Zatímco školy v čase prázdnin zejí prázdnotou, jejich studenti se setkávají s prvními pracovními příležitostmi. Obvykle je největší zájem o brigádu během července, méně pak v srpnu a září. Úspěšnější jsou ti, kteří se po práci poohlédnou s předstihem. Často se brigádníci ke svému zaměstnavateli rok co rok vracejí.

Brigáda je cenná zkušenost

„Před třemi lety jsem měla problém brigádu sehnat, pak jsem dostala místo na poště a od té doby pracuji každoročně tam,“ říká Lenka Lukesová z Ústí nad Orlicí, studentka Slezské univerzity v Opavě. „Problém sehnat brigádu jsem nikdy neměla. Poptala jsem se na různých místech, případně poslední záchranou byli známí,“ okomentovala své pracovní příležitosti Martina Kapounová, jež navštěvuje vyšší odbornou školu pedagogickou.

V případě, že student sežene brigádu související s oborem, který studuje, přinese mu to cenné zkušenosti a odrazový můstek v budoucím hledání zaměstnání. To potvrdila i Lenka Lukesová: „Ráda bych vyzkoušela práci v nějaké neziskové organizaci, abych získala více zkušeností do své budoucí praxe.“ Martina Kapounová naopak přiznala, že obvykle její brigáda nijak nesouvisí s oborem, který studuje.

Peníze vydělané na brigádě jsou pro mladé lidi vítaným finančním obohacením. „Peníze utratím většinou za oblečení a sportovní vybavení,“ svěřila Deníku Martina Kapounová. „Já si peníze z brigády šetřím nejčastěji na nějakou dovolenou,“ zakončila Lenka Lukesová.

V marketu se práce najde

A kde se poohlížejí mladí lidé nejčastěji po brigádě? Na Orlickoústecku jsou to především obchody s potravinami a nejrůznější markety. Například v českotřebovské prodejně Lidl zaměstnávají brigádníky každý rok a zájem mezi školáky a studenty očividně je.

„V současnosti tady máme čtyři brigádníky, bylo jich i šest, před nástupem se zacvičují jak na vyrovnávání zboží, tak na pokladně. Vybírá je náš oblastní manažer, který je na základě dotazníku zve na pohovor,“ uvedla pracovnice Lidlu Milena Hamplová a pokračovala: „Naši brigádníci běžně nahrazují zaměstnance, kteří jsou na dovolené. Máme je nastálo, přicházejí i v průběhu roku o víkendech, když jim to škola dovolí. Záleží na dohodě a také na našich potřebách.“

Stejně jako v dalších prodejnách, platí i v případě Lidlu úsloví, že poptávka převyšuje nabídku. „Zájem o práci mladí mají, chodí se ptát, nemůžeme ale všechny vzít. Přesto si myslím, že kdo chce, tak si brigádu najde, záleží, co od ní očekává, jak se k tomu postaví,“ řekla ještě Hamplová.

Jaké jsou vaše zkušenosti z brigád? Zaměstnáváte brigádníky?

ZUZANA PECHÁČKOVÁ
JAN POKORNÝ