Již třináct let existuje automobil se jménem Dacia Duster. Za tu dobu se stal doslova pojmem. I díky tomu, že se jich vyrobilo již bezmála 2,5 milionu kusů. Řadu let býval Duster dokonce nejprodávanějším SUV v Evropě. Nyní se v Rumunsku vyrábí tempem jeden kus za minutu.

Na to, jak nová Dacia Duster vypadá, a jaké detaily nás zaujaly při prvním jízdním testu, se podívejte do komentované fotogalerie:

Minulé dvě generace využívaly starší podvozkovou plošinu koncernu Renault. Nyní ale, například právě v souvislosti potřeby instalovat do interiéru nové bezpečnostní asistenční systémy podle nařízení EU, vyvstala před konstruktéry třetího Dusteru nutnost využít moderní platformu s označením CMF-B.

Ta mimo jiné usnadňuje také elektrifikaci, což následně přináší nižší spotřebu. A tak už i Duster ve verzi s tříválcovou dvanáctistovkou využívá pomoc elektromotoru a má zabudovanou baterii s napětím 48 Voltů. A plně hybridní verze pak dokonce umí ujet i stovky metrů až nižší jednotky kilometrů zcela bez zapojení spalovacího agregrátu.

Právě dvě posledně jmenované motorizace (tedy zmíněný tříválec a hybrid) jsem již měl možnost otestovat na cestách v okolí španělské Malagy. Tříválec ve verzi s pohonem všech kol dokonce i na offroadovém polygonu.

I jízdní záběry nové Dacie Duster můžete spatřit v následujícím videu:

Zdroj: Youtube

Nová platforma přinesla i další uživatelské výhody. Například to, že při shodné délce s minulou generací (434) se podařilo konstruktérům vytvořit větší prostor pro nohy zadních cestujících, a také navýšit objem zavazadlového prostoru. Ten nyní pojme až 517 litrů. Jedná se ale o hodnotu, která se zjistila méně obvyklou metodou VDA (naplněním daného prostoru kapalinou). A jde o údaj, který se vztahuje k variantě s dvanáctistovkou a pohonem všech kol. U všech dalších kapacitu snižuje buď namontovaná nádrž na LPG, případně baterie hybridu nebo technika pro pohon 4x4.

Motiv písmene Y je v kurzu ještě více

Design exteriéru je evolucí minulých křivek Dusteru. Nyní ale v podstatě zmizely obliny a více se používají geometrické tvary. Plasty jsou kolem celého obvodu vozu.

V černé hmotě prosvítají světlé tečky, což je důsledkem přidání recyklovaných plastů. Spodní části obou nárazníků nejsou lakovány. Jednak se tím ušetří barva a tedy i životní prostředí a jednak zákazníky nebude trápit nějaký ten škrábanec.

Vyzkoušeli jsme i extrémnější situaceVyzkoušeli jsme i extrémnější situace.Zdroj: Se svolením Dacia

Designéři Dacie stále více akcentují použití motivu písmene Y. Ten je tak viditelný nejen v denních světlech vpředu a vzadu, ale také na kolech z lehké slitiny a v interiéru na dveřních madlech nebo ventilačních otvorech.

Interiér je mnohem modernější

Palubní deska je více než dříve natočena směrem k řidiči, ale naštěstí se to neprojevilo na zmenšení místa pro kolena jeho předního spolujezdce. Centrální displej má úhlopříčku 10,1 palce. Naštěstí není určený na ovládání úplně všeho.

Například klimatizace má vlastní spínací klapky a vlevo od volantu jsem našel i jedno velmi důležité tlačítko. Jeho dvojitým stiskem se vypíná pípání upozorňující na překročení rychlostních limitů a rovněž se deaktivuje mnohdy neméně otravný systém pro udržování vozu v jízdním pruhu.

Nová Dacia Duster
Vstup nové Dacie Duster na trh je už za rohem. Jak si stojí vůči konkurenci?

Plasty v interiéru jsou stále levné, oživují je ale nejrůznější prolisy a odlišně lakované detaily (opět jde o záležitost pro vozy ve vyšších stupních výbavy).

Celek tak vypadá velmi přívětivě a útulně. Odkládacích prostor je dostatek a různé věci (například držák telefonu, přídavné lampičky, háčky a podobně lze zavěsit na speciální čtvercové výčnělky, kterých je v kabině a v zavazadlovém prostoru umístěno celkem šest.

Sedačky vpředu mají dostatečně dlouhé sedáky i opěradla. Jen jejich nastavování do správné polohy je trošku méně komfortní než u mnohých jiných (a dražších konkurentů). Třeba pro podélný posuv musíte sáhnout po nepěkném drátu pod sedákem a sklon se nastavuje páčkou a nikoli otáčením růžice.

Vzadu se vylepšil prostorVzadu se vylepšil prostorZdroj: Se svolením Dacia

Potěšilo mě, že vzadu už je opravdu dost místa i pro dospělé lidi. Po nastavení sedadla řidiče pro řízení jsem se svojí výškou 186 centimetrů měl vzadu před svými koleny ještě dva centimetry volného místa a nad hlavou dokonce pět.

Při jízdě Dacia Duster pohoupe

Po stovkách ve Španělsku ujetých kilometrů jsem byl rád, že tvůrci vozu zapracovali na odhlučnění. Nejpříjemnější byla jízda s tříválcem, který se pojí vždy s manuální šestistupňovou převodovkou. Její páka by se sice v kulisách mohla pohybovat o něco přesněji, ale jinak jde o motorizaci, která se k Dusteru velmi hodí. Motor má dostatečný potenciál pro předjíždění. Sportovní jízdu však Dusterem nezkoušejte.

Odpružení je naladěno spíše do měkka, což je samozřejmě dobré při běžné jízdě po nekvalitním povrchu. V kombinaci s opravdu velkou světlou výškou (vždy přes dvacet centimetrů) to způsobuje v rychleji projetých obloucích dosti velké náklony a občas jsem pocítil i mohutný zásah elektronické stabilizace.

Generační vývoj Dacie Duster
Třináct let Dacie Duster: Podívejte se, jak se měnilo nejlevnější SUV

Na druhou stranu v opravdu nerovném terénu se v Dusteru budete většinou cítit pohodlně. Tedy pokud nenajedete na příkré velbloudí hrb nebo nebudete jako já zkoušet boční náklony blížící se k hodnotě 30 stupňů.

Nižší spotřeba oproti dřívějším modelům

Určitě příjemnou stránkou nového Dusteru je také pokles žíznivosti jeho motorů. V terénu jsem samozřejmě spotřebu neměřil. Ovšem na běžné silnici v kombinaci měst, dálnice a silnic v dosti kopcovitém terénu jsem dosáhl spotřeby šesti litrů a v podobném režimu a tempu jízdy s hybridní motorizací (ta jediná je k dispozici s automatickou převodovkou) dokonce pouze 5,2 litru.

V domácích podmínkách pak budu hodně zvědavý na poslední nabízenou motorizací. Tou je stokoňový zážehový tříválec, který je upravený na spalování LPG. Do speciální nádrže této látky můžete natankovat padesát litrů a jako rezervu máte ještě klasickou také padesátilitrovou nádrž. Bez zastávky na doplnění pohonných hmot tak můžete ujet hodně přes tisíc kilometrů.

Právě tato varianta je v českém ceníku nové Dacie Duster tou nejlevnější. Dá se pořídit za 429 900 korun s výbavou, která obsahuje také podélné střešní lišty, manuální klimatizaci, zadní parkovací senzory, elektricky ovládaná okna a zrcátka nebo tempomat a centrální displej s úhlopříčkou jedenácti palců, rádiem a čtyřmi reproduktory.