Jenže nyní hrozí, že se všichni stoupenci dvoumiliardové přestavby budou muset pro změnu zhluboka nadechnout a obrnit trpělivostí. Není totiž jasné, kdy do nejdůležitějších kolejí v zemi přiteče polovina financí z fondů Evropské unie.
Více jasno v říjnu
Předseda sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman o horké novince hovoří takto: „Včera jsem dostal zprávu z ministerstva dopravy, že se letos realizace zahajovat nebude. Je ale potřeba tuto informaci ověřit."
Podle slov aktivisty jsou za vším evropské peníze. S jejich čerpáním má Česká republika již delší dobu potíže a ani doprava nepředstavuje výjimku z pravidla. „Finance měly být poskytnuty do konce června, pak došlo k přesunu na červenec, srpen, a teď je jasné, že k uvolnění peněz ani do října nedojde. A co bude pak, zatím nikdo neví. Mluví se však o tom, že se letos určitě zahajovat nebude, lidově řečeno, nekopne se do země," zmiňuje možný posun termínu Martin Kadrman.
Nad neutěšeným stavem vlakové dopravy v Ústí se již řadu let vznáší pomyslná otázka „kdo za to může", která rozdělila město na dva názorové tábory. Jedni přičítají letité průtahy sdružení Nádraží nedáme! a jsou přesvědčeni, že právě boj za zachování budovy způsobil odklad modernizace úseku. Martin Kadrman naproti tomu tvrdí, že hlavní odpovědnost mají na svých bedrech státní organizace, výstavba nové výpravní budovy je zbytečná a rekonstrukce té stávající naopak žádoucí.
Co se postaví?
„Úřady a politici by se měli chytnout za nos a začít efektivně vynakládat evropské prostředky. Oprava památkově chráněné budovy a její zahrnutí do života železnice je logické, stavba třetího výpravního objektu v patnáctitisícovém Ústí nikoliv," vypočítává dále a připouští, že o výsledné podobě hlavního nádraží zatím stále není jasno.
Trnem v oku je zastáncům „Staré dámy" nová budova na kerhartické straně. „Dohoda byla taková, že v projektu zůstane, nicméně v rámci změny projektu před dokončením stavby by se nepostavila. Ovšem oficiálně tam stále je a její realizace je možná, v této zemi vzniká mnoho neúčelných staveb," míní Martin Kadrman.
Nejasnostem kolem nádraží nahrává i další skutečnost. Zatím stále není jasné, kde se seženou potřebné miliony na opravu stávající výpravní budovy. „Bojím se scénáře, kdy nebude opravena. Budova extrémně rychle nechátrá, což Českým drahám pochopitelně vyhovuje, ony z pohledu vlastnictví kulturní památky své povinnosti plní," říká předseda sdružení Nádraží nedáme!
Možnost dalšího odkladu zahájení prací podle jeho vyjádření „Starou dámu" přímo neohrožuje. Čistě z důvodu, že současný projekt její rekonstrukci neřeší.
V centru pozornosti
Modernizace koridoru a problematika výpravní budovy se těší dlouhodobě velké pozornosti médií a také politiků. Do Ústí už přijely delegace s Kateřinou Peake či Kateřinou Klasnovou, ministři Petr Bendl, Vít Bárta a Jiří Besser. Návštěv hodně, výsledek pramalý. „Bohužel uvedení ministři byli ve funkci příliš krátkou dobu, než aby mohli něco pozitivně ovlivnit. V tomto směru nemá nádražní budova moc štěstí," připouští Martin Kadrman.
O vyjádření a objasnění momentální situace jsme včera požádali také tiskové mluvčí ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty, investora modernizace železničního koridoru. Jejich stanovisko však během úterního odpoledne nebylo k dispozici.
JAN POKORNÝ