Třináct měsíců se uplatňuje bodový systém „odměňování“ řidičů za jejich přestupky. Jak se však zdá, velký „strašák“ to zatím není. Za sedm měsíců ztratilo v republice život 113 mužů a žen. Podílelo se na tom i Orlickoústecko. Některé víkendy a týdny byly u nás klidnější než jinde, kdy se média předháněla ve srovnávání tragických dnů, jež se zapsaly nejčerněji do novodobé historie státu.

Škody za miliony

O chování řidičů za volantem svědčí tři mrtví za červenec na komunikacích Orlickoústecka. Novými místy tragédií se staly silnice na Kozlovském kopci, u Tatenice a úsek mezi Vysokým Mýtem a Lhůtou. „Za červenec jsme zaznamenali sto čtyřicet nehod, vloni za tento měsíc 117 událostí, ale před dvěma lety 157. V loňském roce zemřeli tři lidé, v roce 2005 jeden člověk. Těžce zraněných účastníků provozu bylo devět, řidičů zjištěných s alkoholem za volantem jedenáct,“ probírala se smutnou statistikou tisková mluvčí Policie České republiky v Ústí nad Orlicí Eva Sichrová. Poměrně dost kolísají částky vyjadřující škody: letošní červenec stál 5,4 milionu korun, vloni o sedm set tisíc korun více, před dvěma lety kupodivu „jenom“ 5,1 milionu korun.

„Sledujeme také jiné kategorie, například počet dětí jako účastníků dopravních nehod. V uplynulém měsíci jich bylo devět, vloni v červenci deset, v červenci 2005 také jenom devět,“ připomněla Eva Sichrová. Mezi pozoruhodné bezpochyby patří porovnání počtu dopravních událostí na vozovkách různého typu. Na silnicích první třídy a „dvojkách“ jich bylo po čtyřiceti, na místních komunikacích jen o „chlup“ méně. Všechny údaje nutně vedou k vytvoření jediného názoru: jezdí se nápadně bezohledně, nezodpovědně a stále agresivněji, slušnost se prostě „nenosí“ a z provozu na silnicích beznadějně mizí.