VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hřebečský tunel je uzavřený

Moravská Třebová - Letošní uzavírka Hřebečského tunelu není poslední. Opravy silnice potrvají dalších pět let. Hejtman i starosta Moravské Třebové apelují, aby opravy neprobíhaly na podzim.

20.10.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Petr Šilar

Desítky popadaných stromů, sníh, kilometrové kolony aut, tak vypadala minulý týden kalamita na Hřebči. A může se kdykoliv zopakovat. Stačí nehoda kamionu a provoz na hlavní tepně se zastaví. Jako včera, kdy tu skončil kamion na boku v příkopu. Hodinu jela auta jen kyvadlově.

Tunel je už od srpna zavřený a veškerá doprava jezdí po staré silnici přes Hřebeč. Ředitelství silnic a dálnic totiž začíná vždy opravovat tunel nebo silnici pod ním až na podzim. Důvod? Stát uvolňuje pozdě peníze na rekonstrukce. Vloni byl tunel uzavřený až do prosince, letos bude neprůjezdný do poloviny listopadu. Ale tím to nekončí. Opravy na komunikaci potrvají ještě dalších pět let. Lidé nešetří nadávkami. Třebovský starosta Josef Ošťádal apeluje na Ředitelství silnic a dálnic, aby opravy urychlilo.

„Na co tam ten tunel stavěli, když je stejně pořád zavřený. Každý rok se opravuje. To se ta doprava na Moravu moc neurychlila,“ stěžuje si řidič Jiří Novotný. Hřebečský tunel je každoročně zavřený buď kvůli opravám silnice, nebo kvůli údržbě samotného tunelu. Rekonstrukce vždy začíná na podzim. V minulých letech k větším problémům nedošlo. Letošní sníh ale dopravu mezi Čechami a Moravou zkomplikoval na dva dny. Proč začínají opravy tak pozdě? „Dříve to opravdu nešlo, protože jsme dostali pozdě peníze z ministerstva dopravy,“ sdělil Jiří Hostaša z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy slíbil, že se na záležitost podívá. „Předání peněz předchází schvalování, stanovení objízdné trasy nebo projektová dokumentace. Přes léto hlavní tah využívá mnoho turistů. Sníh v říjnu je náhoda, kterou nelze nikdy předpovědět. Přesné důvody musím ověřit,“ sdělil Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Začnou dříve?

Problém Moravskotřebovska je ale opravdu vážný. „Vzhledem k dalším závadám na komunikaci budou opravy probíhat i v následujících pěti letech. Další most přijde na řadu příští rok. Poté čeká rekonstrukce i samotný tunel. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby stát uvolnil finanční prostředky včas a aby práce byly koordinovány. Přinejmenším tak, aby se čas uzavření silnice z důvodu opravy mostní konstrukce využil zároveň k opravě tunelu,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. Stávající situace, kdy se opravuje tunel a potom teprve mostní konstrukce, není podle hejtmana rozhodně ideální. Pardubický kraj ale na tuto skutečnost nemá bohužel žádný přímý vliv. Přesto bude Radko Martínek jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic i s ministerstvem dopravy.

Starosta Moravské Třebové Josef Ošťádal neskrývá rozčilení. Posílá dopis na Ředitelství silnic a dálnic. Kalamita minulý týden totiž komplikovala práci nejen záchranářům. „Když před třemi lety spadl svah u tunelu, opravili starou silnici. Jenže to je pouze dočasná trasa, nemůže plně nahradit pětatřicítku. Měli by trvat na tom, aby rekonstrukce trvala co možná nejkratší dobu. Objízdná trasa není stavěná na takovou zátěž,“ tvrdí Josef Ošťádal. Objízdnou trasu opravili silničáři v roce 2006 až na osobní zásah Radko Martínka z pozice ministra pro místní rozvoj.

Kalamita z minulého týdne navíc vyvolá zásahy do porostů bukového lesa podél silnice u Hřebečského tunelu tak, aby se obdobná situace neopakovala. „Bude to znamenat výrazné kácení v lese, který je prohlášený za tzv. bezzásahovou zónu. Situaci na místě již posoudili pracovníci odboru životního prostředí krajského úřadu,“ dodal hejtman Martínek.

Hřebečský tunel byl otevřen v roce 1997. Od té doby prošel několika opravami. A další ho čekají v následujících pěti letech.

Dopis starosty Moravské Třebopvé na Ředitelství silnic a dálnic ČR

Vážený pane řediteli,

dovolte mi, abych se na Vás obrátil se žádostí o co nejrychlejší řešení problémů na komunikaci I/35 v oblasti kolem Moravské Třebové.
Jistě víte, že vedení města vždy konstruktivně přistupovalo ke všem omezením, které se dopravy v okolí města týkaly.
Na jedné straně jsem rád, že byly uvolněny finanční prostředky na opravu mostů v okolí města, zejména na most na východní části města na obchvatu. Určitě jste informován, že aktivita a spolupráce s městem je při této investiční akci velice dobrá a zatím i občané města chápou důvody opravy a dokáží se nárůstu dopravy ve městě přizpůsobit a tolerovat i drobné problémy a různá omezení, která jsou a ještě nějaký čas i budou ve městě zavedena.
Na druhé straně ovšem, když došlo před několika lety po rychlém jarním tání sněhu k sesuvu svahu pod Hřebečským tunelem a na základě tohoto se rozhodlo o důkladné rekonstrukci staré komunikace hřebečským úbočím nikdo nepředpokládal, že toto náhradní a vynucené řešení se stane postupem doby plnohodnotnou náhradou průjezdu tunelem, která je využívána několikrát ročně na poměrně dlouhou dobu.
I když i s tím se občané města postupně smířili, přesto jsem na osobních jednáních s Vašim náměstkem jsem poukazoval to, aby práce v tunelu nebo na mostech pod tunelem probíhaly vždy co nejrychleji. Nejde ani tak o několikaminutové zpoždění v dojezdu do Svitav a dalších měst okresu a kraje, i když i toto může hrát významnou roli v přepravě pacientů do nám nejbližší svitavské nemocnice vozy záchranné zdravotnické služby, ale zejména o to, že rychlým nástupem zimy se může tato náhradní varianta trasy nenadále rychle zkomplikovat.
Tato situace nyní bohužel nastala. Chápu, že tak rychlý příchod zimy letos v polovině října nikdo nemohl čekat, ale zcela vyloučit také ne. Doba dojezdu vozidel rychlé záchranné pomoci do nejbližších nemocnic se prodloužila uzavřením trasy přes hřebečský hřbet o desítky minut, nenadálá situace zkomplikovala dopravu lidem do zaměstnání.
Žádám Vás o to, aby současné práce na mostu komunikace I/35 pod hřebečským tunelem pokračovaly co nejrychleji a aby i v dalších letech pokud nastane nutnost uzavírky tunelu byla tato dopředu důkladněji plánována jak z hlediska období, kdy nastane, tak i z hlediska časové délky a náhradní komunikace přes hřebečský hřbet byla vždy považována za variantu krátkodobou a provizorní.

S pozdravem

Josef Ošťádal

Autor: Iveta Nádvorníková

20.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Baronka Iva Parish, pořadatelka festivalu, a umělecký dramaturg festivalu Petr Hostinský.

„Letošní program je kvalitativně snad ještě lepší,“ říká dramaturg

Společně za úsměv 2014.

Neziskovky mají šanci na grant

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Asistenty nezrušili, ani když stát zařízl dotace

Ústí n. O. – Už víc než čtyři roky působí v Ústí nad Orlicí dva asistenti prevence kriminality. Zpočátku byli financováni z grantu ministerstva vnitra. Když po roce 2015 vyschly dotační zdroje, ani poté město jejich pozice nezrušilo

Voliči si na podzim vyberou z 24 stran a hnutí

Pardubice – Při volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se uskuteční 20. a 21. října, budou voliči v Pardubickém kraji vybírat z kandidátek 24 politických subjektů: 17 politických stran a 7 hnutí. Tolik kandidátek se sešlo na krajském úřadě.

OBRAZEM: Spanilou jízdou lákali na Cihelnu

Letohrad - Páteční spanilá jízda vojenské techniky se zastávkami v Žamberku, Letohradu, Jablonném nad Orlicí a Červené Vodě nechyběla ani letos. Lákala na Cihelnu, která během sobotního dne vyvrcholí v Králíkách. V Letohradu přišlo techniku okouknout několik desítek lidí a zejména děti nepohrdly nabídkou se u Tatry či tanku se zbraní v ruce vyfotit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení