Nikdy bych nevěřil, že dobře platící zákazník za neodpovídající služby se bude muset vnucovat, aby jím mohl být i nadále. Když dopravce, poskytovatel, nemá zájem „nahánět“ a získávat nové cestující, udržení si těch starých považuji za samozřejmé, nemá asi důvod – bude pravděpodobně někde a něco špatně.
Po přečtení nehorázného vyjádření místostarosty města Ústí nad Orlicí Zdeňka Ešpandra ostře protestuji proti vyhrožování možným nepovolením průjezdu autobusů, proti diskriminaci cestujících z okolních obcí města Ústí nad Orlicí a proti nemístnému nátlaku za návrat k naprosto nevyhovujícím starým jízdním řádům autobusové dopravy.
Citace místostarosty města Ústí nad Orlicí Zdeňka Ešpandra:
„Nástroje na to máme. Značení na městských komunikacích zajišťuje samo město a museli bychom například umístit dopravní značky, které by zakázaly v některých zónách vjezd autobusům.“
„Upozorňujeme, že jako vedení a rada města v zájmu našich občanů nepovolíme průjezd více autobusům, než jaký počet jezdil podle starého jízdního řádu.“
„Je třeba zrušit nesmyslné objíždění města a řády upravit tak, aby lidem skutečně sloužily.“

Ale mnohým lidem začínají sloužit, pokud jsou však za lidi považováni.
Od počátku nových jízdních řádů jsem nuceným cestujícím, a to z důvodu nepropracovaného železničního jízdního řádu, autobusové linky Dolní Čermná – Dolní Dobrouč – Ústí nad Orlicí.
I když časové doladění mnohých, a nejen autobusových, spojů je jistě potřebné a více než nutné, jsem nadšen změnou koncepce v zahájení integrované dopravy, která se začíná i pro venkov blížit dopravní službě 21. století. Možnost kombinace autobusové a železniční dopravy kraje s výběrem různého časového předplatného je výborná myšlenka.
Konečně někdo pochopil a zavádí do praxe, že nabídka zastávek v tzv. okresním městě by měla být co možná největší. Je skvělé, že autobusy objíždějí část města, neboť se tím značně rozšířila možnost využití nejen pro nás z vesnic, ale také pro samotné obyvatele města Ústí nad Orlicí. Naopak, Tvardkovou ulicí a kolem železniční zastávky Ústí nad Orlicí – město by měly jezdit všechny z vesnic a z okolních měst do Ústí nad Orlicí přijíždějící a odjíždějící autobusové spoje. Lidé z těchto končin mají plné právo vyžadovat takovou dopravu, která by jim zajistila pravidelný a pohodlný a co možná nejbližší příjezd k Orlickoústecké nemocnici a k soukromým lékařům velkého ambulantního zařízení. Copak nemocní, staří lidé a všichni ti, co potřebují ambulantní lékařské ošetření a vyšetření, nemají právo na smysluplnou, bezpečnou a méně stresující dopravu ke zdravotním zařízením v Ústí nad Orlicí! Ke zdravotní péči, do které se naštěstí investují nebývalé finanční prostředky a která se postupně jen a jen zkvalitňuje. To se nemůžeme v Ústí nad Orlicí normálně dopravit k železniční zastávce a využívat další možnosti spojů včetně nového soukromého dopravce? To se lidé nemohou bez problémů hromadnou autobusovou dopravou dostat za prací do továrny, torza průmyslu města?
Radními odsuzovaný nově zavedený objezd začínají využívat cestující z železnice, lidé z továrny, ale také například studenti gymnázia, jehož žáci nižších tříd budou zase pobíhat na autobusové nádraží a po městě? Osobně jsem překvapen, že autobusy už jezdí také ústečtí obyvatelé, zejména ze sídliště (žije zde několik tisíc lidí), a to i zdravotně postižení!
Autobusy znečišťují ovzduší? Ústečtí radní by si měli uvědomit, že rušení a nekvalita spojů znamená nárůst individuální automobilové dopravy. O parkování, zejména u nemocnice a dalších zdravotních zařízení, ani nemluvě! Nechce se mi věřit, že by ústečtí radní nechápali, že radnice Ústí nad Orlicí je, a asi bohužel, také pověřeným obecním úřadem a měla by všemožně napomáhat rozvíjení služeb nejen svým občanům, ale také nám druhořadým z vesnic. Totéž je v zájmu obchodníků.
Jsem přesvědčen, že na místo hledání nesmyslného krajního řešení a šíření poplašné zprávy, by bylo vhodné zapřemýšlet o zastávce na Královéhradecké ulici poblíž příchodu od hlavního železničního nádraží, mimo jiné i od kulturní památky na objednávku a odstrašující dopravní atrakce Ústí nad Orlicí, a chtít instalaci přístřešků autobusových zastávek všude tam, kde na nové trase chybí, a v součinnosti s druhými institucemi se o ně postarat.
Je téměř nepochopitelná arogance sociálně-demokratického místostarosty, jenž dokáže na samém počátku volebního roku s dalšími spolustraníky rady nějakého města likvidovat dlouhodobě a jistě těžce budovanou snahu nejen krajských sociálních demokratů o zkvalitnění dopravní obslužnosti a její přenesení do standardní služby současnosti. A pak věřme údajnému základu politiky sociálních demokratů v podobě sociální spravedlnosti, pochopení pro starší lidi, nemocné a ekonomicky slabší spoluobčany. Lidovec alibistickým mlčením souhlasí. O to více se podivuji novým a moderně smýšlejícím regionálním politikům a podnikatelům.
Veřejnou omluvu radních Ústí nad Orlicí a Zdeňka Ešpandra, včetně jeho odstoupení za vyhrožování, šíření paniky a nejistoty mezi obyvatelstvem, nemohu očekávat.
Nejen otázky zůstávají:
Mám jako občan z vesnice a Pardubického kraje stejná práva jako občan města?
Mám jako občan z vesnice a Pardubického kraje nárok na adekvátní služby dotované státem a krajem jako občan z města?
Proč jsou lidé z vesnic nejen v problematice dopravní obslužnosti považováni za druhořadé občany České republiky, Pardubického kraje a radních města Ústí nad Orlicí?

RADIM DUŠEK
méněcenný občan z vesnice bez politických ambicí,

cestující toužící po kvalitní službě v podobě dopravy hromadnými dopravními prostředky