Chtěl jenom předjet zemědělský stroj, který se před ním pomalu „vlekl“. Jenže si v protisměru nevšiml motorkáře a střetu už nezabránil. Devětatřicetiletý šofér motocyklu na místě zemřel. Řidič, který předjížděl, utrpěl těžké zranění, s nímž byl převezen do nemocnice.

Tento tragický scénář měla středeční dopravní nehoda, k níž došlo odpoledne na silnici mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí u obce Šedivec. V letošním roce se jednalo již o desátou dopravní nehodu motocyklisty v Pardubickém kraji. V Královéhradeckém jich policisté řešili sedm, nikdo při nich však nezemřel.

S blížícím se prodlouženým velikonočním víkendem a teplým počasím se na silnicích objeví milovníků dvoukolových strojů mnohem více. A proto policisté opět varují: zpomalte a neriskujte! Nepřiměřená rychlost a nesprávné předjíždění jsou totiž nejčastějšími příčinami nehod, v nichž hrají svou roli motorkáři.

SPRÁVNÁ VÝBAVA

Helma, kožené kalhoty, kožená bunda, kombinéza,
speciální boty, kožené rukavice, páteřák.

„Často se také stává, že řidiči osobních automobilů sledují spíše vozidla a motorkáře přehlédnou. Ti však často jedou také velmi rychle,“ říká pardubická policejní mluvčí Eva Maturová. Paradoxně ve východních Čechách spíše za kolizemi s motocyklisty stojí řidiči automobilů. V Pardubickém kraji vloni evidovali 51 takových nehod. Ve třech případech byly následky tragické a ve dvou z nich byli na vině šoféři vozidel. Sousední Královéhradecký kraj evidoval 196 nehod, kdy u osmi z nich vyhasl lidský život. „V 98 případech byla vina na straně motocyklisty. Většinou jeli příliš rychle,“ dodává královéhradecká krajská mluvčí Iva Kormošová. V celorepublikovém srovnání se na tragických střetech podílí motocyklisté a šoféři aut stejnou měrou. Policisté však dodávají, že těch neukázněných motorkářů je jen malá skupina.

Ve většině případů, pokud dojde ke střetu auta s motocyklem v plné rychlosti, nemá motorkář téměř žádnou šanci. Ani když bude mít na sobě tu nejlepší výbavu. I tak by ji neměli motocyklisté podceňovat. Při menších kolizích může zranění zmírnit.

Podle odborníků by mohlo pomoci, kdyby byla do povinné výbavy motocyklistů zahrnuta nutnost opatřit oblečení reflexními pruhy. Nyní sice někteří nosí reflexní vesty, ale je jich menšina.

Naopak plánovanou novinku v podobě zvyšování věkové hranice pro získání silnějšího stroje nepovažuje šéf dopravní policie České republiky Leoš Tržil za příliš důležitou. „Neřešil bych věk, ale řidičák. Ten by byl dosažitelný postupně od malé motorky po větší po získání určité praxe. Častým důvodem nehody zaviněné motorkářem je totiž to, že nezvládne svůj stroj,“ objasnil. To potvrzují i mluvčí obou krajských ředitelství na východě Čech.

Jak to bude na silnicích o velikonočním víkendu vypadat

Nadcházející velikonoční víkend si policisté v celé republice došlápnou nejen na řidiče automobilů či motocyklů, ale i na chodce či cyklisty.

Celoevropská dopravně–bezpečnostní akce nazvaná Tipsol byla zahájena již v pondělí 18. dubna a vyvrcholit by měla na Velikonoční pondělí.

V ulicích měst a na silnicích východních Čech se bude pohybovat hned několik desítek policejních hlídek. Například v Královéhradeckém kraji vyrazí do terénu kolem 60 mužů zákona. „Hlídky bude především zajímat množství alkoholu či jiných návykových látek v krvi, ať již u šoférů nebo cyklistů, dodržování rychlosti a používání bezpečnostních pásů. Policisté se zaměří i na chodce, kteří také musejí dodržovat jistá pravidla,“ uvedla mluvčí Krajského ředitelství policie Pardubického kraje Markéta Janovská.

Každoročně o Velikonocích v policejních sítích uvíznou desítky hříšníků, kteří nejčastěji usednou za volant pod vlivem alkoholu. V posledních letech se však mezi provinilci objevili i cyklisté, kteří se „nadraní, jak zákon káže“ pokoušeli prokličkovat provozem domů.

Z opilců hlavně za volantem se potom stávají nebezpečné časované bomby. Vloni jen v Královéhradeckém kraji policisté o Velikonocích vyšetřovali 40 nehod. O život tehdy přišel cyklista. Od začátku letošního roku na silnicích východních Čech zahynulo už 18 lidí, což je sice o dvě osoby méně než v předchozím roce, nicméně se zvýšil počet těžce zraněných.

ČTĚTE TAKÉ: