Při dopravních nehodách loni zemřelo na silnicích okresu jedenáct lidí, což je o tři méně než v roce 2008. Ubylo i těžce zraněných. Výrazný pokles byl potom zaznamenán v počtu usmrcených chodců. Zatímco touto dobou v roce 2008 už policie zaznamenala čtyři mrtvé, loni zaplatil životem jediný chodec. K tragické události došlo loni v listopadu v Žichlínku, chodec nebyl viníkem nehody.

Méně mrtvých je i díky novým autům

Policisté ústecké nehodovky loni vyjížděli celkem k 757 dopravním nehodám, v roce předcházejícím k více než dvojnásobku případů. „Je to hlavně změnou legislativy. Jsou dvě kategorie dopravních nehod, přibyly nehody bez oznamovací povinnosti. Nehod je pravděpodobně zhruba stejně, ale policie jich eviduje podstatně méně,“ vysvětluje hlavní příčinu poklesu Pavel Ešpandr, komisař Dopravního inspektorátu v Ústí nad Orlicí.

Že by se do poklesu promítla i změna k lepšímu v chování řidičů, zásadně odmítá: „To určitě ne, neřekl bych, že by byli řidiči ohleduplnější. Je to spíš tím, že opravdu starých aut tolik nejezdí, jezdí modernější auta, která při nárazech vydrží víc a následky potom nejsou tak velké. Mění se zkrátka vozový park.“ Přibylo podle něj i mužů v uniformách kolem silnic.

Než se mládí vydovádí…

Pavel Ešpandr jako hlavní příčiny nehod vidí nepřizpůsobení jízdy povětrnostním podmínkám a stavu vozovky a nepřiměřenou rychlost. Největší vrásky policistům dělají „čerství“ řidiči kolem dvaceti let. „Skupina řidičů ve věku od osmnácti do dvaadvaceti let je nejvíc problematická i ve vztahu k alkoholu,“ dodává Ešpandr.

Že je alkohol velkým problémem okresních silnic, potvrzuje i policejní mluvčí Eva Sichrová: „A to nejenom při dopravních nehodách, ale i alkohol zjištěný při dechových zkouškách u náhodně kontrolovaných řidičů. Někteří z nich skončili před přestupkovou komisí, 72 těchto hříšníků ale bylo obviněno z trestného činu ohrožování pod vlivem návykové látky. Není ani výjimkou, že za volant usedají podnapilí řidiči-neřidiči. Tito lidé tak ohrožují nejenom sebe, ale především ostatní účastníky silničního provozu.“ Podnapilí hříšníci se našli i mezi chodci, alkohol byl zjištěn u šesti z nich. Celkem bylo loni evidováno 41 nehod s chodci, ve dvanácti případech byli viníky.

Se snížením počtu nehod korespondují i škody. Ty ve srovnání s rokem 2008 klesly o 33 milionů korun. V roce 2009 hmotná škoda při dopravních nehodách přesáhla 37 milionů korun.