Začít svou motorkářskou kariéru na superposrtu si troufnou jen ti nejodvážnější - nebo nejpošetilejší. Mnohem častěji zvolíme stroj komfortnější, ergonomičtější, zkrátka uživatelsky příjemnější pro různé typy jízdy. Jenže mnozí ani pak nezapomenou na své náctileté sny a dále pokukují po kapotovaných žihadlech.

Jak to souvisí se Suzuki GSX-8R? Velmi úzce - právě tento model totiž přívětivě kyne na všechny, kteří touží po sportovní motorce, zároveň na ní však chtějí sedět a nikoli ležet, rádi podnikají i delší výlety a potřebují stroj do jisté míry univerzální.

Nejste žádný závodník, ale rádi byste se v tomto smeru posunuli dál? Jděte do GSX-8R. Jste žena, která se obává, že na ostrý supersport nestačí? GSX-8R je přesně pro vás. Jste pamětník s načatými zády, který se již nepotřebuje honit ozlomkrk, ale rád se sveze rychle? GSX-8R vás nadchne. Stejně jako všechny ostatní, jež chtějí mít plnou kontrolu nad jízdou, vozit se v pohodlí, a přesto sedět na pořádné, svižné mašině s tím správným sportovním šmrncem.

Vzhled ve znamení rychlosti

Suzuki GSX-8R není navzdory svému vzhledu klasickou zalehávačkou, neboť konstrukčně vychází z klasického naháče GSX-8S. Hlavním rozdílem je samozřejmě spousta kapotáže, ale také o něco nižší řidítka, přední i zadní tlumiče Showa a pár detailů jako třeba LEDkové blinkry.

Design je jedním slovem parádní - tuhle motorku není těžké si zamilovat už proto, jak vypadá. Agresivní příď s dvěma hranatými světly nad sebou, mohutně působící sportovní kapota a k tomu efektní modrá barva Metallic Triton Blue, která na podkladu černošedé konstrukce přímo září.

Kdykoliv otevřu garáž, musím se alespoň chvilku tiše kochat tou krásou. Zpracování je navíc právě tak precizní, jak jsme u Suzuki zvyklí, žádné nepřesné slícování, plandající kabely ani vachrlaté detaily tady nenajdete.

Menší, než vypadá

Po usazení do sedla přijde první překvapení - tahle motorka opravdu není žádný obr. Pro mých 172 centimetrů a relativně drobnou tělesnou stavbu je jako dělaná. Oběma nohama v pohodě dosáhnu na zem (výška sedla činí 810 mm) a k řidítkům se nemusím natahovat kamsi do dáli. Jsou jen o něco níže, než u běžných naháčů, takže pozice zůstává víceméně vzpřímená a rozhodně neležím na nádrži.

První den testování sice cítím trochu víc namáhaná zápěstí a táhnutí v bedrech, příčinou je však pouze nezvyk a po pár desítkách kilometrů už jsme s motorkou jako jedno tělo.

Jakmile trochu víc zatáhnete za plyn, trup i končetiny se samy poskládají kolem stroje do té nejpřirozenější polohy a všechno je přesně tak, jak má být. Ani po pár stovkách kilometrů neslezete ze sedla rozbití a ztuhlí, kapotáž navíc poskytuje solidní ochranu před větrem i dalšími rozmary počasí.

Elektronická výbava

Před sebou máte tak akorát velký displej, na němž můžete sledovat všechny důležité jízdní informace a také zde ovládáte výbavu v podobě elektronických systémů. Jako u většiny motocyklů Suzuki tu najdete tři režimy výkonu, upravující odezvu plynu a charakteristiku točivého momentu během akcelerace.

V ideálních podmínkách si zvolíte nejostřejší A, za deště budete rádi za Céčko, které učiní jízdu plynulejší a bezpečnější. Dále máte k dispozici třístupňovou kontrolu trakce, již můžete i zcela vypnout, a ABS.

Na displeji se zobrazuje také aktuálně zařazený stupeň, teplota chladicí kapaliny, stav nádrže a hodiny. Nic víc ke štěstí nepotřebujete. Tlačítka pro pohyb mezi funkcemi se nachází na levém řidítku a jejich používání je velmi snadné.

Kultivovaná osmistovka

S naháčem GSX-8S sdílí 8R rovněž motor - řadový dvouválec o objemu 776 ccm s klikovou hřídelí s ojničními čepy odkloněnými o 270 stupňů. K potlačení vibrací by měl přispívat dvouosý systém vyvážení, tedy dva vyvažovací hřídele, každý pro jeden válec motoru, umístěné v devadesátistupňovém úhlu ke klikové hřídeli. Při jízdě si vibrací skutečně nevšimnete - motor je velmi kultivovaný, což opět přispívá ke komfortu na delších trasách.

Síly i krouťáku má přitom dostatek. 83 koní a 79 Newtonmetrů si s váhou motorky (205 kilo) i jezdce poradí takříkajíc s prstem v nose. Přitom nevyžaduje extrémní vytáčení, naopak šlape nejlépe ve středních otáčkách, kde má síly na rozdávání a vykazuje příjemnou pružnost.

Ne že by řazení představovalo příliš práce navíc - standardně dodávaný obousměrný quickshifter vám dovolí nechat levou ruku pevně na řidítkách a řadí nahoru i dolů jedna radost. Na tohle si zvyknete tak rychle, že po následném přesednutí na plně manuální mašinu nejspíš pocítíte trochu zármutek.

Nezklame ani v dešti

Hned první den, co jsem motorku převzala, jsem s ní vyrazila na středočeské silničky jihozápadně od Prahy. Kdo zdejší kraj zná, ví, že neoplývají hladkým, kvalitním asfaltem, ale spíš záplatami, dírami a zvlněným povrchem. Ani na těchto nástrahách se však GSX-8R nenechalo rozhodit. Tlusté gumy se vyrovnají s větším výmolem, než byste očekávali, a tlumení se spolehlivě postará, abyste se po jízdě necítili jako naklepaný řízek.

Na příliš klikatých okreskách je motorka možná trochu těžkopádnější, ale rychlejší táhlé zatáčky jsou pro ni rájem na zemi. Řidítka i přední kolo poskytují dost citu a zpětné vazby, zároveň je motorka pořád relativně malá a skvěle ovladatelná. Problém samozřejmě nepředstavuje ani dálnice, byť nepatří k mým oblíbeným revírům a používám ji ryze účelově pro rychlé zdolání delších vzdáleností.

Jelikož jsem GSX-8R vyfasovala v tom nejdeštivějším týdnu letošního roku, měla jsem možnost dobře otestovat i její chování na mokré silnici. Díky mírnému režimu C byla cesta naprosto pohodová a větším limitem než schopnosti motorky mi byl vlastní přebujelý pud sebezáchovy. Opět se mi potvrdilo, že tento stroj nezklame ani jezdce, který není ostřílený profík a na motorku se potřebuje stoprocentně spolehnout.

Kolik vás bude stát

Maloobchodní cena Suzuki GSX-8R je 216 900 Kč.