Vážený pane hejtmane Martínku,
dovoluji si Vás oslovit formou otevřeného dopisu.
Při pohledu na návrh železničních jízdních řádů pro období 2011/ 2012 je zcela zřejmé, že se Pardubický kraj prakticky rozhodl zlikvidovat regionální železniční dopravu. Společnost OREDO připravila koncepci veřejné hromadné dopravy postavené především na autobusové dopravě a Pardubický kraj jejich nepříliš koncepční, ale levnější řešení přijal téměř bez mrknutí oka. Nebýt protestů občanů a obcí, nejezdily by od nového jízdního řádu vlaky ani mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí, a to přesto, že jeden z nátěrů Regionov, které mají propagovat Pardubický kraj, bude, dle dostupných informací, laděn v duchu Smetanovy Litomyšle.
Vážený pane hejtmane, prosím Vás proto o reakci na několik níže položených postřehů a dotazů:
- Cestoval jste někdy v letním či zimním období vlakem mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi? Pokud ano, měl byste vědět, že v létě jsou spoje hojně využívány turisty a v zimě lyžaři. V zimě bývá vlak také často nejschůdnějším dopravním prostředkem, kdy silnice jsou neprůjezdné kvůli sněhovým kalamitám. Pardubický kraj se také chlubí budovaným velkolepým střediskem na Dolní Moravě. Víte, že tato oblast je hojně využívána turisty z Brněnska a Olomoucka, kteří pro cestu do této oblasti, pokud nejedou automobilem, volí k přepravě většinou přímou vlakovou linku mezi Brnem a Jeseníkem s přestupem v Hanušovicích?
Opravdu by nestálo za úvahu ponechání vlaků na této trati (a také na trati z Moravského Karlova do Štítů), alespoň v období letních prázdnin, zimním období a o víkendech?
- Vysvětlete mi prosím, pane hejtmane, jak vnímáte demokratické rozhodování, pokud Pardubický kraj zruší osobní železniční dopravu na trati z Dolní Lipky do Hanušovic a z Moravského Karlova do Štítů i přesto, že všechny dotčené obce hlasy svých starostů s tímto nesouhlasí?
- Obdobná situace nastala také na trati z Vaši rodné Moravské Třebové do Velkých Opatovic. O snaze zrušit tuto trať se hovořilo mezi odbornou i laickou veřejností už někdy před šesti lety, kdy nastaly zcela nekoncepční změny v jízdních řádech, kdy cestující museli několikrát přesedat a spoje na sebe nenavazovaly. Je to klasický případ toho, jak zrušit veřejnou osobní dopravu. Lidé se nejdříve naženou z pohodlnějších a spolehlivějších vlaků do nepohodlných a často nespolehlivých autobusů, kdy veřejnost je masírována rádoby objektivními ekonomickými údaji a slibem nových autobusových linek. Protože ale autobusy málokdy jezdí na čas a bývají přeplněné, cestující se postupně začnou přesouvat do automobilů a následně dochází i k rušení autobusových spojů.
Pokud máte nyní pocit, že nevím o čem mluvím, informujte se ve městech a obcích na severu Čech, například v Kadani, kde se přesně s tímto problémem již setkali.
- Rozumím vašim ekonomickým argumentům, které určitě ve Vaši případné odpovědi zazní, že vlak je příliš drahý. Není potom právě na vás - politicích, abyste tento nelogický stav, kdy poplatky za využívání železniční dopravní cesty jsou několikanásobně vyšší než za provoz na silnicích, konečně změnili? Jenže to je asi v době, kdy tento stát ovládají různá lobby, včetně té silniční, zřejmě politicky neprůchodné…
Vážený pane hejtmane, děkuji za čas, který věnujete mému otevřenému dopisu a budu se těšit na Vaše případné odpovědi.
S pozdravem
René Flášar
rene@nanavsteve.cz
777 858 171