Život osmadvacetiletého cyklisty vyhasl na silnici mezi Třemošnicí a Běstvinou na Chrudimsku. Srazilo ho protijedoucí auto, jehož o pět let mladší řidič vyjel do protisměru. Přivolaní lékaři se cyklistu snažili oživit, k Třemošnici byl povolán i vrtulník Letecké záchranné služby, ale vracel se na základnu prázdný. Muž na místě zemřel.

Tragédie se stala v polovině loňského roku. Za celý loňský rok zemřelo na silnicích Pardubického kraje pět cyklistů, o tři více než rok předtím. V celé zemi jich na silnicích zemřelo 44.

Jak podotýkají policisté, v naprosté většině šlo o cyklisty, kteří neměli přilbu.

„Měli jsme hodně úrazů, kdy přilba zachránila cyklistům život,“ upozorňuje chirurg Petr Jindra: „Přilba minimalizuje zranění hlavy.“

Vzpomněl přitom na jeden nedávný případ. Řidič přehlédl dva cyklisty na hlavní silnici a vyjel z vedlejší. Přilba byla rozštípnutá na dva kusy. Bez ní by to dopadlo tragicky. Takhle z toho byla „jen“ zlomená klíční kost.

Cyklisté se možná dočkají tolerance 0,5 promile alkoholu v krvi

Pardubický kraj - Cyklisté jsou společně s chodci vůbec nejzranitelnější skupinou účastníků silničního provozu. Jen za poslední dva roky jich na silnicích v kraji zahynulo osm.

A mnohým tragédiím by se přitom dalo zabránit. Stačilo by, aby nosili přilby. Nejčastějším úrazem, k němuž dochází na kolech, pak bývá zlomenina klíční kosti.

Nehody cyklistů v kraji v číslech
Nehody cyklistů v Pardubickém kraji

Rok 2017:
usmrceno 5 
těžce zraněno 28

Rok 2016:
usmrceno 3 
těžce zraněno 31
(zdroj: Policie ČR)

Velkým problémem je také alkohol, v případě cyklistů „za řídítky“.

Policisté jen za první čtyři měsíce letošního roku řešili několik desítek nehod s účastí cyklisty pod vlivem alkoholu. Viníkem zhruba třetiny z nich jsou právě cyklisté.

Otázka alkoholu v krvi cyklistů přitom nyní hýbe veřejným míněním. Senát totiž podpořil návrh na mírnou toleranci alkoholu na kolech. Tolerováno by nově mohlo být 0,5 promile, což odpovídá zhruba dvěma desetistupňovým pivům nebo skleničce vína. Zrušení nulové tolerance k alkoholu za řídítky bicyklů by se mělo vztahovat na cyklostezky a silnice třetí třídy.

Návrh také počítá se snížením maximální pokuty pro cyklisty za porušení pravidel na 500 korun. Nyní jim hrozí až 20 tisíc. Pokud by ale „kolař“ způsobil dopravní nehodu, vztahovaly by se na něj sankce jako na ostatní účastníky silničního provozu.