Okruh oblastí, v nichž vyškolené sociální pracovnice poradenství poskytují, je velice široký. Týká se zejména sociálních dávek, sociálního pojištění (důchodové a nemocenské), bydlení, pracovně-právních vztahů, rodinných a mezilidských vztahů, majetkoprávních vztahů, ochrany spotřebitele a dluhové problematiky.
Služba je určena především osobám starším šestnácti let. „Neodmítneme však nikoho kvůli jeho věku, pohlaví, národnosti či náboženské příslušnosti. Navštěvují nás senioři, rodiny s dětmi, osoby v krizi, osoby bez přístřeší, se zdravotním postižením, oběti domácího násilí, etnické menšiny," vyjmenovává vedoucí Občanské poradny v Ústí nad Orlicí Marcela Náhlíková a dodává, že nejčastější dotazy, které v poslední době řeší, se týkají dluhů, exekucí a s tím souvisejících dluhových pastí.
Poradna svým klientům poskytuje informace týkající se jejich problému bezplatně, nezávisle a anonymně. Usiluje o to, aby znali svá práva a povinnosti, byli schopni podle nich jednat, orientovali se ve své životní situaci, možnostech řešení případných těžkostí a dokázali je sami řešit.
Jejím dalším cílem je prostřednictvím působení Asociace občanských poraden ovlivňovat veřejnou správu a samosprávu, aby se orientovala především na prospěch a blaho občanů.
Poté, co poradkyně seznámí klienta s podmínkami služby a vyslechnou ho, hledají spolu s ním vhodná řešení jeho problému. Pokud klientova situace vyžaduje odbornou pomoc, odkáží ho na specializovaná pracoviště.
Pracovnice občanské poradny přednášejí i na besedách pořádaných místními organizacemi. „Častým tématem bývají dluhy, pracovní právo, finanční gramotnost nebo varování před předváděcími akcemi," upřesnila Marcela Náhlíková.

Dlužníkům radí podat návrh na osobní bankrot
Od roku 2006 mohou dlužníci řešit své dluhy formou tzv. osobního bankrotu, jinými slovy oddlužení, insolvence. Zákon upravující oddlužení se již několikrát změnil, avšak v současné době má dlužník v insolvenčním řízení velmi dobré postavení. Nově mohou insolvenční řízení zahájit i osoby s podnikatelskými dluhy. Pro oddlužení manželů jsou stanovená jasná pravidla.
Pro vstup do oddlužení musí mít dlužník stálý příjem, musí mít dva a více věřitelů, do návrhu musí uvést všechny své dluhy, musí být schopen zaplatit 30 % svých dluhů a musí mít dluhy déle než 30 dní po splatnosti.
Oddlužení trvá pět let od schválení návrhu. Své dluhy dlužník uspokojuje buď ve splátkovém kalendáři, nebo prodejem majetku. O způsobu oddlužení rozhodují věřitelé, popřípadě sám soud. Insolvenčnímu správci, který je pověřen soudem k dohledu nad řízením, náleží odměna.
Se sepisováním návrhů na povolení oddlužení má Občanská poradna v Ústí nad Orlicí několikaleté zkušenosti. Návrhy na oddlužení poradci zpracovávají bezplatně již od roku 2008.
Pokud si dlužníci k sepsání návrhu na oddlužení nevyberou občanskou poradnu, měli by si ověřit věrohodnost firmy, kterou o sepsání návrhu budou žádat.

Lidé spíše přijdou, když už se v problému utápějí. Na nás je pomoci jim situaci rozklíčovat

S vedoucí Občanské poradny Ústí nad Orlicí Marcelou Náhlíkovou jsme hovořili o tom, kde všude službu poskytují a jak se daří případy lidí v těžké životní situaci řešit.

Občanská poradna získala část výtěžku Tříkrálové sbírky. K čemu vám peníze poslouží?
Jedním ze záměrů Tříkrálové sbírky bylo zajištění služby na stávajících kontaktních místech a rozšíření provozu o kontaktní místo v České Třebové. V současné době hledáme v České Třebové vhodné prostory a vyjednáváme o zřízení kontaktního místa s městem. Část výtěžku z Tříkrálové sbírky poslouží právě na realizaci tohoto záměru.
Máte volnou kapacitu, nebo se na konzultaci k vám musí klienti objednat?
O službu odborné sociální poradenství je velký zájem a z tohoto důvodu jsme od ledna provozní dobu rozšířili. Poradna v Ústí nad Orlicí je otevřena dvanáct hodin týdně. Zatímco jsme v minulých letech na každé kontaktní místo jezdili jednou za čtrnáct dní na tři hodiny, od začátku letošního roku jsme provozní dobu rozšířili a na jednotlivá kontaktní místa jezdíme na tři hodiny každý týden. Dále jsme klientům umožnili se na konzultace v Ústí nad Orlicí objednat. Objednání není podmínkou, ale pokud je člověk objednán, má přednost před neobjednanými.
Zvládáte držet krok se změnami legislativy? Přece jen je okruh vaší činnosti rozsáhlý.

Snažíme se to zvládat. Musíme hodně studovat a hlídat, co se kde změnilo. Trochu nám dal a stále dává zabrat občanský zákoník, ke kterému dlouho nebyly judikáty a komentáře. Hodně času musíme věnovat insolvenčnímu zákonu a exekučnímu řádu. V průběhu každého roku absolvujeme odborná školení a semináře.
Usilujete o to, aby si lidé díky vaší podpoře dokázali pomoci sami. Jak se vám to daří?

Snažíme se s lidmi jednat citlivě a přiměřeně s ohledem na jejich intelektuální možnosti a psychické rozpoložení. Poskytnout jim takovou pomoc a oporu, aby si byli schopni své záležitosti vyřizovat co nejvíc sami. Nedokážeme zcela posoudit, zda se na nás klienti upínají. Často se to zjistí až při opakovaných setkáních, a navíc nemáme zpětné vazby dostatek. Přesto se i při první konzultaci může projevit, že na nás klient převádí svoji odpovědnost za vyřešení problému. Při řešení problému klienta podporujeme, vedeme ho, vysvětlujeme mu co, kdy a jak má udělat.
Přicházejí lidé spíš, aby se informovali dříve, než by udělali chybu. Nebo vás vyhledají, až když v problémech jsou?
Málokdy poradnu lidé navštíví včas, spíše přijdou, když už je pozdě, když se v problému utápějí, problémy se na sebe nabalují a oni nevědí kudy kam. Na nás potom je pomoci jim jejich situaci rozklíčovat a krůček po krůčku ji pomoci vyřešit.
Vrací se vám klienti s dotazy opakovaně? Máte od nich zpětnou vazbu, jak se jim daří?
Zpětnou vazbu nějakou máme, i když ne často. Klienti se k nám často vracejí s jinými dotazy nebo přijdou jejich známí. V poslední době se stále častěji setkáváme s tím, že jsou k nám odesláni lidé od soudu nebo městského úřadu, to nás těší. Další zpětnou vazbu máme v případě oddlužení. Všichni dlužníci, kteří vstoupili do oddlužení, jsou zveřejněni v insolvenčním rejstříku, kde si dohledáváme, jak se jejich situace vyvíjí. Občas se za námi zastaví některý klient a přijde poděkovat.
Můžete jmenovat případ, který se vám podařilo úspěšně vyřešit?
Přes nedostatek zpětné vazby víme, že někteří klienti své problémy skutečně vyřešili. Klientka neměla peníze na jídlo ani bydlení, navíc měla vážné zdravotní potíže. S manželem se chtěla rozvést, avšak byla na něm finančně závislá, neměli žádné stálé příjmy, společně bydleli na ubytovně, neměli příbuzné, kteří by jim pomohli. Odeslali jsme paní žádat o dávky a invalidní důchod, pomohli sepsat návrh na rozvod a osvobození od soudních poplatků, nabídli jsme jí kontakty na pobytová sociální zařízení, kde by ji mohli přijmout. Po čase nám přišla poděkovat. Invalidní důchod dopadl, s manželem se rozvedla a našla i zařízení, kde může být „doma".