +420 774 610 641. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 18 000 Kč Svářeči Svářeč v ochranné atmosféře. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 11. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Dvořisko č.p. 1219, 565 01 Choceň 1 , POŽADUJEME: výbornou znalost a praxi ve sváření metodou MAG, dobrou orientaci ve strojírenských výkresech, dobrý zdravotní stav. Pracoviště: Kögel, s.r.o., výrobní závod dvořisko, 565 01 Choceň 1. Informace: Svatava Kunstová, +420 465 738 213. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 100 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) ŘIDIČ/KA - NABÍRÁNÍ A ROZVOZ OBĚDŮ (ZKRÁCENÝ ÚVAZEK). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Orlická kasárna č.p. 733, 564 01 Žamberk, NÁSTUP MOŽNÝ IHNED, PRACOVNÍ DOBA : Po - Pá, 8.00 - 12.30 , MZDA: 100/ hod. + benefit na dojíždění do zaměstnání, POŽADUJEME: , - pečlivost práce, - spolehlivost, - ŘP skupiny B, - zdravotní průkaz pracovníka v potravinářství, - práce na PC, KONTAKT: nabídky prosím zasílejte e-mailem nebo je možná osobní návštěva každý pracovní den 7,30 - 8,00 hod. Pracoviště: Gastro royal, spol. s r.o., Orlická kasárna, č.p. 733, 564 01 Žamberk. Informace: Petr Kaplan, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Svitavský celek sice doznal určitých změn, do nadcházející sezony však znovu půjde s vysokými ambicemi.

První evropská zkouška Turů. Turecký soupeř je obrovskou výzvou

Ilustrační foto

Pardubičtí zdolali bundesligový tým trojkou z poloviny hřiště...

Převýšov vyhrál počtvrté v řadě

Východní Čechy - V předehrávaném 17. kole České fotbalové ligy se z trojice týmů z regionu radoval z výhry pouze Převýšov, který pod vedením nového kouče Jana Krause zvítězil už počtvrté v řadě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT