VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koridor: Hrozí další průtahy a zdržení stavby?

Ústí n. O. – V poslední době jsme zřejmě svědky snahy o další oddálení přestavby železničního uzlu Ústí nad Orlicí. Iniciátorem je opět skupina aktivistů, jež možná ani nemá s životem v Ústí mnoho společného.

10.5.2013 18
SDÍLEJ:

Bude obloukový most kulturní památkou?Foto: Lukáš prokeš

Proto jsem se rozhodl veřejně zamyslet nad smyslem tohoto počínání a rozvířit diskuzi nad stavem  okolí „nového nádraží".

Probíhá třetí pokus stavbu zastavit?

V současnosti probíhá v pořadí již třetí pokus stavbu zastavit a oddálit její dokončení. Nyní je situace nejvážnější, protože údajně  hrozí zakonzervování stávajícího stavu na několik let a zřejmě i propad možností spolufinancovat přestavbu nádraží z příslušných „Evropských fondů".
Stavba se oddalovala již z tolika příčin, že to je až podivné. Nechce se mi věřit, že za vším jsou lobbisté s úplně jinými závěry, jak jsem se doslechl minulý týden.  O tom však nechci spekulovat a proto se budu držet faktů. Prvním důvodem oddálení stavby byla snaha o záchranu staniční budovy „nového nádraží" v Ústí nad Orlicí, která měla být původně snesena. Přiznávám, že i mně byla tato aktivita zpočátku sympatická. Petici jsem však nepodepsal, protože jsem si nedovedl představit náklady na opravu budovy, její případné další využití a současně jsem měl obavu z mnohaletého oddálení přestavby celého nádraží. Také jsem nebyl nadšen z toho, že se z petice stala jakási módní záležitost a podepsalo ji mnoho lidí, kteří v Ústí nad Orlicí nežijí ani nepracují. Mé obavy se naplnily. Modernizace se oddálila o mnoho let, neslyšel jsem nic o dalším smysluplném využití zachráněné budovy a o dostatku státních financí nemá cenu ani polemizovat.
Navíc  aktivisté kladou stále nové požadavky. Důkazem byl článek, který nedávno vyšel v Orlickém deníku, že sotva zahájená modernizace musí být zastavena, protože se v demolovaném mostu u Mendrika nalezl pilíř původního „Pernerova mostu". Když tato fáma splaskla jako bublina, rychle se hledal další důvod pro zastavení stavby. Tentokrát se záminkou stalo pátrání po původním mostu, který by se mohl nacházet ve stávajícím železničním mostu přes Tichou Orlici.

Skutečný skvost stranou pozornosti

Demolici tohoto mostu předpokládaly dosud všechny schválené projekty.  Neumím posoudit historický význam případného nálezu, co však umím posoudit, je skutečnost, že cca o jeden kilometr blíže k České Třebové se nachází skutečný historický skvost. Ten je ale bohužel stranou pozornosti. Mám na mysli budovu „starého nádraží", dnes zastávky Ústí nad Orlicí město, která je jedinou původní stavbou z doby zahájení provozu po této trati. Budova by se plným právem mohla nazývat „Starou dámou". Je cca o 35 let starší než zachráněná staniční budova „nového nádraží" a doposud slouží původnímu účelu. V rámci modernizace tratě mezi Ústím nad Orlicí a Dlouhou Třebovou byla asi před 10 lety opravena. Dnešní stav tomu však neodpovídá. Stavba je oproti svému okolí utopená, opravená fasáda již na několika místech opadává a sprejerské výtvory nestojí za komentář. Vše však je mimo okázalý zájem památkářů a různých aktivistů. Proč asi?
Vraťme se však k dopadům případného zastavení prací pro občany města a nejen pro ně. Nejprve považuji za nutné zdůraznit, že do doby zahájení stavby, tedy po mnoho let průtahů, kdy se měnily projekty, se nikdo o most přes Tichou Orlici nezajímal. V této souvislosti si dovolím připomenout povodeň v roce 1997. Právě tento most přispěl k tomu, že se Tichá Orlice vylila ze svého koryta a napáchala obrovské škody v městské zástavbě.  Účelem modernizace  železničního uzlu je především zvýšit bezpečnost a rychlost železniční dopravy v kritickém úseku tratě a samozřejmě také zlepšit dosažitelnost nádraží pro docházející a dojíždějící občany města.
Další přidaná hodnota spočívá ve zvýšené kultuře cestování pro místní frekvenci. Jaká je však dnešní realita? Příjezd a příchod na nádraží se staly hororovou záležitostí. Chodci zoufale uskakují před míjejícími se proudy vozidel všech kategorií a velikostí. Za deště si odnášejí na svých oděvech nesmazatelné stopy, kterými se poté odlišují od cestujících z jiných lokalit. Kolona automobilů v době špičky dosahuje téměř až k hotelu Avion, automobily často postávají přímo na přejezdu mezi závorami přes „letohradskou spojku" (přejezd nechal údajně postavit Hitler – nemá tedy také velkou historickou hodnotu?). Četl jsem, že se chystají jakési povolenky k jízdě přes přejezd (o právním rámci tohoto opatření a praktické realizaci nechci polemizovat). Určitě by se situace částečně zlepšila, ale dojíždějící motoristé budou mít i tak málo prostoru pro zaparkování svých vozidel a nadále je budou odstavovat na úzké, neodvodněné příjezdové komunikaci (kritickou situaci už město řeší – pozn.redakce).

Je na místě se ptát, kolik to už stálo

Je tedy na místě se ptát, kolik peněz již stálo daňové poplatníky mnohaleté odročení přestavby uzlu (změny projektů, vzniklé vícepráce apod.) a kolik financí navíc by stála nová varianta, zohledňující požadavky aktivistů? Kolik lidí a zboží bylo a je přepravováno po silnici v důsledku zpomalení modernizace železnice v jejím kritickém místě? Co na to ekologové a různé občanské iniciativy? A neměl by se již zjistit názor občanů na hrozící další odklad modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí? Byl bych velmi rád, kdyby se k těmto problémům vyjádřil někdo z volených zástupců našeho města. Jsem přesvědčen, že si odpověď na tyto otázky zasloužíme.
Autor si nepřál zveřejnit své jméno,  redakci je však známo

Reakce

…Jaroslav Strnad, ředitel stavby
Ředitele stavby jsme se zeptali, jestli je reálné, že by prohlášení mostu kulturní památkou opět zastavilo práce na stavbě koridoru:
„Ano, vypadá to, že ano. Most by zvednul povodňovou hladinu podle vyjádření projektanta až o čtyřicet centimetrů, kdyby tam zůstal. Musel by se přepracovávat projekt. To by trvalo dlouho.“

…Martin Kadrman, sdružení Nádraží nedáme!

Upozornili jste památkáře na obloukový most s vědomím, že můžete zastavit stavbu koridoru?
My jsme o tomto mostu vůbec nevěděli, památkáře jsme povolali na klenbu jiného mostu. Na tento most upozornili památkáři. A těžko si myslet, že mají za cíl zastavit stavbu.
Myslíte si, že prohlášení mostu památkou stavbu zdrží?
Toto jsme už zažili před třemi lety, kdy nás SŽDC přesvědčovala, že není možné modernizovat koridor bez toho, aniž by se budova demolovala. Nakonec se projekt nemusel přepracovávat a vlaky budou moci jezdit Ústím vysokou rychlostí. Nevěříme, že by nebylo možné zachovat most bez toho, aniž by se nezastavila stavba. Jeho demolice je v plánu až za rok. SŽDC má rok na to, pokud bude most prohlášen památkou, přizpůsobit tomu nikoliv celý projekt, ale pouze jeho část, úsek dlouhý asi třicet nebo čtyřicet metrů. Kvůli tomu se projekt měnit nemusí. Zaznamenali jsme informace, že by zachování mostu bylo v rozporu s protipovodňovými opatřeními a že hrozí, že se hladina při případných povodních zvýší až o čtyřicet centimetrů. To jsou poplašné zprávy.

Vyjádření Elišky Rackové z Národního památkového ústavu, územní pracoviště v Pardubicích

V jakém stadiu je posuzování mostu ze strany památkářů a jaká je pravděpodobnost, že bude prohlášen kulturní památkou – kdy padne rozhodnutí?

Most je jednoznačně hodnotnou památkou počátků železničního stavitelství v Českých zemích. Byl postaven jako součást Severní státní dráhy v roce 1844. Podobných dochovaných mostů s více oblouky zůstalo málo (malých jednoobloukových propustků je více) a většinou již jsou dávno kulturními památkami. Otazníky však panují ohledně stavebního stavu mostu. Původní most z kamene a cihel byl za 2. světové války obetonován půl metru tlustou betonovou slupkou, proto také nebyl prohlášen za kulturní památku již dříve. Teď víme, že ten krásný most se uvnitř betonového sarkofágu zachoval, otazníky ale panují kolem toho, v jakém stavu je a zda by vůbec byla možná jeho obnova do původního stavu. Přes půlmetrovou vrstvu betonu je zjištění stavu obtížné. Na mostě minulý týden proběhla orientační sondáž. Až budeme mít všechny podklady, k otázce prohlášení mostu svoláme odbornou komisi. NPÚ se k otázce prohlášení mostu definitivně vyjádří do dvou týdnů.

Existuje nějaká střední cesta mezi demolicí a prohlášením mostu památkou?

Střední cesta mezi prohlášením za kulturní památku a demolicí v tomto případě bohužel nejspíš není. Kvůli zachování mostu by se jednoznačně musel změnit projekt rekonstrukce železničního koridoru a změna by musela být rozsáhlejší, než prostě nechat most stát. Aby investor mohl změnit projekt financovaný z dotací, musí se tak dít z nějaké dostatečně závažné příčiny, jako je například prohlášení za kulturní památku.

Jaké požadavky by z jeho prohlášení kulturní památkou plynuly na investora a zhotovitele stavby?

Po prohlášení by byl investor povinen most především zachovat. V úvahu přichází například využití mostu jako silničního k nádraží Ústí nad Orlicí. Ze zachování mostu vyplývají nutné změny projektu - v okolí jsou plánovány rozsáhlé změny včetně úprav koryta řeky. Do jaké míry přesně by zachování mostu projekt ovlivnilo, zatím není jasné - projekt je rozsáhlý a míra úprav by závisela i na postoji jiných organizací (například Povodí Labe) k těmto změnám.

 

Autor: Šárka Mikulecká

10.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

zahradní kuchyně

Vařit můžete i pod širým nebem

Dopravní nehoda v obci České Libchavy - Paseky.

Chlapce srazilo auto, porsche skončilo v příkopu

Nemáme tak velkou republiku, aby letectvo létalo jen nad neobydlenými oblastmi

Pardubice - V úterý zahájila svou operační činnost z pardubického letiště 21. základna taktického letectva Čáslav. S letouny JAS-39 Gripen, L159 Alca a L39 Albatros tu bude až 160 vojáků dva měsíce.

Do dalšího baru chtěli jet vozíkem

Česká Třebová - Nevšední způsob dopravy se v sobotu příliš nevyplatil trojici opilých mladíků ve věku 16 až 19 let. S vidinou lehčí cesty do dalšího podniku si u Billy „vypůjčili" nákupní vozík, jejich počínání ale neuniklo městským kamerám.

Lukavice je Vesnicí roku v kraji

Lukavice - Zlatá stuha pro Vesnici roku Pardubického kraje míří do Lukavice u Žamberka, která zvítězila v konkurenci šestadvaceti obcí a nyní postupuje na republikové finále.

Přiblíží vzpomínky na sočskou frontu

Králíky - U příležitosti stého výročí událostí Velké války se ve středu ve Vojenském muzeu v Králíkách uskuteční slavnostní vernisáž výstavy Vzpomínky na sočskou frontu, jejímž vzácným hostem bude slovinský velvyslanec Leon Marc.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies