Když řidiči projíždějí po dálnici D1 kolem Brna, rádi se tam zastaví občerstvit, natankovat palivo či si jen odpočinout. Jenže u motorestu Rohlenka nedávají pozor. A nehody, které tam způsobí, jsou v součtu nejdražší ze všech rizikových míst na tuzemských silnicích. Vyplývá to z analýzy Portálu nehod, který získal odhady škod od pojišťoven.

U Rohlenky se za poslední dva roky stalo dvanáct nehod, při nichž se celková škoda vyšplhala na skoro čtyřicet milionů korun. „Řidiči tam bohužel nerespektují dopravní značky Dej přednost v jízdě,“ popisuje hlavní příčinu nehod Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která portál provozuje.

Doposud byly veřejné jen údaje o škodách, jak je odhadovala přímo při vyšetřování nehod policie. Jednalo se tedy především o bezprostřední škody na „plechu“. „Pojišťovny evidují při nehodách nejen škody na majetku, ale i na zdraví, v případě trvalých následků s výplatou i v horizontu až desítek let. Ty policie při svých odhadech zohledňovat nemůže,“ uvedl pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.

Portál nehod na základě dat pojišťoven pro Deník vytipoval nejrizikovější místa z pohledu nahlášených škod v každém z krajů.

Například ve středních Čechách je nejdražším místem úsek dálnice D5 poblíž Rudné u Prahy. V posledních čtyřiadvaceti měsících tam došlo k více než stovce nehod, škoda se při nich vyšplhala na téměř 35 milionů korun.

Modernizace dálnice D1. Ilustrační foto.
PŘEHLEDNĚ: Co řidiče letos čeká na D1? Kolony před Prahou i peklo u Brna

„Jde o velmi frekventovaný úsek, který každý den přivádí za prací do Prahy obyvatele měst a obcí z jihozápadu. Často tam vznikají kolony, řidiči se dostatečně nevěnují řízení a roste nervozita. A právě nedostatečná pozornost věnovaná řízení je tam příčinou většiny nehod,“ dodává Chalas.

Co se týče škod odhadovaných policií po nehodě, ty se v posledních letech pohybují v celé České republice mezi šesti a sedmi miliardami korun ročně. Nejvyšší byly v posledním předcovidovém roce 2019, kdy se vyšplhaly na 6,8 miliardy korun. Loni to bylo o sto milionů méně.