Výhrady mají lidé k automobilové dopravě. Ať už proto, že při cestě autem musejí čelit dopravním zácpám, mají problém zaparkovat a silnice jsou ve špatném technickém stavu, nebo naopak kvůli tomu, že velký provoz ničí životní prostředí, a tedy i jejich zdraví.

Studie kvality života Pražanů, kterou zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR), by měla najít využití třeba při plánování výstavby nových čtvrtí nebo dopravních spojení. "Je dobré, že jsou lidé v Praze převážně spokojeni, i tak máme před sebou výzvy, kterým budeme muset čelit. Ceny bydlení, klima, stárnutí obyvatel nebo rostoucí počet cizinců jsou jen některé z nich," komentoval studii Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Jednou z výzev, na kterou je třeba už nyní reagovat, je nárůst počtu tropických dnů, a tedy vznik tepelných ostrovů ve městě, kde teplota bývá až o osm stupňů vyšší než na okolních zelených plochách. "Z hlediska zranitelnosti vůči vlnám horka jsou nejvíc zasaženy oblasti v centru města a také v některých okrajových částech s průmyslovou zástavbou," uvádí studie.

Jak hodnotí Pražané život v metropoli.Zdroj: DeníkJak hodnotí Pražané život v metropoli. Autor: Deník

Dalším, pro obyvatele neméně závažným problémem je bydlení. Ceny bytů na pražském trhu stouply za poslední dekádu téměř o tři čtvrtiny, a tempo jejich růstu tak převýšilo míru inflace i růst reálných příjmů obyvatel. Finanční dostupnost bydlení je v Praze jednou z nejnižších v Evropě.

"Máme před sebou výzvy, kterým budeme muset čelit. Ceny bydlení, klima, stárnutí obyvatel nebo rostoucí počet cizinců jsou jen některé z nich."
Ondřej Boháč, ředitel IPR

"Je patrná nerovnováha mezi nabídkou sociálních bytů a odhadovaným počtem domácností žijících v bytové nouzi a nedostatečně rozvinutá je rovněž nabídka dostupných nájemních bytů," upozorňuje IPR.

Poptávku po bydlení zvyšuje také fakt, že se snížil průměrný počet členů jedné domácnosti z 2,21 na 2,09. Mírně se zvětšila průměrná plocha bytu na osobu, a to z 30 na 33 metrů čtverečních.