Připadá mi to jako výsměch těch, kteří tvořili nové jízdní řády, vůči lidem trávícím svůj život na vesnici. Na první pohled to vypadá hrozně hezky, jezdí spousta autobusů, ale na to, že by mohly spoje navazovat časově jak mezi autobusy, tak vlaky, na to už někdo zapomněl. Lidé ztratili dříve vyhovující spojení do práce, a co je hrůza, děti do školy. A tak se mi vkrádá myšlenka, jestli toto omezení  dopravy dětí do škol nenese předzvěst likvidovat školy na vesnicích.
Jsem členem zastupitelstva v České Rybné, a tak přicházím do úzkého kontaktu s lidmi v obci, kteří práci těžko shánějí a když ji mají, tak se do ní nedostanou. Proč léta v našich podmínkách vyhovující jízdní řády končí v koši, když přitom lidem sloužily? Rozum zůstává stát, když všude slyšíme šetřit, šetřit, a tady vidíme, jak po stejných trasách v rozmezí i 10 minut jezdí prázdné nebo téměř prázdné autobusy. Sám se pozastavuji nad výrokem náměstka hejtmana Pardubického kraje pana Tichého, že jízdní řády byly zastaralé a že se musí něco udělat pro to, aby se lidi vrátili k cestování autobusem, nevyjímaje děti, ač se musí dostat do školy jedno dítě nebo  dvě . Tato myšlenka se mně zatím ani ve snu nenaplnila. Pokud bude firma Oredo pokračovat v současném arogantním jednání, tak cestujících spíš ubyde. Linka Ústí nad Orlicí – Česká Rybná – Sopotnice, coby školní spoj, byla zrušena. Ta dopravovala děti z České Rybné a Českých Libchav na druhý stupeň ZŠ v Sopotnici. Zároveň dopravovala děti z České Rybné do MŠ v Hejnicích a zpět. Odůvodnění bylo, že prý spoj je málo vytížen. Tento spoj připomínkovala několikrát obec České Rybná, obec Sopotnice, pan ředitel ZŠ Sopotnice, ale dosud bez odezvy na připomínky. V prvotním návrhu jízdních řádů nebylo reagováno ze strany Oreda, že z Hejnic do České Rybné jezdí děti do ZŠ na 1. stupeň, v současné době ani toto není stoprocentně vyřešeno, i když vše připomínkuje obec i ZŠ. Kvůli  tomu se muselo časově posunout vyučování.
Kamenem úrazu je nenávaznost spojů linek 902 Ústí nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách a 982 Žamberk – Rybná nad Zdobnicí v Hejnicích, a tak si odpoledne musí rodiče jezdit pro děti, neboť arogance nepřizpůsobení spojů, v tomto případě o 7 minut, nejde vyřešit. Tyto samé problémy souží cestující od nás jezdící do práce směr Ústí nad Orlicí nebo na střední školy. Tvůrci jízdních řádů zapomněli na začátky pracovní doby či vyučování. Tvůrci zapomněli, že  cestující chtějí jet z bodu A do bodu B přímo.

Lidé musí jezdit do práce autem

A tak se stává, že na spoje vozí děti dědové nebo kdo je momentálně doma, to když cestující nechce čekat dlouhé minuty na zastávkách nebo jezdit tam a zpátky a ztrácet svůj čas. Dospělí pak musí sáhnout k té dražší variantě, jízdě do práce autem. Nevím, co si mohu myslet, když se podívám třeba namátkou na linku 902: spoj č. 8 jede ze Žamberka bez zastávek 12 km a začne nabírat cestující postupně na osmi zastávkách z Českých Libchav do Libchav a zbytek trasy do Ústí nad Orlicí opět bez zastávek. Tomu se říká v naší společnosti šetření?!
Jako laik třeba vidím, že když spoj č. 8 na lince 902 vyjede cca o 35 minut dříve ze Žamberka, zajede do České Rybné, nebere děti do Sopotnice a děti do školky do Hejnic a ze Sopotnice bude pokračovat směr Ústí nad Orlicí, kdy začne nabírat cestující z Českých Libchav do Libchav, tak jak je uvedeno v jízdních řádech. Spoj by byl určitě lépe ekonomicky využit. Myslím si, když se k tomu postaví tvůrce jízdních řádů rozumně a hospodárně, že i zpáteční spoj bude plnit účel, a ne že když je potřeba šetřit, vše zrušit, jak se v naší společnosti poslední časy děje. Nebo že by to byl odraz naší politické scény?  
Zmíněný autobus do Sopotnice jezdí desítky let. Tak porovnejme ,,ekonomiku“ předešlých myšlenek. Proč si jízdní řády dříve připravovalo samo ČSAD a vyhovovaly, byly pro lidi, a nyní je to opačně. Toto mohu potvrdit jako bývalý starosta. Ve spádovém městě, v našem případě Žamberku, se sešly spádové obce a na poradu přinesl zástupce ČSAD návrh, zástupce ČD rovněž a během půl dne byly jízdní řády připraveny a ctily potřeby spádového obyvatelstva. Dnes podle nových řádů si toto dopřát nemůžeme. Jízdní řády je potřeba dělat na základě poznatků z terénu, a ne počítačem z kanceláře. Jsem zastáncem toho, aby školní spoj z České Rybné do Sopotnice byl obnoven, aby děti nemusely měnit školy podle toho, jak Oredo vymyslí jízdní řády. Věřím, že spoluobčané se dočkají přípojů z České Rybné na linku 902 v Hejnicích linkou 982 a opačně, že vše bude vyřešeno rozumně, bez čekání a jezdění tam a zpátky.

Probudí se někdo nahoře?

Z posledních sil doufám, že tato katastrofa, která dopadla na veřejnou dopravu, lidi, děti, vesnice, někoho nahoře probudí a přijde chvíle, že se něco začne dělat pro lidi na vesnici, kde pracovních míst není dostatek a odkud se za prací musí ven. ⋌Jiří Malý, Česká Rybná