VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráha slaví kulaté výročí

LITOMYŠL/CHOCEŇ - Letos v říjnu uplyne 125 let od zahájení provozu na železnici Litomyšl – Choceň. Proto je vhodné toto významné výročí několika slovy připomenout. Nezbytná bude rovněž stručná zmínka o stavbě železnic na území Čech a Moravy. Konkrétně těch, jež byly postaveny v relativně blízkém okolí Litomyšle, resp. navazovaly na uvedenou trať do Chocně.

28.10.2007
SDÍLEJ:

Z výstavy v Orlickém muzeu. O modely vláčků byl velký zájem.Foto: DENÍK/Jaroslav Hubený

Přibývá nových podniků

Na stavbu první parní železnice z Vídně do solných dolů v Haliči s odbočkami do Brna, Olomouce a Opavy udělil stát koncesi vídeňskému bankovnímu domu Rotschildů již roku 1836. Od roku 1842 byla pak hlavně nákladem státu budována trať Praha – Olomouc a 20. srpna 1842 přijel do Prahy z Olomouce první vlak. Dnem 1. ledna 1849 byla dána do provozu trať Česká Třebová – Brno. Po roce 1855 byla koncesována celá řada společností pro stavbu a údržbu tratí. Společnost Österreichische Nordwestbahn například budovala železnici Praha – Mittelwalde (dnešní Międzylesie) v letech 1870 – 1874 ve snaze spojit průmyslové Pruské Slezsko s Prahou a Vídní. Stalo se tak na základě požadavku vítěze v prusko-rakouské válce v roce 1866, tedy Pruska. Uvedená trať měla vést z Mittelwalde (Międzylesie) přes Kyšperk (dnešní Letohrad) a Týniště nad Orlicí do Hradce Králové. Zároveň se jednalo o napojení odbočky k této trati, jež by zajistila spojení s Vídní. Iniciativa vycházela i ze samotných měst, jejichž nejprozíravější představitelé věděli, jaké výhody by mohla železnice přinést průmyslovému rozvoji. Viděli totiž, jak železnice Vídeň – Brno – Česká Třebová – Praha přivedla již v padesátých letech řadu průmyslových podniků do Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitav, Březové nad Svitavou a nejbližších obcí. Roku 1870 se uvažovalo o trati na Tišnov. Roku 1873 se objevil projekt dráhy z Ústí nad Orlicí přes Litomyšl a Poličku na Žďár na Moravě a dále na České Budějovice; realizován ale nebyl. Sdružení pro zřízení železnice z Chocně do Litomyšle bylo založeno již v roce 1875 zejména z iniciativy cerekvického cukrovaru a vedení města Vysokého Mýta. Realizaci záměru pomohl zákon z roku 1880, kterým přebíral stát stavbu železnic znovu do své režie a kterým se zvýhodnily podmínky pro zřizování lokálních tratí. Tak došlo k vyměření trati a vypracování projektové dokumentace ing. Štolbou a ing. Kreitmaierem. Na jaře roku 1882 se započalo s vlastní stavbou, kterou řídil a měl pronajatou od státu stavitel J. Houdek z Chocně. Stavební práce postupovaly rychle a zdálo se, že trať bude dokončena již v září téhož roku. Pro nepřízeň počasí – po celý srpen pršelo – byla dráha dobudována až v říjnu a v neděli 22. října 1882 slavnostně otevřena. Stalo se tak za bohaté účasti obyvatel Litomyšle i lidí z širokého okolí. Tuto nevídanou podívanou popsal litomyšlský kronikář Josef Wallouch slovy: „…lidu bylo na nádraží jako chmele, velký počet i z okolních vesnic.“

Stavba trati zahájena

Záhy se ale objevily snahy vést trať dále k jihu, a proto byl roku 1886 obnoven původní záměr ke stavbě trati do Tišnova. Zároveň se však prosazovaly zájmy místních podnikatelů (např. majitele mlýna v Brněnci J. F. Daubka) ke zbudování železnice z Březové nad Svitavou do Poličky, na niž by se napojila trať z Litomyšle. Železnice z Březové do Poličky ale postavena nebyla, neboť zvítězil plán představitelů poličského a svitavského měšťanstva ke zbudování dráhy Svitavy – Polička. Provoz byl zahájen roku 1896 a trať byla následně prodloužena z Poličky do Skutče.

Roku 1904 vyzval okresní výbor v Poličce okresní výbor v Litomyšli k zahájení akcí pro výstavbu železničního spojení Litomyšle s Poličkou. Litomyšlský okresní výbor však trval na propojení dráhy dále na jih, a proto se od roku 1907 začalo jednat o projektu „česko-moravské spojovací dráhy“ Litomyšl – Polička – Jimramov – Nové Město na Moravě a dále na Křižanov a Velké Meziříčí. Do roku 1910 byl vypracován generální projekt, avšak první světová válka stavbu trati zmařila. Dlužno dodat, že v čele železničního komitétu v Litomyšli stál zdejší purkmistr a poslanec zemského sněmu PhMr. Jan Laub.

Po skončení první světové války a vytvoření samostatného československého státu vznikaly od počátku dvacátých let 20. století různé plány. Pro posílení železničního spojení Prahy se Slovenskem doporučovalo „volné sdružení odborníků“ utvořené v Litomyšli vést tuto trať přes Luži, Nové Hrady, Chotovice, Makov, Morašice, Tržek a Lány k Zavadilce a dále na Strakov, Janov a Semanín na Třebovici, kde by se napojila na existující tratě olomouckou a prostějovskou. Litomyšlský železniční komitét za předsednictví zdejšího purkmistra MUDr. Františka Laška sledoval nadále realizaci předválečného projektu a schůzoval až do roku 1938. Realizace projektu však nenalezla podporu ani z důvodů vojenských, ani hospodářských. Po druhé světové válce, v roce 1946, byl plán ke stavbě železniční trati na Moravu přes Poličku obnoven. Rozšiřující se automobilová a autobusová doprava však realizaci projektu definitivně zmařila.

Po společenských změnách uskutečněných v roce 1989 se dokonce uvažovalo o likvidaci železnice Choceň – Litomyšl. Naštěstí se tak nestalo. Jedna z mála technických památek v Litomyšli, místní vlakové nádraží, tak může být nadále klidným romantickým zákoutím, nepoznamenaným od onoho památného 22. října 1882 podstatnými stavebními úpravami.

28.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budova chrudimské MŠ Víta Nejedlého.

Sto dětí přijde na čas o školku, některé zůstanou doma

BEZ NÁZVU. Olejomalba, která zachycuje budovu bývalé dětské nemocnice krátce po zahájení demolice, představuje už dnes historický dokument. K vidění je do konce letošního roku v prvním patře moravskotřebovského muzea. Autorem obrazu je Martin Kovářík.

Demolice dětské nemocnice má odraz v umění

Víkendové dění v regionu pohledem redaktorů Deníku

Pardubický kraj - Co mimo jiné nabídl uplynulý listopadový víkend v regionu?

Noční divadlo: Hraní se slovy před oponou i za oponou s herci

Pardubice - Noc divadel a letošní pestrá paleta nabídek: hry, zpěv i prohlídka zákulisí.

Dvě auta na střeše, jedno na boku. Viníky byly nepozornost, rychlost a alkohol

Orlickoústecko - Závěr minulého pracovního týdne zaměstnal dopravní policisty, kteří vyjížděli ke třem dopravním nehodám. U jedné z nich figuroval alkohol.

U lavičky Václava Havla zazněla hymna

Pardubický kraj, Litomyšl - Listopadové události si v pátek navečer připomenuli lidé, kteří přišli na setkání nedaleko lavičky Václava Havla v Litomyšli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT