Po novém „hradubickém" čtyřpruhu mezi oběma krajskými městy bychom slibovanou rychlostí 110 km/h mohli jezdit od ledna 2016.

A není dokonce vyloučeno, že by tu mohla být, aspoň na části této „skorodálnice", povolená i stotřicítka.

Zvýšení rychlosti se má podle plánu ministerstva dopravy totiž týkat komunikací první třídy, které mají podobné parametry jako dálnice. Jde tedy především o čtyřproudové silnice se svodidly oddělujícími oba jízdní pásy. Nestačí jen dvojitá plná čára. Rovněž se v daných úsecích nesmí vyskytovat křižovatky nebo autobusové zastávky. A to je právě případ nové „hradubické" státovky, jež působí komfortněji než mnohé oficiální české dálnice.

Na vybraných, těch nejbezpečnějších úsecích, by se dokonce mohlo jezdit až 130 km/h. Záleží na výsledku testování těchto komunikací.

Svodidly rozdělené čtyřpruhové státovky typu Hradubické a také řada méně kvalitních rychlostních silnic se totiž budou podle plánu ministerstva nově jmenovat jako silnice pro motorová vozidla.

Ty kvalitnější rychlostní silnice naopak přejdou do kategorie dálnic. Dnešní kategorie „R" – rychlostní silnice – zcela zanikne.

„U stávajících rychlostních silnic, kde to jejich technický stav neumožní, se počítá s jejich převedením na silnice I. třídy (se značkou „Silnice pro motorová vozidla"). Přestože nižší kategorie znamená obecně snížení nejvyšší povolené rychlosti (ze 130 na 110 km/h), v praxi bude v úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, možné jezdit rychlostí až 130 km/h také na těchto komunikacích. Ponechat na nich rychlost 130 km/h je možné pomocí dopravního značení," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Mezi tyto silnice se základní stodesítkou bude ve východních Čechách vedle „hradubické" výhledově patřit také část plánované R35, nově vlastně S35, a to v úseku z Turnova do Hradce Králové, a rovněž celá S43 z Brna do Moravské Třebové k „pětatřicítce".

Obě dvě tyto čtyřpruhovky sice  budou opticky vypadat jako dálnice, přece jen ale mají mít horší parametry než například dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové.

Ostatně, kategorii dálnice, tedy se stotřicítkou, bude mít také dnes plánovaná R35 mezi Hradcem a Olomoucí.

Příklady silnic pro motorová vozidla
Silnice I. třídy navržené k prověření možnosti osazení značkou SPMV (silnice pro motorová vozidla):I/37 Hradec Králové – Pardubice
I/38 Jihlava, přivaděč k D1
I/43 Brno, Svitavská radiála
I/44 Postřelmov,obchvat
I/14 Liberec – Kunratice
I/35 Liberec – BílýKostel
I/35 Olomouc – Křelov

- dnes je na všech s výjimkou přivaděčů v Brně nejvyšší dovolená rychlost max. 90 km/h, nově je navrženo prověřit 110 km/h a osazení značky SPMV

Výhledová síť čtyřpruhových silnic I. třídy s možným označením jako „silnice pro motorová vozidla":S12 Praha – Úvaly
S13 Karlovy Vary – Chomutov – Ústí n. L. – Liberec
S14 Liberec – Jablonec n. N. (část)
S35 Německo – Liberec – Turnov – Jičín – Hradec Králové
S37 Hradec Králové – Pardubice
S38 Jihlava, přivaděč k D1
S42 Brno, Velký městský okruh
S43 Brno – Svitavy/Moravská Třebová
S44 Mohelnice – Šumperk
S34 České Budějovice – Lišov
S46 Vyškov – Olomouc (- Šternberk)
S48 Bělotín (D1) – Nový Jičín – Frýdek-Místek – Č. Těšín

Čeká se už jen na křižovatku u Stéblové

Hradec Králové/Pardubice - Nový čtyřpruh „hradubické" státovky měl být původně vůbec prvním testovacím úsekem  stodesítky v Česku.

Kvůli poslední zbývající technické překážce – teprve přebudovávané mimoúrovňové křižovatce u Stéblové s delšími připojovacími a odbočovacími pruhy – byly nakonec vybrány jiné silnice.

„K pilotním projektům s testovanou rychlostí 110 km/h místo původně avizované silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi dojde na silnicích I/27 v úseku z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Zdržení testování na silnici I/37 je podmíněno doplněním nových, odolnějších svodidel a s tím souvisejícím výběrovým řízením. V ostatních vytipovaných úsecích, které obstojí v bezpečnostním auditu, by se rychlost mohla na 110 km/h zvýšit v příštím roce," slíbil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Na tyto silnice pro motorová vozidla, jež budou mít nově status pouhých silnic I. tříd, však budou nově degradovány i některé současné rychlostní silnice, například „strakonická dálnice".

Maximální rychlost 110 km/h bude nově také například na klikaté čtyřproudovce mezi Turnovem a Libercem, pokud místní značení na určitých úsecích neumožní stotřicítku.

A naopak, ty kvalitnější z dnešních rychlostních silnic přejdou do kategorie dálnic. Například „erko" z Prahy do Turnova nebo z Olomouce do Mohelnice. Tím se česká dálniční síť zde dne na den rozroste o 300 kilometrů.