Na cyklovýlety s tandemisty 11

Orlickoústecko - Letní seriál Orlického deníku přináší tipy na zajímavé výlety nejen po Orlickoústecku.

23.9.2011

Tandemisté z Ústí nad Orlicí.Foto: archiv autora

Trasy všech výprav byly „vlastnoručně“ projety na tandemu a jsou tedy podloženy osobními zkušenostmi. Výpravy lze absolvovat s naprosto běžným kolem, není třeba mít horský speciál za mnoho desítek tisíc Kč, superdress s lycrou, kevlarovou přilbici či antivibrační uhlíkové rukavice se solárním vyhříváním. Výpravy vedou různými cestami od asfaltových silnic I. - III. třídy, přes cyklostezky až po lesní cesty nebo turistické či cykloturistické značené trasy (občas se jede, občas se i kolo vede či tlačí). Jsou vhodné i pro děti na vlastním stroji, v nejhorším případě vypomůže tatínek nebo maminka. Přejeme vám příjemné cyklistické zážitky, mnoho dobrých převodů na jiné myšlenky a ať vás sedla tam vzadu dole příliš netlačí.
PETR KULDA, DANA STRÁNSKÁ a DAVID KULDA, tandemisté z Ústí nad Orlicí, 2011

POTŠTEJN - BOROHRÁDEK A ZPĚT – 53 km

Ani dnes nezůstaneme doma za cestovatelskými humny a pro uspokojení svých cyklistických požitků naložíme stroje i sami sebe na vůz a opatrně, abychom neuvízli pod nějakou tou lokální digitální vyběračskou branou, se přemístíme se do malebného Potštejna, kde zaparkujeme nejlépe na parkovišti u řeky poblíž zdejší vyhlášené cukrárny.
Jakmile nabudeme dojmu, že jsme my i naše stroje připraveni téměř na ledacos, vyjedeme přes most po červené tůristické či též CT 4046 směrem na West neboli západ a částečně po asfaltu, více však lesem, budeme mírně stoupat až do Vrbice. Zde, pokud právě nebude panovat neproniknutelná mlha, kdy od klasu ke klasu nedohlédneš, rozhodně neopomeneme navštívit umně zbudovanou Vrbickou rozhlednu (viz snímek), opět z pera vysokomýtského konstruktéra Ing. Antonína Olšiny, ze které spatříme nejen rychnovský kraj a Orlické hory jako na dlani. Doplníme tekutiny, zkontrolujeme řízek v brašince a vyrazíme dále a sice rovně již po CT 4321, která nás dovede až na okraj Kostelce nad Orlicí. Tam narazíme na žlutou tůristickou resp. CT 4312, po které odbočíme doleva a podél řeky Divoké Orlice dojedeme přes splav až ke koupališti a restauraci „U splavu“, kde si můžeme pohovět a dolít vodu do pomyslných cyklochladičů.
Po místní asfaltce pak dojedeme do centra, které můžeme prozkoumat a porovnat s jinými obdobnými centry, včetně nedalekého tzv. Nového zámku. Ten byl postaven v roce 1830 hrabětem Kinským v empírovém slohu a spolu s přilehlým anglickým parkem je chloubou Kostelce i přesto, že nalézti zde železobetonovou skruž s žulovým rantlem jest vskutku kumšt.
Po hlavní smysluplně upravené městské dopravní tepně se vrátíme zpět až na kruhový objezd, na kterém odbočíme doleva a pomocí CT 4311 a 4313 se necháme vést přes Kosteleckou Lhotku a okraj Slemena do Jedliny. Tam odbočíme doleva, zadem za Slemenem dojedeme na asfaltku v Synkově a medle za obcí odbočíme doleva, abychom pěkně přes luka skrzeva zámecký častolovický park důstojně a distingovaně přijeli až k samotnému zámku v Častolovicích. Tam můžeme setrvat dle libosti, provést návštěvu zámku, se zachmuřeným proletářským čelem lingvisticky proprat tu proradnou šlechtu a následně přátelsky zamávat zámecké paní, vyfotografovat se s daňky (na snímku vpravo), jeleny a pštrosy, poškrabkat za oušky potměšile se štulícího kamerunského kozlíka a pak se divit, že se nám lidé zdaleka vyhýbají, zbaštit řízek z brašinky a tak podobně a poté se opět na kole vydat dále.
Naší družkou v této části bude zelená tůristická, která nás dovede do Čestic, kde v kontaktu s asfaltem odbočíme doleva a přes snad ještě železniční koleje dojedeme až k oblíbené čestické hospodě. Pokud jsme až dosud vydrželi hladovět, zde rozhodně nezaváháme a nepochybně budeme uspokojeni. Neobyčejně opatrně se pak pokusíme přejít přes silnici I/11 a skrzeva obec se po CT 4317 vydáme přes Častolovické Horky s romantickým rybníkem po levoboku do Zdelova. Zde hned na kraji mineme či nemineme místní „Osvěžovnu“ a stále rovně pojedeme přes Šachov až do Borohrádku. I zde zjistíme, že se jedná o městečko přinejmenším příjemné a vstřícné a že kupříkladu personál na zahrádce hostince „Na náměstí“ má děti i lidi rád.
Z Borohrádku se po červené tůristické a též CT 4158 vydáme do Malé Čermné, kde odbočíme doleva a vzápětí přibudeme do Velké Čermné. I zde je možné napravit, co jsme v rámci předchozí cesty zanedbali, následně odbočit nejprve doprava a po chvíli doleva a přes hluboké lesy a na místní poměry převysoký Petránův kopec 302 m.n.m. doject až k rozcestí s modrou tůristickou. Zde odbočíme doprava, brzy narazíme na rozcestník „Pod Mírovem“ a stále po modré pojedeme přes Koryta na okraj Svídnice. Tam odbočíme doleva a jsa i nyní vedeni modrou tůristickou, brzy dorazíme opět do Suché Rybné, jenom z trochu jiného úhlu pohledu.
Sjedeme z kopce až na okraj Doudleb do Vyhnánova k hospůdce „U Hotmarů“, jenž nám rovněž může nabídnout své služby, na křižovatce pod hospůdkou odbočíme doprava a po asfaltu dojedeme k další významné křižovatce. Na ní se nejprve dobře rozhlédneme, poté s rozmyslem odbočíme doleva a zadem přes Záměl s hospůdkou a penzionem „Orlice“ pěkně v klídku po rovince podél kupodivu tiché Divoké Orlice přijedeme opět do Potštejna. Zde můžeme v některém z příhodných podniků příjemně strávit zbytek večera a domů vyrazit až za temné tmy, maje ve svých zápiscích zaznamenáno přibližně 53 nejinak nežli přívětivých kilometrů a plus mínus 645 zdolaných výškových metrů.

23.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
Takhle to vypadá, když mají policisté den blbec.
AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

Českotřebovský cyklomaraton.

Závod horských kol se pojede o rekordní prémii

Letohrad hostí partnerská města

Letohrad - V pátek začínají Dny partnerských měst, na kterých se vedle letohradských souborů a uskupení přestaví i zástupci polského města Niemcza a chorvatského Daruvaru.

„Elánu a nadšení musíme teď využít"

Ústí nad Orlicí /ROZHOVOR/ - Velkou zásluhu na vítězství ústeckých fotbalistů v divizi a postupu do ČFL má bezesporu trenér Vladimír Chudý.

Zastupitelé se musí sejít znovu

Žamberk - Schválit závěrečný účet města za rok 2016, projednat snížení koeficientu daně z nemovitosti od příštího roku, to byly mimo jiné body úterního zastupitelstva Žamberka. To ale bylo rychlé.

OBRAZEM: Pardubice se staly domovem stíhačů a bitevníků

Pardubice - Dva mají v Pardubicích zůstat bitevníky L39 a 159 a stíhací letouny JAS-39 Gripen ze základny Čáslav. Ty ve čtvrtek kolem poledne postupně přelétly na pardubickou základnu. Dráha jejich domovského letiště se bude opravovat minimálně dva měsíce. Do té doby bude jejich domovem právě pardubické letiště. Piloti zde budou absolvovat běžný výcvik, byť s omezením letových časů. Zároveň stíhači drží i ostrou pohotovost.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?