Podle mluvčí východočeské policie Lenky Burýškové v loňském roce v regionu policisté šetřili 237 havárií motocyklů o obsahu nad 50 kubických centimetrů, řidiči malých motocyklů a mopedů zavinili dalších 57 nehod. „Celkem si nehody motocyklů vyžádaly šest lidských životů, 53 osob se zranilo těžce a 176 lehce, “ řekla Burýšková.
Tragicky vloni skončila například havárie ze 6. července, kdy čtyřiadvacetiletý řidič motocyklu značky Honda CBR 600 v katastru obce Březová na Svitavsku přejel do protisměru, kde se střetl s osobním vozidlem Volvo. Motorkář na místě podlehl těžkým zraněním.
Během prvního čtvrtletí letošního roku dopravní policisté na východě Čech evidovali čtyři nehody motocyklů, při nichž byly zraněni tři lidé. S přibývajícím počtem dvoukolových motorových vozidel se dá očekávat i nárůst havárií. Třeba 6. dubna na silnici mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí se střetly dva motocykly Yamaha s osobním automobilem Renault 19 Charmade. Nehoda naštěstí skončila bez zranění. Avšak policisté zjistili, že oba motorkáři neměli doklad potřebný pro řízení motocyklu.
U Bezděkova nad Metují se ve středu střetl motocykl Honda 600 s osobním vozidlem Ford Escort. Zranění utrpěly dvě osoby, řidič motorky byl letecky transportován do nemocnice.
Mluvčí východočeské policie Lenka Burýšková upozorňuje, že viníky těchto nehod nebývají pokaždé řidiči na motocyklech, ale i bezohlední řidič automobilů. „Ti příznivce motorek mnohdy nerespektují. Hlavními příčinami nehod bývají většinou nepřiměřená rychlost a špatný odhad situace. Přitom nejvážnější nehody se stávají na strojích s vyšším obsahem motoru,“ poznamenala.
Burýšková připojila i několik užitečných rad určených nejen vášnivým motorkářům, ale i jejich spolujezdcům:
Při výběru motocyklu je důležité zvolit přiměřeně k věku řidiče správný typ. Před jízdou je vždy důležité zvolit vhodnou výstroj. Kvalitní oblečení (nejlepší je kožené) určené přímo k těmto účelům, včetně motoristické přilby, je nezbytnou součástí každého motoristy. Před každou jízdou by motorkáři měli zkontrolovat základní funkce svého stroje.
Motorkáři by neměli zapomínat ani na důležité pravidlo „vidět a být viděn“ - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Musí být vždy připraveni brzdit a při předjíždění počítat s nečekaným manévrem předjížděného vozidla. Řidiči musí pamatovat stále na to, že nejdůležitějším uměním na motocyklu je především uhlídat sám sebe.
„Když už máte silné a hezké stroje, stejně tak i oblečení, jezděte tak, abyste sklidili pochvalu a třeba i obdiv okolí. Při velmi vysoké rychlosti totiž nedáváte moc šancí ostatním, aby i oni měli možnost ocenit a vychutnat si krásu vašeho motocyklu,“ vzkazuje motorkářům Lenka Burýšková.