K Sovímu jezeru

„Inscenace nás zavádí na břeh Sovího jezera, kde Maja vybudovala krásný dům pro své čtyři děti a milovaného manžela, violoncellistu Roberta. Ten v něm trávil málo času, odjížděl za prací a za letmými láskami, zatímco Maja hleděla z okna na jezero a naslouchala tesknému zpěvu labutí,“ nastínila děj příběhu Jana Pithartová, dramaturgyně představení, v němž se odrážejí mnohostranné pohledy na různé podoby lásky a životního štěstí. „Jde o příběhy velké lásky a touhy,“ poznamenala dramaturgyně na včerejší odpolední tiskové konferenci.

„Jsem ráda, že díky této hře bude repertoár divadla obohacen o několik nových barev. Tato inscenace pracuje s emocemi, podvědomím, snem, legendou,“ řekla Jana Pithartová. „Nezobrazuje život tak, jak se jeví, ale jde hluboko k jeho pramenům, které nejsou tak vidět,“ pravila dramaturgyně.

„Poodhaluje i irské vnímání a duši, což může středoevropského diváka obohatit,“ domnívá se Jana Pithartová.

„Jde o nádherný titul. Jeho realizaci jsme nechtěli v ničem podcenit. Proto jsme přizvali ke spolupráci režiséra Michaela Taranta, který dokáže vytvořit vynikající herecké divadlo a nezapadne přitom žádný význam, který hra nabízí,“ podotkla dramaturgyně.

„Maja je vynikající příležitostí pro zdejší skvělou dámskou část souboru. Spolupracovalo se mi s ní krásně,“ nechal se slyšet hostující režisér Michael Tarant, podle něhož Maja zprostředkovává ženské vidění světa. „Ten je opravdovější, bez zbytečných kohoutích zápasů o ničem, zatímco ten mužský je plný lží, nepravd, pomluv a nesmyslných konfliktů. Je to vidět zejména v politice a byznysu,“ domnívá se renomovaný režisér.

Méně známý text

„Potěšilo nás, že dramaturgie objevila tento pozoruhodný text, který na českých jevištích zatím není příliš známý. Po Krejčovském salonu se na něm může znovu ukázat síla dámské části souboru,“ je přesvědčen ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal.

Hlavní roli Maji v pardubickém nastudování ztělesní Jindra Janoušková. Její dceru Millie si zahraje Lucie Štěpánková, která se touto figurou rozloučí se stálým angažmá v souboru Východočeského divadla. Postavu Babi Fraochlán režisér Michael Tarant svěřil Zdeně Bittlové. Majinu sestru Beck nastudovala Martina Sikorová v alternaci s hostující Marií Málkovou, která se na pardubickém jevišti objevila už v Tarantově inscenaci Na miskách vah.

Jako Majina sestra Connie se obecenstvu představí nejoblíbenější herečka Východočeského divadla Petra Janečková. Postavu starší Majiny tety Julie bude hrát Romana Chvalová, mladší Agnes je pak novým úkolem pro Ludmilu Mecerodovou.

Rousův návrat

Jediným mužem mezi sedmi ženami bude bývalý člen Východočeského divadla, známý herec a dabér Daniel Rous.

„Jelikož pánský soubor divadla má mnoho úkolů, vznikl tu prostor pro hostování. Jsme rádi, že se Daniel Rous po letech vrací na pardubické jeviště,“ vysvětlil režisér.

„Je báječné, že divadlo sáhlo po Maje zrovna v dnešní době, která vzbuzuje pocit, jako kdyby bylo všechno důležité a kdy se z člověka stává citový fízl, který nakukuje do soukromí cizích lidí. Vážím si toho, že se v Pardubicích dává vedle strhujících muzikálových projektů i kvalitních komedií prostor také takovým hrám, jako je třeba Maja,“ sdělil Michael Tarant, podle něhož bude hrát v pardubické inscenaci důležitou roli také hudba. „Skoro bych se nebál tvrdit, že je další postavou hry. Aby ne, když Irsko je zemí vody, mlhy, větru a právě hudby,“ uvedl uznávaný režisér.

„Všechny Michaelovy inscenace jsou prosyceny hudbou, která nabíjí herce i diváky,“ prozradila dramaturgyně inscenace, v níž se divadlo rozhodlo oživit též ne příliš využívanou točnu. „O scénu a kostýmy se postarala naše letitá spolupracovnice Dana Hávová, která tu byla svého času šéfkou dílen,“ upozornil ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal a doplnil, že premiéry pardubické Maji jsou v Městském divadle na programu v sobotu a v neděli večer. „V obou případech se začíná v devatenáct hodin,“ uzavřel.