Letoun, který se vracel bez pasažérů do Moskvy z Pardubic, byl Tupolev verze TU-204-100V. Stroj byl v provozu pouhé čtyři roky a jeho posádka patřila k velmi zkušeným.

Problém s motory?

Podle ruského listu Moskevský komsomolec měl letoun při nezdařeném pokusu o přistání v Moskvě problémy s motorem, kde zřejmě došlo k požáru. Server Kommersant zase upozornil, že stejné typy letounu měly nedávno problém s poruchou brzdných funkcí motoru při přistání. V obou případech ale potíže skončily jen vyjetím letounu z přistávací dráhy a bez zranění cestujících.

Premiér Dmitrij Medveděv nařídil po sobotní nehodě důkladné vyšetření příčin nehody a vyslovil se i pro okamžitý zákaz letů strojů typu Tupolev 204. Ten však zatím Rusko v platnost neuvedlo.

Na pardubické letiště tak v neděli zamířilo hned pět strojů TU-204 společnosti Red Wings.
„V neděli zde přistálo celkem dvanáct strojů. Všechny z Ruska. Šest strojů odlétalo zpět i s pasažéry. U společnosti Red Wings jsme zaznamenali zpoždění letů zapříčiněné právě ztrátou jednoho z jejich strojů. Na počet cestujících ale nehoda neměla vliv. Naším terminálem prošel předem ohlášený počet pasažérů. Ani piloti společnosti Red Wings, se kterými jsme mluvili neměli obavy o bezpečnost nebo stav letadel," uvedl Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemian Airport, která provozuje civilní část pardubického letiště.

Ruský deník Izvestia v neděli s odkazem na vyšetřující letecký úřad Rosaviatsia uvedl, že společnost Red Wings byl vysloven zákaz dalších letů. Provozu na letišti v Pardubících se ale toto opatřen prozatím nedotkne - letecká společnost Red Wings zde až do 6. ledna nemá plánované žádné lety. Sama společnost Red Wings ale na svém twitterovém účtu oznámila, že toto tvrzení se na pravdě nezakládá a že letouny i nadále vypravuje podle normálního letového plánu. V pondělí vyslala do vzduchu už dvě letadla z letiště Machackaly do Moskvy. Stroje Tupolev TU-204 létají na linkách pravidelně od roku 1995. Tragédie v Moskvě je první smrtelnou nehodou, která se stala s tímto typem letounu.

Prohlídkou prošel

Zřícený stroj z Pardubic odletěl po takzvané meziletové prohlídce. Tu prováděla přímo technická četa dopravce Red Wings. Žádné závady na letounu ale neshledala.
„Jde o zběžnou kontrolu povrchu stroje, která má odhalit ztráty provozních kapalin, poškození podvozku nebo trupu. Nikoliv prověrku přístrojů nebo celých motorů," upozorňuje Jan Andrlík.

Vyšetřování v Rusku pokračuje

Vyšetřování příčin nehody v Moskvě pokračuje. Podle listu Ria Novosti se s největší pravděpodobností na nehodě nepodílel stav dráhy na letišti Vnukovo. Odvolává se na závěry vyšetřovatelů agentury Interstate Aviation Committee (IAC), která událost vyšetřuje. Podle zprávy IAC byla dráha letiště Vnukovo osmdesát minut před přistáním letounu čištěna a pravidelná kontrola proběhla jen patnáct minut po nehodě a neshledala žádné závady. Šlo o kontrolu třecí koeficient dráhy. Ten měl být 0.63 což normu pro přistání letounu splňovalo. Vylučuje se tím možnost námrazy na letištní ploše jako jeden z faktorů, proč letoun včas nezastavil.