Je to poslední původní úsek na celém koridoru, vede malebným údolím Tiché Orlice. Narozdíl od celého zbytku koridoru však nebude přestavěn, nýbrž má být vybudována zcela nová trať vedoucí pod okolními kopci (nejspíš) dvěma dlouhými tunely.

Tunel Hemže má být dlouhý 1,157 kilometru a tunel Oucmanice pak 4,985 kilometru. Investici za nejméně 15 miliard korun zaplatí Evropská unie. Vlaky budou moci nově po tomto úseku místo dosavadní zhruba „osmdesátky" svištět dvojnásobnou rychlostí.

Rekonstrukcí a aspoň dílčích zvýšení se však dočkala i řada regionálních tratí. A stošedesátkou budou po dokončení zdvoukolejnění trati jezdit i vlaky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

„Pokud nenastanou komplikace, tak předpokládáme, že práce na tomto úseku začnou na přelomu roku 2018 a 2019," řekl Vladimír Filip ze Správy železniční dopravní cesty.

Z větších investic je v plánech rovněž výstavba nové tratě mezi Pardubicemi a Chrudimí, která by odstranila současnou úvraťovou jízdu a cestování by tak výrazně zrychlila.

Ale buďme při zemi: O této tzv. Ostřešanské spojce mluvili už naši dědečkové a dnes, po desítkách let, je příprava této tratě jen o málo dál. I když se politici, zvláště teď před volbami, holedbají, že výstavba už začne co nevidět…

Otázkou je naopak osud nevyužívaných lokálních tratí, kde daňové poplatníky vyjdou mnohem levněji autobusy. Mnozí se jich však nechtějí vzdát.

Vážení čtenáři. Na sklonku funkčního období nynější vlády pro vás Deník připravil seriál 17 volebních auditů, které se zaměří na vybrané body z programu kabinetu Bohuslava Sobotky. Co se vládě povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhávala? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z regionu a k tomu Panel Deníku, názory regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata. Volební audit vám přinášíme na stránkách Deníku vždy ve čtvrtek. Dnes jsme se v předposledním díle zaměřili především na kvalitativní změny na tuzemských železnicích.

INDEX DENÍKU pohledem kraje

O tom, že se železniční doprava zlepšuje, jsou v Královéhradeckém kraji přesvědčeny více než čtyři pětiny našich panelistů. Kladnou odpověď na tuto otázku dalo 83 procent dotázaných.

Železnice: mírný pokrok v koridorech a uzavřený trh

Zataženo, ale občas se skrz mraky protáhne sluneční paprsek. Tak by šlo slovníkem meteorologů zhodnotit zlepšování stavu českých železnic. Něco se vládě sice povedlo, s mnohým se ale budou muset vypořádat její následovníci.

Co tedy úředníci ministerstva dopravy v době, kdy ve vládě zasedali ministři za ANO Dan Ťok (od prosince 2014) a jeho předchůdce Antonín Prachař, zařídili? Slušným tempem pokračovala slibovaná výstavba železničních koridorů. Horší to bylo s dostavbou a modernizací železničních uzlů. „V uzlech Praha a Brno se nezměnilo skoro nic," řekl odborník Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp.

Vláda také podporovala státního dopravce České dráhy. „A to natolik, že v podstatě zablokovala otevírání železničního trhu," míní Šíp, jenž vidí největší rezervy právě v této oblasti. Zatímco ještě na počátku tohoto desetiletí bylo Česko jedním z premiantů ve využití soukromých investorů a dopravců pro lepší železnici, dnes se topíme někde hluboko v pelotonu.

SOUTĚŽE V NEDOHLEDNU

Soukromí dopravci připomínají, že vláda slíbila, že nastartuje transparentní soutěže na dotované vlaky financované z veřejných rozpočtů a vytvoří jejich jasný harmonogram.

„V roce 2019 vyprší stávající smlouva s Českými drahami a veškeré nové zakázky na spoje financované z peněz daňových poplatníků by měly být soutěženy," řekl Deníku majitel RegioJetu Radim Jančura. Připomněl, že tyto soutěže stále nezačaly a vláda ani ne-uvedla výhled, jakou strategii hodlá zvolit. „Přitom právě soutěže jednoznačně vedou k nejvyšší kvalitě služby pro zákazníka a k nejnižším nárokům na dotace z kapes daňových poplatníků," prohlásil Jančura.

RYCHLÁ SPOJENÍ

Pochvalu by si resort dopravy zasloužil za vládou schválený program Rychlých spojení. Obsahuje i nové představy o koncepci vysokorychlostních tratí. Na tento úvodní krok bude třeba navázat výběrem nejvhodnějších tras a koncepcí přestupních uzlů. Mělo by vzniknout i funkční řešení pro železniční uzly v Praze i Brně stejně jako kvalitní legislativa a progresivní obchodní i finanční model.

Nedostatky jsou rovněž v investiční situaci společnosti ČD Cargo, která ztrácí postavení na trhu a pomohly by jí soukromé investice.

Nová vláda se nevyhne řešení úzkého hrdla železniční infrastruktury na trase Praha Pardubice, pravděpodobně posílením objízdné trati přes Hradec Králové.

Vláda také dosud nepokročila v systému jednotné železniční jízdenky a stále není dořešeno ani postavení železničního regulátora.

Podle Šípa bude potřeba vyřešit dluhové zatížení ČD, které limituje možnosti zlepšování vozového parku pro osobní dopravu. „Věřme, že to jako obvykle neodnese daňový poplatník," dodal.

Doufejme, že na výstavbu koridorů naváže modernizace železničních uzlů, nádraží i větší pohodlí cestujících, které zajistí dobře připravené soutěže.

Z odpovědí našich respondentů

Břetislav Oliva, bývalý učitel, Chrudim:

„Ano, je to díky konkurenčnímu prostředí, které bohužel na železnici není dokonalé. Na vládních i regionálních politicích je, aby toto narovnali a umožnili skutečně volnou soutěž, ze které budeme profitovat všichni."

Jaroslav Kořínek, ředitel střední školy, Chrudim:

„Určitě ano. Při letmém pohledu na dotace státu do rozpočtu ČD za posledních 25 let by byla hrůza, kdybychom měli kvalitu podobnou té z dob reálného socialismu."

Vratislav Šembera, ředitel gymnázia Letohrad:

„Ano, podstatně. Ovšem nikoliv přičiněním vlády či samotného Národního dopravce, ale díky vstupu privátních dopravců. Ti donutili toho Národního dopravce konečně začít něco dělat…"

Marek Výborný, ředitel Gymnázia Pardubice:

„Ano, dlouhodobě roste. Konkurenční prostředí na železnici je zdravým motivátorem růstu kvality.."

Jan Motyčka, promotér, Pardubice:

„Sám využívám železniční přepravu pravidelně, a musím uznat, že kvalita je na vysoké úrovni, jak u soukromých provozovatelů, tak u Českých drah."