Bacha hraje Jiří Kalužný jako navenek skromného člověka. Je zbožný, za svá díla pro kostel v Lipsku často ani nedostává zaplaceno. Má velkou rodinu, přesto se cítí osamělý a nedoceněný, jeho díla se totiž mimo Lipsko v podstatě nehrají a jsou známá spíše hudebním odborníkům.

Händel je v hřmotném podání Tomáše Lněničky Bachovým pravým opakem. Je to světák, který má v Londýně styky v těch nejvyšších kruzích, jeho dílo je známé od Anglie po Itálii. Jenže ani Händel není spokojený, zažil mnoho krachů, které ho nutí o sobě pochybovat, ačkoliv navenek to nedává najevo. Cítí také, že úspěch vede jen k honbě za dalším úspěchem a tahle nikdy nekončící smyčka ho neučiní šťastným.

ZÁPLAVA SVÍČEK
Diváci obklopují hrací prostor ze všech stran, scénu lemují desítky svíček a atmosféru pochopitelně dotváří také hudební ukázky z děl obou barokních mistrů. Kostýmy Ivany Follové pak působí skoro jako samostatná umělecká díla.

Bohužel zvláště v první polovině představení se režisér více než na dynamiku vztahu dvou hlavních postav soustředil na mnoho vedlejších efektů, které místy působí vyloženě rušivě. Dialog slavných skladatelů je často přerušován příchody snových figur, hlavní témata se v tomto přístupu trochu utápí.

Po přestávce naštěstí dochází ke zklidnění a na povrch vyplouvají zásadní otázky. Oba muži jsou nesmírně úspěšní, ale oba jsou zároveň plní strachu, pochyb, ve svém nadání nenachází kýžené štěstí. Jeden závidí druhému, úspěchy jiných nám vždycky připadají lákavější a dokonalejší než úspěchy vlastní.

NITERNÁ ZPOVĚĎ
Z povrchního rozhovoru dvou lidí, kteří se vidí poprvé v životě, se postupně stává niterná zpověď, které je člověk schopen, pokud cítí, že ho druhá strana má šanci pochopit. Bach a Händel v pardubické inscenaci se i přes svou rozdílnost pochopit mohou, jejich povahy jsou jen dvěma stranami téže mince.

Pro milovníky vážné hudby bude nová inscenace jistě nesmírně lákavá, má co říct ale i ostatním divákům. Jen se zdá, že režijnímu gestu Michaela Taranta je Malá scéna přece jen poněkud těsná.

Hodnocení Deníku: 60%