VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Znají vášeň jménem veterán

Potštejn - Pod potštejnským hradem si dali sraz majitelé vozů koncernu IFA i spřátelených veteránů dalších značek.

24.8.2010
SDÍLEJ:

Potštejn - IFA srazFoto: Eva Zerzánová

Klapot dvoutaktů, typický zápach i rámus, který mužům, ale i některým ženám voní a zní jako líbezná hudba, patří vozidlům, která vyráběl v druhé polovině minulého století tehdejší východoněmecký koncern IFA (Industrial Fahrzeugbau).

Téměř kompletní defilé výrobků této firmy projíždělo v sobotu Potštejnem a okolím. Více než stovku vozů i motocyklů přivezli na sraz členové různých klubů veteránů z celé republiky, kteří nelitují času, práce ani peněz věnovaných těmto dopravním prostředkům. Doplnily je i jiné značky, například funkční historický autobus Karosa, nákladní Avia apod. Koncern IFA zastupovaly motorky Simson, trabanty, wartburgy, užitková nákladní vozidla Robur, IFA a traktor RS–09 a hlavně všechny typy multicar. „Multicary měly velice pestré provedení nástaveb pro různé druhy práce. Valníky, sklápěče, popelářské vozy, kropičky, obytné vozy, letos nám tady chybí jen žebřík,“ vypočítal hlavní organizátor srazu Radek Lakmayer z Potštejna, co všechno návštěvníci viděli. Klub Multicar 22, který byl hlavním pořadatelem akce, sdružuje v celé republice přes sto členů a tedy majitelů podobných, dnes často kuriózních vozidel, která jsou ve výborném stavu. V dobách socialismu sloužily multicary ve vnitropodnikové přepravě, na staveništích apod. Lakmayer vysvětlil, že vyřazená vozidla lidé často vymámili od někoho v podniku za pár korun a používali doma k pomocným pracím.

Radek Lakmayer se specializuje na sběratelství užitkových vozů, převažují u něho multicary, vlastní i jednoho robura, celkem 10 vozidel parkuje v pronajaté stodole. „Pokud je chce člověk vystavovat, musí být funkční, nalakovaná, nemohou stát na slunci a dešti. Všechno si dělám sám, motory jsem schopen dělat po tmě,“ popisuje svůj velký koníček Lakmayer. „Všechno co vyděláte, narvete zpátky do strojů, kupní ceny, i když je to třeba už šrot, rostou. Máme tady i první šlapací Multicaru 21 a ve stavu, v jakém ji mám, má například cenu 50 tisíc,“ odpovídá Lakmayer, co stojí „postižení“ tímto koníčkem. Musí se zásobovat náhradními díly, doma vlastní tři náhradní motory, vybavenou dílnu a jednu místnost jako sklad náhradních dílů.

Garant

„Do vozu značky Garant, který mám 25 let, jsem sháněl motor a sehnal jsem celé auto,“ popisuje typickou anabázi veteránisty Jaroslav Hanák z Mladé Boleslavi. Věnuje se právě jen garantům, předchůdcům robura z koncernu IFA, vlastní dvě skříně a jeden valník a několik dalších vraků. Při práci na autech stráví tisíce hodin, vloží do nich nemálo peněz. „Má naftový motor, jede těch 70. Jeho přednosti? Že je můj! Má vzduchem chlazený motor, takže se v zimě nemusím start o nějaký fridex. Lidi se za mnou otáčejí, když jedu,“ říká radostně.

Krasavec z Karosy

Podobný vztah, i když s jinou značkou, zažívá Bedřich Šimek z Náchoda, který koupil autobus RTO 706 LUX, pověstný výrobek vysokomýtské Karosy, který se vyráběl během 50. – 70. let minulého století. K němu musel přibrat ještě druhý, aby ho mohl opravit. Co bylo nejtěžší? „Plechy, byl celý shnilý, vzadu kolem oken nic nebylo. Sehnal jsem si dobrého klempíře. Trvalo to tři roky. Ale podruhé už bych se do toho nedal,“ směje se řidič, který v 70. letech s tímto typem autobusu jezdil v České Skalici. „Autobus mi nabídl kamarád z RTO klubu, nedalo mi to,“ neskrývá lásku ke stroji, jehož oblý tvar mu učaroval a jenž je bezporuchový. V květnu s ním bez problémů dojel do Varšavy, kolem 1200 km, na sraz autobusů a chystá se na další sraz do maďarského Györu.

(zen)

24.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Skrytý problém. Propad silnice odhalil dutinu pod zastávkou hromadné dopravy před pardubickým nádražím.

Přednádraží pokračuje podle plánu

Ilustrační foto.

Otázka na víkend: stavba roku

Kraj chce informace od investorů včas

Pardubice - Krajští zastupitelé požadují, aby se investoři, kvůli nimž se výrazným způsobem zvýší zatížení silnic nižších tříd, které nejsou svým konstrukčním řešením na extrémní zátěž připravené, finančně podíleli na jejich rekonstrukci.

Den tance rozpohyboval Ústí

Ústí nad Orlicí - V sobotu se po celém světě slavil Mezinárodní den tance. V letošním roce se podařilo již poosmé v České republice a posedmé také v Ústí nad Orlicí spojit taneční síly a uspořádat velkou taneční oslavu.

V kraji budou hledat Stavbu roku

Pardubický kraj - Po dvou letech vyhlásil Pardubický kraj už osmý ročník soutěže o Stavbu roku.

Kam za sportem v regionu během dne?

Východní Čechy - Pozvánka na vybrané sportovní akce nejen na Královéhradecku.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies