Pro pár tisícovek neváhal neznámý pachatel v pondělí po půlnoci zranit jednatřicetiletého výpravčího v železniční stanici Opatov. Údajně mu zlomil ruku a úderem neznámým předmětem mu způsobil tržné rány na hlavě.

Sebeobrana? Raději ne!

Opatov spadá pod uzlovou železniční stanici Česká Třebová. A stejně jako v mnohých dalších ve stanici převážnou část dne tráví jeden zaměstnanec Českých drah. Na pozici výpravčích často pracují ženy. Přesto tito zaměstnanci většinou nemají k dispozici prostředky na případnou sebeobranu.
V podstatě všechny malé stanice mají jen jednoho zaměstnance. Kromě České Třebové, Ústí nad Orlicí a Svitav jsou to zde v obvodu všechny. Patří mezi ně Dlouhá Třebová, na Poličsku Borová, Květná, dále Rudoltice, Krasíkov nebo Třebovice. Přes noc jsou výpravčí v těchto stanicích sami, přes den tam na omezenou dobu bývá staniční dozorce.

„Naši lidi nepočítají s tím, že je někdo napadne. Sebeobrana připadá v úvahu jedině pasivní. Ještě že ten výpravčí toho gaunera nezranil, vždyť by nakonec zavřeli jeho. Je to tu všechno obráceně,“ rozohnil se jeden zaměstnanec Českých drah.


„Je to otázka financí, teď jsou tu složité majetkové vztahy, protože se dráha rozděluje na jednotlivé složky. Oddělilo se Cargo, odděluje se osobní doprava. Je otázka, kdo bude ochotný do bezpečnostních opatření něco investovat. Ti lidé jsou tam sami, protože ti ostatní už nejsou opravdu potřeba, ale druhá věc je otázka bezpečnosti. Ale to je celorepublikový problém, vždyť se podívejte, co se děje,“ prozradil kompetentní zaměstnanec uzlové železniční stanice, který podobný případ přepadení výpravčího nepamatuje. „Ale vloupání jsou na denním pořádku,“ dodal.

„Podobných napadení pracovníků železničních stanic je naštěstí opravdu málo. Bohužel, prevence proti zákeřnému útoku člověka, který vás požádá o pomoc, neexistuje. Případ z Opatova je o to překvapivější, že stanice není opuštěná a přímo ve staniční budově je několik bytů,“ uvedl Radek Joklík, manažer komunikace ČD, a. s., a pokračoval: „V každém případě, vrchní přednostové jednotlivých uzlových železničních stanic zajišťují bezpečnost svých zaměstnanců ve stanicích různým způsobem. Jsou to mříže v oknech, bezpečnostní fólie na sklech, bezpečnostní dveře, pepřové spreje a podobně. Například ve stanici Uhersko na Pardubicku, kde slouží devadesát procent žen a stanice je velmi opuštěná, jsme nechali nainstalovat mříže a po odjezdu posledního osobního vlaku sleduje výpravčí provoz pouze přes tyto mříže.