VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráha slaví kulaté výročí

LITOMYŠL/CHOCEŇ - Letos v říjnu uplyne 125 let od zahájení provozu na železnici Litomyšl – Choceň. Proto je vhodné toto významné výročí několika slovy připomenout. Nezbytná bude rovněž stručná zmínka o stavbě železnic na území Čech a Moravy. Konkrétně těch, jež byly postaveny v relativně blízkém okolí Litomyšle, resp. navazovaly na uvedenou trať do Chocně.

28.10.2007
SDÍLEJ:

Z výstavy v Orlickém muzeu. O modely vláčků byl velký zájem.Foto: DENÍK/Jaroslav Hubený

Přibývá nových podniků

Na stavbu první parní železnice z Vídně do solných dolů v Haliči s odbočkami do Brna, Olomouce a Opavy udělil stát koncesi vídeňskému bankovnímu domu Rotschildů již roku 1836. Od roku 1842 byla pak hlavně nákladem státu budována trať Praha – Olomouc a 20. srpna 1842 přijel do Prahy z Olomouce první vlak. Dnem 1. ledna 1849 byla dána do provozu trať Česká Třebová – Brno. Po roce 1855 byla koncesována celá řada společností pro stavbu a údržbu tratí. Společnost Österreichische Nordwestbahn například budovala železnici Praha – Mittelwalde (dnešní Międzylesie) v letech 1870 – 1874 ve snaze spojit průmyslové Pruské Slezsko s Prahou a Vídní. Stalo se tak na základě požadavku vítěze v prusko-rakouské válce v roce 1866, tedy Pruska. Uvedená trať měla vést z Mittelwalde (Międzylesie) přes Kyšperk (dnešní Letohrad) a Týniště nad Orlicí do Hradce Králové. Zároveň se jednalo o napojení odbočky k této trati, jež by zajistila spojení s Vídní. Iniciativa vycházela i ze samotných měst, jejichž nejprozíravější představitelé věděli, jaké výhody by mohla železnice přinést průmyslovému rozvoji. Viděli totiž, jak železnice Vídeň – Brno – Česká Třebová – Praha přivedla již v padesátých letech řadu průmyslových podniků do Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitav, Březové nad Svitavou a nejbližších obcí. Roku 1870 se uvažovalo o trati na Tišnov. Roku 1873 se objevil projekt dráhy z Ústí nad Orlicí přes Litomyšl a Poličku na Žďár na Moravě a dále na České Budějovice; realizován ale nebyl. Sdružení pro zřízení železnice z Chocně do Litomyšle bylo založeno již v roce 1875 zejména z iniciativy cerekvického cukrovaru a vedení města Vysokého Mýta. Realizaci záměru pomohl zákon z roku 1880, kterým přebíral stát stavbu železnic znovu do své režie a kterým se zvýhodnily podmínky pro zřizování lokálních tratí. Tak došlo k vyměření trati a vypracování projektové dokumentace ing. Štolbou a ing. Kreitmaierem. Na jaře roku 1882 se započalo s vlastní stavbou, kterou řídil a měl pronajatou od státu stavitel J. Houdek z Chocně. Stavební práce postupovaly rychle a zdálo se, že trať bude dokončena již v září téhož roku. Pro nepřízeň počasí – po celý srpen pršelo – byla dráha dobudována až v říjnu a v neděli 22. října 1882 slavnostně otevřena. Stalo se tak za bohaté účasti obyvatel Litomyšle i lidí z širokého okolí. Tuto nevídanou podívanou popsal litomyšlský kronikář Josef Wallouch slovy: „…lidu bylo na nádraží jako chmele, velký počet i z okolních vesnic.“

Stavba trati zahájena

Záhy se ale objevily snahy vést trať dále k jihu, a proto byl roku 1886 obnoven původní záměr ke stavbě trati do Tišnova. Zároveň se však prosazovaly zájmy místních podnikatelů (např. majitele mlýna v Brněnci J. F. Daubka) ke zbudování železnice z Březové nad Svitavou do Poličky, na niž by se napojila trať z Litomyšle. Železnice z Březové do Poličky ale postavena nebyla, neboť zvítězil plán představitelů poličského a svitavského měšťanstva ke zbudování dráhy Svitavy – Polička. Provoz byl zahájen roku 1896 a trať byla následně prodloužena z Poličky do Skutče.

Roku 1904 vyzval okresní výbor v Poličce okresní výbor v Litomyšli k zahájení akcí pro výstavbu železničního spojení Litomyšle s Poličkou. Litomyšlský okresní výbor však trval na propojení dráhy dále na jih, a proto se od roku 1907 začalo jednat o projektu „česko-moravské spojovací dráhy“ Litomyšl – Polička – Jimramov – Nové Město na Moravě a dále na Křižanov a Velké Meziříčí. Do roku 1910 byl vypracován generální projekt, avšak první světová válka stavbu trati zmařila. Dlužno dodat, že v čele železničního komitétu v Litomyšli stál zdejší purkmistr a poslanec zemského sněmu PhMr. Jan Laub.

Po skončení první světové války a vytvoření samostatného československého státu vznikaly od počátku dvacátých let 20. století různé plány. Pro posílení železničního spojení Prahy se Slovenskem doporučovalo „volné sdružení odborníků“ utvořené v Litomyšli vést tuto trať přes Luži, Nové Hrady, Chotovice, Makov, Morašice, Tržek a Lány k Zavadilce a dále na Strakov, Janov a Semanín na Třebovici, kde by se napojila na existující tratě olomouckou a prostějovskou. Litomyšlský železniční komitét za předsednictví zdejšího purkmistra MUDr. Františka Laška sledoval nadále realizaci předválečného projektu a schůzoval až do roku 1938. Realizace projektu však nenalezla podporu ani z důvodů vojenských, ani hospodářských. Po druhé světové válce, v roce 1946, byl plán ke stavbě železniční trati na Moravu přes Poličku obnoven. Rozšiřující se automobilová a autobusová doprava však realizaci projektu definitivně zmařila.

Po společenských změnách uskutečněných v roce 1989 se dokonce uvažovalo o likvidaci železnice Choceň – Litomyšl. Naštěstí se tak nestalo. Jedna z mála technických památek v Litomyšli, místní vlakové nádraží, tak může být nadále klidným romantickým zákoutím, nepoznamenaným od onoho památného 22. října 1882 podstatnými stavebními úpravami.

28.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč Montážní dělníci ostatních výrobků MONTÁŽNÍ DĚLNÍCI OSTATNÍCH VÝROBKŮ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dělené směny, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Strážná č.p. 48, 563 01 Lanškroun, 1 směna nebo dělené směny, KONTAKTNÍ OSOBA PANÍ LORENCOVÁ - POUZE TELEFONICKY V PRACOVNÍ DNY (8.00 - 16.00 hodin). Pracoviště: T&t - trade holding s.r.o. - provozovna strážná, 563 01 Lanškroun. Informace: Marie Lorencová, +420 461 611 357. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 18 000 Kč Svářeči Svářeč v ochranné atmosféře. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 13. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Dvořisko č.p. 1219, 565 01 Choceň 1 , POŽADUJEME: výbornou znalost a praxi ve sváření metodou MAG, dobrou orientaci ve strojírenských výkresech, dobrý zdravotní stav. Pracoviště: Kögel, s.r.o., výrobní závod dvořisko, 565 01 Choceň 1. Informace: Svatava Kunstová, +420 465 738 213. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 16 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb ZEDNÍK, MALÍŘ, SÁDROKARTONÁŘ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Pardubický kraj - Ústí nad Orlicí, Česká Třebová a okolí, NÁSTUP DLE DOHODY, MZDA: výše dle dohody, POŽADUJEME: zkušenosti s prováděním zednických, malířských nebo sádrokartónářských prací výhodou, KONTAKT: telefonicky 7 - 14 hodin nebo e-mailem. Pracoviště: Osp uo s.r.o., Vrbová, č.p. 655, 562 01 Ústí nad Orlicí 1. Informace: Lukáš Kopřiva, +420 606 446 518. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 17 000 Kč Prodavači v prodejnách PRODEJCE SMÍŠENÉHO ZBOŽÍ. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Nádražní č.p. 540, 562 01 Ústí nad Orlicí 1, NÁSTUP MOŽNÝ DLE DOHODY, POŽADUJEME:, - spolehlivost, zodpovědnost, vstřícný přístup k zákazníkům, - ochota, příjemné vystupování , - znalost práce na PC, znalost účetního programu Pohoda výhodou, - časová flexibilita, odpovídající pracovní nasazení a chuť do práce, NABÍZÍME:, - odpovídající platové ohodnocení, - příjemný kolektiv, KONTAKT: telefonicky 8 - 17 hodin nebo e-mailem. Pracoviště: Sefir s.r.o. - pobočka ústí nad orlicí, Nádražní, č.p. 540, 562 01 Ústí nad Orlicí 1. Informace: Radek Viktorin, +420 776 219 258.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Studenty pardubické univerzity čeká řada novinek

Brankář Pardubic Ondřej Kacetl.

Pouze jeden gól. Pardubice na Spartě nebodovaly

Malé pacienty v Hamzově léčebně rozveselují klauni

Pardubický kraj, Luže - Veškeré činnosti a pohybové aktivity, na které je zaměřena léčebná péče v Hamzově léčebně a které využívá pacient v každodenním životě zvyšují kvalitu jeho života. ne jinak tomu bylo v rámci tradičního setkání se zdravotními klauny v projektu Cirkus paciento.

Výstava ukazuje otce na rodičovské dovolené

Pardubice - Ve středu byla v Tyršových sadech slavnostně odhalena výstava Švédští tátové. Na panelech u schodiště vedoucí do sadů ze Sukovy třídy je k zhlédnutí 25 fotografií švédského autora Johana Bävmana, zobrazující švédské otce s jejich ratolestmi, kteří se rozhodli být alespoň půl roku na rodičovské dovolené.

Oprava lávky je v nedohlednu, město nesehnalo projektanta

Pardubický kraj, Chrudim - Lávka spojující chrudimské Jungmannovo nábřeží s protějším břehem Chrudimky je už několik týdnů zavřená kvůli svému špatnému technickému stavu. Oba konce lávky jsou nyní zahrazeny pletivem, s jehož odstraněním nelze v nejbližší době počítat.

Hladový tým vyráží do bojů

Pardubice - Pardubičtí basketbalisté stojí na prahu nové sezony. Bojovat budou na domácí i evropské frontě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT