Je to přesně rok, co se stala na železničním přejezdu v Žichlínku nehoda nákladního vozu a vlaku. Řidič auta tehdy při míjení jiného nákladního vozu uvázl na přejezdu a nepodařilo se mu odjet. Se spolujezdcem nedokázali auto ani odtlačit z přejezdu. Spadly závory a projíždějící expres narazil do auta. Škoda 3,8 milionu korun a jeden zraněný. Řidiči navíc hrozí až pětileté vězení.

Obviněn řidič

Policie obvinila řidiče nákladního automobilu. „V listopadu 2017 byl řidič nákladního vozidla obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti a případ dále vyšetřujeme se stejnou právní kvalifikací,“ sdělila policejní mluvčí Lenka Vilímková. Na nehodě ale měly zřejmě podíl i další skutečnosti. Na ně poukázala zpráva Drážní inspekce.

Drážní inspekce upozornila na fakt, že přejezd nesplňuje požadovanou šířku a ohrožuje tak bezpečnost účastníků provozu. „Bezprostřední příčinou střetu s vlakem bylo uváznutí nákladního automobilu na železničním přejezdu. K mimořádné události přispěla i navátá a namrzlá sněhová pokrývka a led na komunikaci před přejezdem. A také stavebně technický stav přejezdu, který nesplňuje požadavek na volnou šířku přejezdu,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Volná šířka přejezdu má být podle norem aspoň pět metrů, v Žichlínku má ovšem jen čtyři. A je možné, že tak je to na více místech. „Drážní inspekce doporučila Drážnímu úřadu kontrolu i jiných železničních přejezdů v České republice,“ dodal Martin Drápal.

Za většinou kolizí na přejezdech ale stejně stojí nepozornost a risk řidičů. Podle inspekce se na přejezdech se světelnou signalizací, jichž je pouze čtvrtina, odehrává polovina všech nehod. Proto inspekce usiluje o to, aby co nejvíce těchto přejezdů doplnily závory.

Přehledné?

Z pohledu policie jsou železniční přejezdy v regionu po úpravách tratí přehledné. „Po modernizaci tratí Choceň – Česká Třebová, Ústí nad Orlicí – Lichkov a Třebovice – Mladějov došlo i k modernizaci železničních přejezdů. Z policejních statistik vyplývá, že střety vlaků nejvíce zaznamenáváme ve Vysokém Mýtě, kde se na nechráněných železničních přejezdech i přes to, že tam vlaky jezdí pouze 10 kilometrů v hodině, střetnou s vozidly,“ dodala policejní mluvčí Lenka Vilímková.

Se Správou železniční dopravní cesty nyní policie řeší přejezd v Dolních Libchavách. „Je to moderní železniční přejezd zabezpečený světelnou signalizací. Zajišťuje bezpečný provoz, pokud není zařízení vypnuté. Když dojde k náhlému vypnutí, může se přejezd stát nebezpečným, a to kvůli špatným rozhledovým podmínkám,“ vysvětlila Lenka Vilímková.

V Chocni plánují stavbu železničního nadjezdu. To potvrzuje celorepublikový trend, kdy se přejezdy ruší a nahrazují je nadjezdy. A to jak na hlavních tazích, tak i na komunikacích nižších tříd. „Naší snahou je zrušit co největší počet železničních přejezdů. Jedná se zejména o ty, které jsou málo využívané,“ podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.