Nástup do první třídy s sebou nese spoustu nového a začátek další etapy pro dítě i jeho rodiče. Nyní si bude muset zvykat na nový režim, první povinnosti a také samozřejmě učení. Pokud už něco umí, může to být ku prospěchu, ale také ke škodě. Více času v hodinách totiž vybízí ke zlobení, nesoustředěnosti nebo roztěkanosti.

Neuspěchejte vývojové fáze dítěte

Náskok ve čtení může dítěti ve výsledku skutečně uškodit. Ačkoli otázka, jestli začít učit dítě číst a psát dříve, vyvolává velkou diskuzi. Mnoho odborníků se ale shoduje, že to není dobrý nápad. Zaprvé se může stát, že rodiče tlačí děti do věcí a aktivit, na které ještě ve svém věku nemusejí být připraveny. Tím trpí jejich rozvoj v jiných oblastech, píše web Thriving Minds Education, zabývající se vzděláním a výchovou.

Naučit se číst je pro někoho přirozené v pěti letech, pro někoho až později ve škole:

Mozek velmi malých dětí dokončuje důležité vývojové fáze a není schopen přejít k dalším dříve, než je tato „práce“ hotová. Součástí tohoto učení je například jakékoli čmárání a kreslení, které může být tím správným předstupněm pro opravdové psaní.

Naučte děti českou abecedu za pomoci výukových videí:

Zdroj: Youtube

„Některé děti si chtějí jen trochu počmárat a odejít, ale i to je součást učení. Mohou vytvořit klikatou čáru, která se poté může proměnit v písmeno, nebo se může vyvinout v obrázek,“ říká Roseanne Taurima, učitelka z výukové organizace Kidsfirst Kindergarten.

Vzdělávací systém a jeho dopad na vývoj dítěte

V zemích napříč Evropou se nástup dětí do školy liší věkem. Například Velká Británie je neobvyklá tím, že posílá děti do školy ve čtyřech letech. V řadě evropských zemí, včetně Česka, začínají pak děti chodit do školy v šesti letech. V některých skandinávských zemích pak v sedmi letech.

„A zdá se, že tento brzký začátek školní docházky Británii v mezinárodních žebříčcích vzdělávání neprospívá. Děti tam opouštějí školu s velmi průměrnými výsledky ve srovnání s jinými zeměmi,“ píše web The School Run.

Ne vždy je snaha efektivní

Pokud se dítě naučilo psát již ve školce a má se to stejné učit znovu, je napřed před svými spolužáky, ve škole se nudí a může začít věnovat svou pozornost zlobení. Navíc může propásnout velmi důležitý moment začít se soustředit, můžeme se dočíst na webu organizace Mensa Česko, která je oficiální organizací sdružující nadprůměrně inteligentní osoby.

Podle toho, co dítě před zápisem do první třídy zvládá, se posuzuje jeho připravenost na školu. Může se také doporučit odklad školní docházky.

„V takovém případě dítě pošlou zpět do školky. Pokud dítě umí číst a psát, je to pro něj výhoda, ovšem jen teoretická. Rozdíly mezi jednotlivými dětmi se během první třídy smažou. Rozhodně neplatí, že ty děti, které se naučily psát již ve školce, budou dobří studenti se samými jedničkami a naopak,“ informují webové stránky organizace Mensa Česko.


Nahrává se anketa ...

Nezáleží na rychlosti, ale také na jiných kvalitách

Nezapomínejme na to, že děti ve škole budou úspěšné také s výrazným zastoupením jiných faktorů. Dětem se ve škole daří, pokud umějí:

  • vycházet s ostatními
  • navazovat přátelství
  • sdílet věci a pocity
  • zajímat se o to, jak se cítí ostatní lidé
  • sdělovat své vlastní pocity
  • uklidnit se, když jsou rozrušené
  • požádat o to, co potřebují

Děti s těmito schopnostmi jsou pak schopny lépe:

  • věnovat pozornost učiteli
  • plnit jednoduché úkoly a pokyny
  • zůstat sedět na svém místě
  • udržet pozornost u zadaného úkolu
  • zkoušet nové věci
  • řešit problémy

Právě proto je nutné nevynechat nic, co je pro dítě v určitém věku důležité, zdravě jej socializovat a pěstovat v něm jistotu a přiměřené sebevědomí.

„Sebevědomí a jistota také znamenají, že jsou samostatnější. Jsou odolnější, což znamená, že se snáze vzpamatují ze životních zklamání, případně z toho, že ne vše vyjde na první pokus,“ zmiňuje web Thriving Minds Education. To se samozřejmě týká i prvních pokusů se čtením a psaním, které jsou sice důležité, ale ne vždy určující.