Stejné jméno, stejné sportovní odvětví, tak to chodí u jachtařů Dymáků…
Jiří Dymák ml. (r. nar. 1993) začal s tímto na naše končiny neobvyklým sportem v osmi letech na jednoposádkové třídě Optimist. Tato jachtařská naděje a jednou možná olympionik závodí za Yacht Club Vysoké Mýto.

Nejúspěšnější rok

Ve dvanácti byl Dymák třetí nejlepší v republice a jeho přechod na lodní třídu 420 byl nejlepším možným řešením. Na této lodi se doplňují kormidelník, kterého zastává právě Jiří Dymák, a kosatník Michal Steiner z Hradce Králové.

„Hlavní úkol kormidelníka je řídit loď, starat se o taktickou část celého závodu a mít pod kontrolou hlavní plachtu. Úloha kosatníka je zase vyvážit loď a starat se o dvě vedlejší plachty: kosatku na jízdu proti větru a spinakr na jízdu po větru. Posádka musí být perfektně sehraná a doplňovat se v každém detailu,“ vysvětluje otec a trenér v jedné osobě Jiří Dymák.
Loňský rok se stal pro pardubicko – hradeckou posádku nejúspěšnějším v kariéře. V domácích vodách neměla konkurenci a neztratila se ani na mezinárodní scéně.

Prvním závodem sezony se stala regata ve Slovinsku. Tento závod se koná již začátkem jara. Do jarní přípravy rovněž patří každoroční soustředění Sportovního centra mládeže. Toto desetidenní reprezentační soustředění se konalo na známém italském jezeře Lago di Garda, v dějišti mistrovství světa. Sezona v České republice se otevřela závodem na Nových Mlýnech u Brna. V konkurenci šestnácti lodí, i ze zahraničí, se podařilo sečské posádce zvítězit. Totožný výkon předvedla i na dalším pohárovém závodě, a to na nádrži Rozkoš.

Vítr odfoukl plány

Hlavní náplní loňské sezony však byly největší zahraniční regaty a samozřejmě světový i evropský šampionát juniorů. První regata se uskutečnila v německém Kielu (119. místo ze 170). Na ní navázaly závody na dobře známém jezeru Lago di Garda. Vysokomýtské duo se může pochlubit také účastí na největším závodě v kategorii do 18 let. Tento jedinečný závod se konal v brazilském městečku Búzios (24. místo ze 32) na břehu exotické větrné zátoky nedaleko Ria de Janiero, dějiště letních olympijských her v roce 2016. Že by test do budoucna?

Prvním vrcholem se stalo MS, kde jinde než na „Gardě“. Ze 150 posádek Dymák se Steinerem obsadili 96. místo.
„Po prvním kvalifikačním dnu kluci figurovali do třicátého místa a počítali se zařazením do zlaté skupiny. Druhý den se jim však nepodařilo nadějné pozice udržet. Úplně se obrátil vítr. Místo jižního, na který jsme se připravovali, začal foukat nezvykle severní. To se tam opravdu jen tak nevidí,“ vrátil se na Apeninský poloostrov trenér Dymák.

Druhý magnet sezony byl nasměrován na maďarské jezero Balaton. Sehraná sečská dvojice se představila v konkurenci 118 posádek. Nakonec si domů odvezla 58. místo.

„Kluci se snažili všechny svoje síly vložit do kvalifikačních rozjížděk, které jsou nejdůležitější v závodě. Po kvalifikaci se totiž závodní pole rozdělí do tří skupin a pak už se těžko dostává na přední pozice. Jenže první den vál slabý vítr do 3 m/s, což jízda v takto slabém větru není jejich nejsilnější stránkou. Avšak ztrátu se jim podařilo dohnat při dalších dvou kvalifikačních dnech. V těchto dnech naopak foukal silný vítr od břehu, který je obtížný tím, že stále mění svůj směr. V tomto větru má naše posádka hodně natrénováno. Ztrátu z prvního dne kluci doháněli, co to šlo. Bohužel se jim nepodařilo o pár bodů probojovat do zlaté skupiny. A to i přes vynikající výsledky v jednotlivých rozjížďkách. Vždyť třikrát se umístili do desáté příčky,“ vtáhl nás do maďarského děje Dymák starší.

Šmídová vzorem


Zkušenosti zúročili na MČR. V kategorii do 19 let zvítězili a rovněž v celkovém pořadí Českého poháru si nenechali ujít první místo.
„Předností posádky je jízda ve velmi silném větru, kdy se projevuje dobrá fyzická příprava a sehranost. Naopak je nutné pracovat na jízdě na vlnách, která se dá trénovat pouze na moři a zaměřit se také na taktickou část. Jedná se o starty, které je nutné zvládnout na sto procent. Jen pak je možné pomýšlet na úspěch,“ má jasno trenér.

Pro rok 2010 se posádka Dymák – Steiner chystá na přechod do olympijské lodní třídy 470. V plánu jsou také největší světové závody ještě na lodi staré třídy.

„S tréninkem pro olympijskou kvalifikaci počítáme až na podzim. Nejprve se po tréninku zúčastníme závodů a po té se chystáme na kvalifikační regatu na OH v Londýně. Kluci se inspirovali medailí Lenky Šmídové v této třídě na olympiádě v Aténách,“ nastínil plány do budoucna Jiří Dymák starší.