Přesně za týden se příznivci cyklostezek dočkají oficiálního otevření úseku stezky z Bezpráví do Chocně. Připraven je odpolední program, který po druhé hodině zahájí přestřižením pásky zástupci organizací podílejících se na projektu. Přestřižení je naplánováno u penzionu Mítkov na cestě mezi Chocní a Brandýsem nad Orlicí. Odsud plánují organizátoři odstartovat hromadnou dobrovolnou jízdu veřejnosti do Brandýsa nad Orlicí.
„Ti, kteří se v Mítkově odhodlají jet, dostanou nějakou průvodku. V Brandýse ji odevzdají, čímž prokáží, že trasu projeli z místa startu, a dostanou poukázku na občerstvení,“ popsal manažer projektu cyklostezek Pavel Neumeister pravděpodobný průběh akce. V cíli, kterým je občerstvení „U Konťáku“ v Brandýse, bude pak od pěti hodin hrát kapela Šedous band. Po〜dle Neumeistera očekávají organizátoři účast okolo tří až pěti set lidí, pokud bude přát počasí.

Opatrně na dopravní obsluhu

Trasa cyklostezky z Bezpráví do Chocně je dlouhá přibližně deset kilometrů a podle Neumeistera využívá existující polní a lesní cesty, v několika místech i cesty zpevněné či stávající místní nebo krajské komunikace. S tím souvisí i to, že na většině úseku platí právo dopravní obsluhy. Stezka je opatřena standardním dopravním značením a podle Neumeistera je svým charakterem podobná úseku z Kerhartic do Klopot. Zda po ní budou auta jezdit častěji než po ostatních úsecích s právem dopravní obsluhy, se podle manažerky projektu Renaty Šedové nedá dopředu odhadnout. „Já bych se toho zatím nebála. Problematický by mohl být možná závěrečný úsek z Mítkova do Chocně. Když jsme tam byli, než se to začalo stavět, tak tam do hotelu jezdilo docela dost aut,“ uvedla. Podle Neumeistera je důležitá i vzájemná ohleduplnost uživatelů.

Úsek Bezpráví – Choceň uzavírá druhou a poslední fázi projektu plánované sítě celkem čtyřiceti kilometrů cyklostezek, který je svými autory označován jako „projekt desetiletí“. Podle Šedové nejde ale o konec výstavby cyklostezek na Orlicko – Třebovsku. „V současné době se projektuje úsek z Valdštejna k Šušku, to je spojka mezi systémem Ústí – Letohrad směrem na Písečnou a Žampach. Potom je projektovaná cyklostezka z Ústí do Potštejna a také nás čeká otázka komfortnějšího propojení měst, zejména pro bruslaře,“ zmínila Šedová fakt, že zatímco pro cyklisty je funkčních celých čtyřicet kilometrů stezek, pro bruslaře jde jen o jednotlivé úseky pokryté kvalitním asfaltem.

Projekt čtyřicetikilometrové sítě stezek, která je nyní kompletní, považují za jakousi kostru, kterou by v budoucnu chtěli zdokonalovat. Její první fáze obnášela vybudování tras z Ústí do Letohradu, České Třebové a Bezpráví. Poslední zmíněný úsek byl otevřen v dubnu minulého roku. Prodloužení této cyklostezky až do Chocně už bylo druhou etapou celého projektu, která se podle Šedové zaměřila, co se týká získání dotací, spíš na zlepšení dopravní obslužnosti než na cestovní ruch jako fáze první.

(ldk)