VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční neštěstí prověřilo hasiče v krasíkovském tunelu

Krasíkov - /FOTOGALERIE/ - Noční cvičení v problematickém místě. Hasiči testovali techniku, krizové plány i schopnosti

15.2.2011
SDÍLEJ:

Cvičení v krasíkovském železničním tunelu prověřilo připravenost hasičů na zásah v tomto obtížném prostředí.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Krasíkovský tunel

•Je celkem dlouhý 1101 metrů
•Je vybaven samostatně raženou únikovou štolou, která je dlouhá 245 metrů a je zakončena únikovou šachtou hlubokou 12,44 metrů se schodištěm.
•Na začátku únikové štoly je provedena přepouštěcí přetlaková komora, která má na obou koncích protipožární dveře.
•V tunelu je instalováno nezavodněné potrubí o průměru 100 mm pro napojení hasební techniky při zdolávání požáru.
•Zatlačením na dveře do únikové štoly se aktivuje vzduchotechnika a tunel se rozsvítí. Otevřením dveří se zapne ventilace a v železniční stanici Rudoltice se rozsvítí signalizace.
•Tunel má nouzové a orientační osvětlení, je vybaven bezpečnostními výklenky na obou stranách po 25 m, které jsou opatřeny přibližovacími pásy.

Na začátku všeho vykolejený nákladní vlak, na konci zásah hasičů v hořícím vagónu v jednom z nejnebezpečnějších prostředí – železničním tunelu. Počet šesti mrtvých však bylo jen virtuální číslo, nešlo o ostrou akci, ale o cvičení, které kvůli provozu na frekventované trati mohlo začít hodinu a půl po půlnoci a končilo po páté hodině ráno.

Motorový vůz, který nám cvičně havaroval, převážel přibližně padesát cestujících, strojvedoucího a průvodčího. Uvnitř dvojkolejného elektrifikovaného tunelu v úseku mezi stanicemi Krasíkov a Tatenice se tento motorový vlak střetl s nákladním vlakem jedoucím v protisměru, který vykolejil cizím zaviněním těsně před příjezdem motorového vlaku. Při nehodě došlo k usmrcení strojvedoucího a pěti dalších cestujících.

Dále jedenáct osob bylo těžce a čtyři osoby lehce zraněny. Zbytek cestujících utrpěl lehká zranění, jeden z cestujících byl na invalidním vozíku a celou situaci zkomplikoval i požár, ke kterému po srážce došlo,“ popsala situaci, se kterou si museli zasahující hasiči vypořádat, mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková.

Ověřuje se všechno

Na místě zasahovalo pět jednotek profesionálních a devět jednotek sboru dobrovolných hasičů a jednotka podnikových hasičů, dále policisté, zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a zaměstnanci dopravy. Ti všichni na místě měli za úkol řadu věcí. Například prověřit dojezdové časy zasahujících jednotek hasičů a prověření i dalších složek IZS, stanovení pevných pozic jednotek, pro případné události v daném úseku (portály a úniková cesta).

Prověření poplachového plánu pro Tunel Krasíkov, ověření spojení a funkčnost radiové sítě, možností sebezáchrany zúčastněných figurantů v roli vlakové čety a cestujících, použití externí přetlakové ventilace, ale třeba také ověření stavu příjezdových komunikací a únikových cest. Všechny tyto věci musí totiž hasiči, v případě ostrého zásahu, vědět a znát ještě předtím, než na místo dojedou, aby pak celá akce běžela jako na drátkách.

„Po příjezdu první hasičské jednotky na místo byl proveden průzkum místa železniční nehody. Zásah hasiči vedli ze tří úseků: z Krasíkovského portálu, z Tatenického portálu a záchranné práce směrem od východu únikové cesty. Hasiči museli zjistit počet ohrožených osob, místo jejich výskytu, rozsah zranění a ohrožení, ale také, v jaké fázi se požár nachází.

Zranění osob byla jednak různě závažná a současně je ohrožovaly zplodiny hoření. Hasiči se tedy museli zároveň postarat o zraněné a přitom zjistit zdroj požáru, jeho rozsah a cesty dalšího šíření. Jedna skupina hasičů proto musela zajistit likvidaci požáru, zatímco druhá skupina zachraňovala zraněné osoby. To kladlo velké nároky na koordinaci zásahu, protože například řízení ventilace prováděné zvenku muselo probíhat v závislosti na postupu vyprošťování osob, o které se starala zasahující skupina ve stísněných podmínkách,“ popsala nástrahy nezvyklého prostředí Vendula Horáková.

Autor:

15.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sklo sanitky za jízdy „ruplo“. Možná po výstřelu

Z volební místnosti v Lukavici.
6

Volby 2017: Kompletní výsledky z Orlickoústecka

Orlickoústecko mělo poslance dva, teď nemá žádného

Orlickoústecko /VOLBY 2017 - KRÁTKÉ ZPRÁVY/ - Orlickoústecko po volbách nebude mít v parlamentu svého poslance.

Babišovci slaví. Není to však Pyrrhovo vítězství?

Pardubický kraj - Hnutí ANO získalo v kraji čtyři mandáty z deseti, další strany mají jen po jednom poslanci.

U Lanškrouna se čelně střetla dvě auta, jeden z řidičů nadýchal

Orlickoústecko - Silnici z Lanškrouna na Ostrov v pondělí ráno uzavřela dopravní nehoda. Krátce před devátou hodinou se tu čelně střetly automobily značek Peugeot 406 a Opel Tigra.

Chrudimští zářili, Mýto neskórovalo

Východní Čechy - Vysokou výhru 7:1 vybojovali na hřišti Slavie Praha futsalisté Era-Packu Chrudim. Tři góly v dresu obhájce titulu vstřelil Brazilec Max. Naopak Vysoké Mýto se v 6. kole nejvyšší soutěže střelecky neprosadilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT