Strojvůdce vlaku Leo Express projel za nádražím v Jablonném nad Orlicí návěstí na červenou a vjel do cesty druhému vlaku. Jen zázrakem nedošlo k neštěstí. Z opačného směru po jednokolejné trati přijížděl jiný vlak stejného dopravce, soupravy LeoExpressu zastavily pouhých 508 metrů od sebe. Cestující vyvázli bez zranění.

"Strojvedoucí vlaku Králíky – Ústí nevyčkal v Jablonném nad Orlicí na křižování s vlakem Ústí – Moravský Karlov a odjel proti návěsti stůj. V tu chvíli přenastavil výhybku a dostal na špatnou kolej, zareagoval a vlak zastavil. Strojvedoucí protijedoucího vlaku pohotově zareagoval a zastavil na pokyn návěstidla," popsal událost mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Podle Správy železnic si strojvůdce si svou chybu uvědomil a po 80 metrech zastavil. "V té době dispečeři Správy železnic již o situaci věděli a druhému vlaku blížícímu se po stejné koleji operativně přenastavili návěstidlo ze zelené, do polohy zakazující jízdu/červené. Strojvůdce změnu zaznamenal včas a okamžitě zastavil," uvedl pro Deník Marek Illiaš.

Vlak vykolejil ve stanici, nehoda se obešla bez zranění
Opět Medlešice. Tentokrát vlak dokonce vykolejil

„Vlaky se k sobě tedy reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit,“ ujišťuje mluvčí Leo Expressu Sedlařík.

V obou vlacích cestovalo celkem 16 lidí. Cestující byli z vlaků evakuováni. „Strojvedoucí, který pochybil, nastoupil na směnu po 48 hodinách odpočinku a dodržení všech dalších zákonných požadavků. Konkrétní důvod pochybení prošetřuje drážní inspekce,“ dodává mluvčí Leo Expressu. 

Přestože se incident obešel bez následků, nařídí dopravce mimořádné přezkoušení všech strojvedoucích. K mimořádné události se vyjádřil i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který má v tom, kdo je viníkem jasno. „Jde zjevně o selhání lidského faktoru. Budu žádat jako zástupce objednatele spojů, kterým je Pardubický kraj, vysvětlení od dopravce a taky bych se rád seznámil se zprávou inspekce,“ nechal se slyšet hejtman. 

Trať 024 patří mezi regionální železniční tratě v Pardubickém kraji, na kterých se dosud jezdí podle předpisu D3. Na jednokolejných tratích nejsou žádná návěstí, provoz se řídí pouze dirigováním podle grafikonu. 

Kvůli množícím se incidentům, se minulý týden na ministerstvu dopravy sešla komise, která má navrhnout lepší zabezpečení tratí, kde se provoz řídí předpisem D3. Jedním z prvních kroků má být znovuzavedení povinnosti strojvedoucích hlásit se na těchto lokálních tratí ze všech dopraven. „Následně se bude řešit vybavení těchto tratí návěstidly či zjednodušenou verzí systému ETCS,“ doplnil mluvčí Správy železnic.