Příští víkend zavoní Ústím benzín, spálené gumy a Andrlův chlum bude patřit silným strojům. Ústecká 21, tradiční závody automobilů do vrchu, bude navíc slavit jubileum. Pojede se 50. ročník. Ale předseda ústeckého autoklubu MIROSLAV URBAN měl v posledních dnech pořádně napilno a řešil jeden velký problém – nedostatek přihlášených jezdců: „Před závody jsme se potýkali s malým počtem přihlášek, ale k dnešnímu dni máme už osmdesát tři přihlášených. To ale nebylo celé, vázlo to s úklidem okolo trati a sekáním keřů. Přesto si myslím, že se diváci rozhodně mají na co těšit,“ věří šéf vrchařských závodů v Ústí.

Vloni do Ústí přijelo přes sto závodníků a před současným ročníkem jste měli začátkem května pouze dvacet pět přihlášek. Čím to?
Je to způsobené špatnou prací kopcové komise dva roky zpátky. Vloni nevyhlásila absolutní pořadí, jezdci mistrovství republiky přišli o sponzory a řada závodníků přešla na okruhy. Potom také přišlo nešťastné rozhodnutí s povinnou ochranou krční páteře „hans“, která jezdce přijde na šedesát až osmdesát tisíc korun. Je to potřebné, ale nic by se nestalo, kdyby se ta ochrana zaváděla postupně a ne skokově.

Spíš jsem si říkal, jestli se na tom nepodepsala tolik diskutovaná globální finanční krize…
To každopádně taky. Sponzoři ubývají, a to cítíme i my při finančním zajištění závodu. Někteří partneři jsou skutečně v krizi, jiní se na ni vymlouvají. Úbytek finančních prostředků je patrný a jezdci jsou na to stejně.

Úbytek jezdců má na svědomí i absence mistrovství Rakouska, které se v Ústí jezdilo. Proč se letos nekoná?

Na náš termín jim bohužel nařídila v Rakousku ochrana životního prostředí, aby uspořádali závod. Jindy by jim ho nepovolili. Avizují ale, že se příští rok chtějí vrátit.

Asi i proto chybí atraktivní Porsche Rakušana Pregartnera a vedle něho nevidím v seznamu ani další hvězdu z Německa Georga Plasu…

Oni by nepřijeli stejně. Jejich skupina se přesunula jinam. Nestartovali by v Evropském poháru, ale v poháru FIA.

Je škoda, že tyto hvězdy neuvidíme právě při padesátém ročníku…
To se nedá svítit.

Myslíte, že jsou v Česku závody do vrchu ohrožené?
Každopádně. I my zvažujeme pro nedostatek financí a problémy s tratí, že závody letos ukončíme. Záleží také na tom, jak se povede letošní ročník.

To je celkem šok. Vloni měly závody do vrchu ohromný úspěch a vy přijdete s tím, že závody skončí…
Ono se dá čekat, že by závody mohly být úspěšné i letos. Uvidíme po závodech, budeme se muset rozhodnout.

Jak to vlastně vypadá s tratí? Museli jste něco upravovat?
Upravovala se hned zatáčka po startu. Ve dvou zatáčkách se ještě přidává druhá řada zdvojených svodidel. Očekáváme ale brzy velké problémy.

S čím?
No trať nám začíná praskat. Vede nám tam hlavní tah na Litomyšl, jezdí tudy těžká auta a pochybuji, že se podaří sehnat dalších deset milionů na nový povrch do dvou až tří let.

Říkal jste také, že máte problémy s vysekáním prostorů podél trati, jak je to možné?
Starosta nám to slíbil, ale holt podřízení nedělají to, co by měli.

Do příštího týdne se všechny práce stihnou?
Snad ano, jde nám hlavně o bezpečnost diváků.

Na jaká jména se tedy diváci mohou těšit? Pojede Krámský, Nevěřil, Beneš. Kdo dál?

Pojede celá naše formulová špice. Z Maďarska přijede László Hernádi, ten zde byl už vloni. Těšit se můžeme i na Slováka Jara Krajčího s formulí.

Vloni jsme se spolu bavili na téma, že by Ústí mohlo dostat místo Ecce homo ve Šternberku mistrovství Evropy a nevyšlo to. Proč?

Za prvé proto, že jim tam prošly problémy, které měli, bez ztráty květinky. A za druhé, že Španělsku, místo kterého jsme měli závod dostat, byl závod znovu přidělen.

Takže zavládla úřednická byrokracie?

Tam do toho sáhl Ecclstone (šéf formule 1). Kopcová komise to Španělům nedoporučila, ale on to nařídil.

Po loňském ročníku jste si posteskl nad nekázní diváků. Jak to letos bude vypadat se zabezpečením okolo trati? Bude asistovat policie?

Ta zásadně odmítla se na akci podílet. Jednám se starostou, aby šla spolupracovat městská policie.